Новите F-16 може да се забавят заради проблеми с ремонта на база "Граф Игнатиево"

Новите F-16 може да се забавят заради проблеми с ремонта на база "Граф Игнатиево"

Предишната власт предплащала за модернизацията на "любими фирми", разчитала НАТО да ни дари 53 млн. лв. за нова писта

Момчил Милев
3651 прочитания

© Цветелина Белутова


Ситуацията с модернизацията на авиобаза "Граф Игнатиево" е в състояние на "абсолютна каша", коментира министърът на отбраната Георги Панайотов пред журналисти днес. "Кашата, за съжаление, ще доведе до закъснение по изпълнението на дейностите по проекта. Тоест инфраструктурата за F-16, ако успешно се справим с излизането от кашата, ще закъснее с период между 6 и 8 месеца", допълни той.

Ремонтът и осъвременяването на основното ни военно летище са крайно наложителни за приемането на въоръжение на новите изтребители F-16 Block 70, чиито доставки трябва да започнат в края на 2023 г. За нуждите на проекта предишното правителство отпусна целево 300 млн. лв., 184 млн. лв. от които вече са разплатени авансово, като получатели според военния министър са основно "любими фирми" на властта.

"Парите на данъкоплатците са харчени без ясен разчет, без дългосрочна визия и планиране, непрозрачно и при липса на ефективен мениджмънт и административен и финансов контрол", коментира министърът. "Няколко пъти казах, че конкретни имена няма да назовавам, но категорично има любими фирми, имената им се повтарят. Даже има една, която е най-любима. Тя се управлява от човек, който има роднинска връзка по права линия с активистка и бивша депутатка от една парламентарна партия", допълни Георги Панайотов. Според него от всичките 44 договора за модернизация на инфраструктурата на "Граф Игнатиево", 15 са с въпросната компания. На практика в момента обаче се работело само по три от въпросните договори, макар че сумите по тях вече са преведени от Министерство на отбраната (МО). Въпреки проблемите обаче министерството ще бъде принудено да продължи да работи със същите фирми, тъй като "има сключени договори". В отговор бившият военен министър Красимир Каракачанов задочно отвърна, че кръгът от дружествата е силно ограничен, най-вече защото трябва да имат "референции и разрешения от ДАНС за достъп до класифицирана информация".

Запитан директно дали проблемите с ремонтите на авиобазата ще забавят доставката на F-16, министър Панайотов коментира, че въпросът се уточнява в момента и че "трябва да разговаряме и с доставчика от американска страна, за да сме сигурни". Той добави, че е предвидено авиобазата да е готова през април 2023 г., като преди това обектът трябва да бъде сертифициран. Тоест евентуално закъснение от 6-8 месеца ще съвпадне с графика за пристигането на първите нови изтребители в България.

"Основното, което направи впечатление на мен и моя екип е, че не е организиран международен конкурс с международни участници, които имат опит в изграждането на подобна инфраструктура", каза военният министър. Според него подборът на фирмите е правен на базата на "неясни, по-скоро дори никакви критерии". Екипът на Панайотов е търсил, но не е успял да намери, документи, че селекцията на компаниите е извършвана след преглед на пазара, на техния опит и способности, дали са се занимавали с подобна дейност или не. "Нищо подобно, вместо това намерихме докладни записки, които са изготвени от главна дирекция "Инфраструктура на отбраната" и през зам.-министър на отбраната са предоставени на министъра за подпис. Докладните записки, грубо казано, съдържат текст: ние се срещнахме с еди-коя си фирма и решихме да ви я предложим да сключите договор с нея. Защо? Без аргументи, без причини, без нищо", разказа Панайотов.

Не са намерени и следи защо стойностите на проектите са такива, каквито са. Задачата е възложена на Военно-въздушните сили (ВВС), те са си свършили работата, но после ресорната дирекция във военното министерство не е свършила нищо, не е проверила дали подадените стойности отговарят на действителността, на някакви обективни критерии и те са оставени такива, каквито са подадени от авиацията, твърди ръководителят на отбранителното ведомството. Според министъра ВВС не са проектантска организация, не са търговско дружество, просто знаят какви способности са им необходими, а задачата на МО е да им ги осигури.

"Нещата са правени, бих казал, наизуст. Например основният обект на авиобазата е пистата, откъдето излизат и кацат самолетите. Някой по неизвестно какви причини е решил, че разходите по изграждането на тази писта ще бъдат поети от НАТО, а не от България. Без да са провеждани каквито и да е разговори в главната квартира на алианса. Без да е имало някакви преговори. Съответно НАТО любезно ни информира, че няма да поеме разходите", разказа още служебният министър. В крайна сметка, след като са разбрали какво се е случило, от щаб-квартирата на алианса са се съгласили да финансират малка част от ремонта със сума от порядъка на 10 млн. евро. Въпреки това в момента военното министерство е принудено да търси още 53 млн. лв., необходими за изграждането на пистата, защото тези пари не са били заложени в първоначалния проект.

Според военния министър също така не е помислено, че модернизацията на "Граф Игнатиево" е мащабна инициатива, която обхваща 44 договора и се нуждае от супервайзър. "Няма кой да следи и да координира всичките тези проекти. Няма такъв. Вчера разговарях с постоянното ни представителство в НАТО, откъдето ме информираха, че една от агенциите на алианса се занимава точно с това и е можело да бъде потърсена, така че да осигури супервайзър, който да гарантира нормалното изпълнение на проекта", каза Панайотов. Сега ще бъде проверено дали това може да се направи на този етап, или България ще трябва да довърши всичко със собствени сили и средства, "вече вървейки отпред назад".

Ситуацията с модернизацията на авиобаза "Граф Игнатиево" е в състояние на "абсолютна каша", коментира министърът на отбраната Георги Панайотов пред журналисти днес. "Кашата, за съжаление, ще доведе до закъснение по изпълнението на дейностите по проекта. Тоест инфраструктурата за F-16, ако успешно се справим с излизането от кашата, ще закъснее с период между 6 и 8 месеца", допълни той.

Ремонтът и осъвременяването на основното ни военно летище са крайно наложителни за приемането на въоръжение на новите изтребители F-16 Block 70, чиито доставки трябва да започнат в края на 2023 г. За нуждите на проекта предишното правителство отпусна целево 300 млн. лв., 184 млн. лв. от които вече са разплатени авансово, като получатели според военния министър са основно "любими фирми" на властта.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.

Влезте в профила си

Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.

Вижте абонаментните планове
mb-3
Close
Бюлетин
Бюлетин

Вечерни новини

Най-важното от деня. Всяка делнична вечер в 18 ч.


3 коментара
  • 1
    4itatel avatar :-|
    Elena Dimitrova

    Каракачанов съз ателно е толерирал тази "каша". Чайка се среща с него.

  • 2
    tj avatar :-|
    Kiro

    Цялото министерство трябва да го изгребат. И са вкарват вътре един по един, след атестация по американски. Може и правена от руснаци
    Такава гняз се е натрупала вътре, още от 85а

  • 3
    chichka avatar :-|
    chichka

    Черната кутия гние в някое мазе и я ядат червеите! Но ще дадем 100-200 млн на Русия за МИГовете в слдващите години, но 50 млн за летището за Фките няма да има! Ако червения президент РРадев остане на власт, Фките ще ги мота поне 6-7 г преди да ги пусне в България.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал