Модернизирането на ВВС може да зацикли

Доставката на осемте нови F-16 за армията ни вероятно ще закъснее (поне) с година заради ковид-19

Преди осемте изтребителя за България, Lockheed Martin трябва да произведе 16 броя за Бахрейн и 14 за Словакия.
Преди осемте изтребителя за България, Lockheed Martin трябва да произведе 16 броя за Бахрейн и 14 за Словакия.    ©  Цветелина Белутова
Преди осемте изтребителя за България, Lockheed Martin трябва да произведе 16 броя за Бахрейн и 14 за Словакия.
Преди осемте изтребителя за България, Lockheed Martin трябва да произведе 16 броя за Бахрейн и 14 за Словакия.    ©  Цветелина Белутова

"Много важен приоритет за следващото правителство трябва да бъде да се осигури пълна готовност за приемането на закупените и вече заплатени бойни самолети F-16 и постигането на пълна оперативна способност много бързо, след като те дойдат - да кажем, към 2024-2025 г. Но тя трябва да бъде постигната в хоризонта на следващото правителство." Това обяви в петък по време на политическите консултации на тема "Национална сигурност" бившият служебен министър на отбраната Тодор Тагарев, който в момента е експерт по военните въпроси на водещата парламентарна партия "Продължаваме промяната". Бързото постигане на тази цел е ключово, тъй като новите натовски изтребители ще бъдат платформата, върху която трябва да стъпи реформирането и модернизацията на военновъздушните ни сили (ВВС) като цяло. С тях е пряко свързано и придобиването на нови трикоординатни натовски радари и евентуално в близко бъдеще - подмяната на зенитно-ракетните комплекси на армията, които са съветско производство и трудно ще могат да работят в синхрон с натовски изтребители.

Какви са рисковете за ВВС в момента?

Пълната оперативна готовност обаче едва ли наистина ще се случи в периода 2024-2025 г., както би желал ексминистър Тагарев. Причината е, че сглобяването на изтребителите се бави заради пандемията и заради проблеми с външни подизпълнители по логистичната верига, както признава Грег Улмър, вицепрезидент на американската корпорация Lockheed Martin, която произвежда F-16 в Грийнвил, Южна Каролина, пред изданията Aviation Week и Breaking Defense. Досегашната цел на компанията беше да предаде първата машина от новия модел Block 70 за нуждите на ВВС на Бахрейн в края 2022 г. Според изказване на вицемаршала на бахрейнската авиация шейх Хамад бин Абдула ал Халифа по време на авиошоуто в Дубай обаче доставките на първите изтребители за страната му ще се забавят до 2024 г. "В момента сме назад с графика с около 12 месеца", потвърждава и Грег Улмър от Lockheed Martin. От корпорацията не съобщават точно кой задграничен подизпълнител бави производството на изтребителите. Знае се обаче, че компоненти за фюзелажа на F-16 Block 70 трябва да се правят от индийския индустриален гигант Tata, а крилата - от израелската държавна отбранителна корпорация IAI.

"Продължаваме да взимаме проактивни мерки съвместно с програмния офис на F-16, нашите доставчици и международните ни партньори, за да смекчим въздействието и да увеличим ефективността на производството, включително като наемем повече от 300 служители в нашия завод в Грийнвил, Южна Каролина", коментираха за "Капитал" от Lockheed Martin, без да дават повече подробности за забавянето и евентуалните нови срокове за доставка. От компанията допълват само, че вече са добавили за нуждите на програмата още доставчици на компоненти, като например фабриката на концерна в Джонстаун, Пенсилвания, и PZL Mielec в Полша.

От българското Министерство на отбраната неофициално коментираха за "Капитал", че до момента не са получавали нотификация от САЩ, че може да се стигне до забавяне на доставките за България и че се надяват американската корпорация да успее да навакса графика с вътрешно преразпределение на ресурсите. Това обаче няма да е лесно, тъй като преди българските осем машини Lockheed Martin трябва да произведе 16 броя за Бахрейн и 14 за Словакия. По договора ни със САЩ бойните самолети трябваше да бъдат предадени на българската страна 48 месеца след сключването на споразумението, което бе ратифицирано в края на юли 2019 г. В контекста на актуалните развития около пандемията изглежда обаче доставката физически няма как да стане през 2023 г. По план страната ни трябваше да получи две готови машини през есента на 2023 г., четири - през пролетта на 2024 г., и последните две - през лятото на същата година. За това говори наскоро и началникът на отбраната адмирал Емил Ефтимов.

Също така в случая има един тънък момент - "предаване на българската страна" не значи моментално приемане на въоръжение, камо ли пък преминаване към пълни оперативни способности. Преди това да се случи, изтребителите F-16 трябва да преминат от няколко седмици до няколко месеца тестове в реални условия в САЩ и облитане от страна на българските пилоти, които в момента се обучават за използването им в академията на американските ВВС.

Евентуални политически последствия

Евентуалното забавяне в производствените срокове на българските F-16 може да повлече след себе си и още политически последствия на българска земя. Причината е, че служебното правителство вече задвижи процедурата по евентуалното закупуване на втората партида от осем изтребителя, които страната ни по принцип се е ангажирала да придобие. В края на лятото служебният военен министър Георги Панайотов изпрати до Вашингтон т.нар. Letter of Request for Letter of Offer and Acceptance (LoR for LOA) - писмо-заявка за подготовка на проектодоговор, в което има "прецизна разбивка на стойностите по компоненти, системи, услуги и т.н.". По информация на "Капитал" отговорът от американската страна се чака някъде в края на февруари или началото на март.

Важно е да се отбележи, че параметрите на въпросната щатска обвързваща оферта ще важат само за определен срок от порядъка на 3-4 месеца, в които правителството и българският парламент ще трябва да преценят дали да сключат нов междудържавен договор със САЩ или не. В края на управлението на Борисов от Lockheed Martin обявиха, че ако страната ни бързо поръча и втората осмица F-16, евентуално ще ги получи накуп с първата поръчка. Но ако офанзивата за нов договор за поръчка на още изтребители съвпадне с признания от американска страна, че има затруднения с навременната доставка на първата партида, този факт вероятно ще даде повече и по-убедителни аргументи на противниците на последващата сделката. Още повече прокарването на каквито и да е мащабни военни проекти в условията на предизвиканата от пандемията икономическа и социална криза ще е изключително сложно и политически "трудно продаваемо" на българските данъкоплатци. Особено когато страната ни е предплатила 2.2 млрд. лв. за изтребители, които не е сигурно точно кога ще получи.

И още спънки

Постигането на пълната оперативна способност на новите F-16 ще е проблематично и заради забавянията около ремонта и модернизацията на инфраструктурата в авиобаза "Граф Игнатиево". Според разкрития на служебния военен министър Панайотов предишното правителство е раздало и предплатило огромни суми на "свои любими фирми" (от порядъка на поне 184 млн. лв.), които обаче протакат или дори не изпълняват ангажиментите си. По негови думи това в най-добрия случай ще забави приключването на проекта и сертифицирането на авиобазата с 6-8 месеца, което от своя страна може да попречи новите натовски изтребители да бъдат навреме приети от българските ВВС.

Превъоръжаването с F-16 най-вероятно също ще повлече след себе си и реформа в зенитно-ракетните войски. За нещо подобно намекна по време на политическите консултации за новото правителство Велизар Шаламанов - бивш служебен министър на отбраната и настоящ експерт по национална сигурност на "Демократична България". "Нужна е незабавна смяна на зенитните комплекси, защото няма как F-16 да лети в българското въздушно пространство, ако работи с комплекси от типа, които имаме. През 1999 г. НАТО ни помоли да ги изключим всички, за да прелитат техните F-16", каза той по време на разговорите.

По принцип военното министерство е разработило технически спецификации за евентуална поръчка на нова противовъздушна отбрана, но подобен проект нито е обсъждан в парламента, нито е вкарван в групата на най-приоритетните за финансиране модернизационни програми на армията. Закупуването на нови зенитно-ракетни комплекси би струвало между няколкостотин милиона и няколко милиарда в зависимост от типа системи, техния радиус на действие и количествата, които сме готови да придобием. Възможно е страната ни първоначално да се ориентира към по-лоукост вариант, като използва системи за наземно изстрелване на далекобойните противовъздушни ракети AMRAAM, които по принцип и без това сме поръчали за въоръжаването на новите F-16. Подобни системи обаче ще са само базово решение, тъй като са предназначени само за близки и средни дистанции, т.е. имат по-скоро оперативно-тактическо, отколкото стратегическо значение за отбрана на източния фланг на НАТО.

Close
Бюлетин
Бюлетин

Вечерни новини

Най-важното от деня. Всяка делнична вечер в 18 ч.

9 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    birdman avatar :-|
    birdman
    • + 7

    И защо новите самолети Ф-16 няма да могат да кацат на съвместната българо-американска авиобаза Безмер ? Това е малоумно - на съвместна база с НАТО , няма да могат да кацат и излитат американски изтребители , но на Безмер са базирани ... съветски щурмоваци . Здравата логика казва ,че американските изтребители би трябвало да са базирани на НАТовска авиобаза ...

    Нередност?
  • 2
    antipa avatar :-|
    D-r D
    • - 1
    • + 5

    Въпрос на приоритети е.
    При тоталния финансов дефицит и дърпане всяка седмица по половин млн. вътрешни кредити и пред неизвестността доколко Омикрон-ът може да "оправи" решително демографската криза в БГ, е кръгла глупост да се наливат милиарди (които ги няма) за фъркати железа, защото Байдън/Столтенберг много искат да си го мерят с Путин. Нй-вече за наша сметка.

    Оцеляването на нацията в здравен смисъл иска пренастройване на мисленето. Най-малкото трябва заделен ресурс за поголовно и непрекъснато тестване, за обособяване на карантинни болници (лагери звучи есесовски), за заплати на лекари,сестри, фелдшери и санитари, за лекарства, храна, материали.

    Въобще държавата трябва да се погрижи за чисто физическото оцеляване на нацията.

    И на тоя фон: нещо пистата не уйдисвала на американските фърчила...

    Смешен плач!

    Нередност?
  • 3
    mickmick avatar :-|
    mickmick
    • + 2

    Много изнежени тия новите фърчила...

    Нередност?
  • 4
    edm14688644 avatar :-|
    Петър
    • - 2
    • + 1

    До коментар [#3] от "mickmick":

    40 годишни хартиени хвърчила, как да не са изнежени. Дано ако дойдат до 234567 година да са с нова боя.

    Нередност?
  • 5
    sablezub avatar :-|
    sablezub
    • - 1
    • + 1

    закупените и вече заплатени бойни самолети F-16 ... след като те дойдат - да кажем към 2024-2025 г.

    Еха ква далавера! Аз си мислех, че се плаща СЛЕД като си получиш покупката, ама очевидно не съм бил прав. Щото продавача може да се изкуши да те метне. Или не?

    Нередност?
  • 6
    sfasaf avatar :-|
    sfasaf

    На гол тумбак - октет изтребители.

    България има нужда само от икономика към момента. Чисто логически, тези изтребители след 20-30 години ще пазят Цигания, а не България. Трябват спешни мерки и огромни средства, за да се обърне демографското положение и нямаме нужда от военни приумици. Особено под чужд натиск.

    Нередност?
  • 7
    knb avatar :-|
    Кнб

    В 2023 свършват ограниченията по договора подписан от Турция, по скоро отвоюван от Ататюрк за Турция преди век. С това Турция става единственият администратор на Босфора и всъщност черно море се превръща в малко повече от турско езеро. Дали ще имаме или нямаме след тази дата самолети, с които ще може да пазим небето си е напълно безпредметен разговор. Изобщо, май след тази дата няма гарант за българските граници, колкото и да не ни се иска. НАТО не е гарант, защото и Турция и България са в НАТО. ЕО също не е гарант. Независимо дали сме капитализъм или комунизъм, подписаното в Хелзинки 1976 е в сила.

    Нередност?
  • 8
    knb avatar :-(
    Кнб

    До коментар [#2] от "D-r D":

    Омикрона е ваксина. Може би случайно изпусната. И сега решението е дали да я допуснем или да я неутрализираме и по този начин да се обречем на вечни атаки от причиняващи смърт вируси. Сега ще си проличи доколко има българска политика или сме просто васална територия.

    Нередност?
  • 9
    antipa avatar :-|
    D-r D

    До коментар [#7] от "Кнб":

    Бъркате договорите.
    През 2023 г. изтича стогодишния срок на Лозанския договор, според който Турция трябва да връща територии на днешни Армения и Русия.
    Що се отнася до контрола над Проливите, те са описани в Договора от Монтрьо от 1936 г. Който няма срок.

    Що се отнася до омикрона, далеч съм от конспирологията. Четох вчера коментар на виден вирусолог, който предполага, че тази фаза от развитието на к-вируса е може би началото на края му.

    И тъй като всичко около него е highly likely, съм склонен да изчакам с мнение. Пък и съм учил за друго.

    Нередност?
Нов коментар

Вход

Още от Капитал