Румъния е напът да купи 32 броя F-16 "втора ръка" на неочаквано ниска цена

Норвежките употребявани изтребители ще струват $513 млн., докато България плати авансово $1.256 млрд. за осем нови

Тънкият момент в случая е, че норвежките изтребители, макар и модернизирани, вече са били на активна служба около 40 години. С последващ ремонт и обслужване обаче те могат да се ползват поне още десетилетие
Тънкият момент в случая е, че норвежките изтребители, макар и модернизирани, вече са били на активна служба около 40 години. С последващ ремонт и обслужване обаче те могат да се ползват поне още десетилетие    ©  Reuters
Тънкият момент в случая е, че норвежките изтребители, макар и модернизирани, вече са били на активна служба около 40 години. С последващ ремонт и обслужване обаче те могат да се ползват поне още десетилетие
Тънкият момент в случая е, че норвежките изтребители, макар и модернизирани, вече са били на активна служба около 40 години. С последващ ремонт и обслужване обаче те могат да се ползват поне още десетилетие    ©  Reuters

Румънското министерство на отбраната е поискало от парламента на страната официално да одобри покупката на 32 употребявани изтребителя F-16, които в момента са на въоръжение в Норвегия. Това, което прави особено впечатление, е безпрецедентно ниската цена на потенциалната сделка - 513 млн. долара (или около 454 млн. евро). Страната вече притежава и поддържа в първоначална оперативна готовност 17 броя F-16 MLU "втора ръка", които бяха закупени на два транша от Португалия. При сключването на сделката преди около 8 години цената на първоначалната пратка от 12 машини тогава беше 628 млн. евро.

Интересна подробност в случая е, че България също проявяваше интерес към използваните португалски бойни самолети и беше на крачка от финализиране на договор в края на управлението на първото правителство на Бойко Борисов. Също така прави сериозно впечатление, че цената, която в момента Румъния получава за 32 използвани изтребителя, е около 40% от сумата, която нашата страна плати за 8 броя новопроизведени F-16 Block 70 ($1.256 млрд., или около 2.2 млрд. лв.), които тепърва трябва да бъдат сглобени и едва ли ще бъдат доставени преди 2024 г.

Тънкият момент в случая е, че норвежките изтребители, макар и модернизирани, вече са били на активна служба около 40 години. С последващ ремонт и обслужване обаче те могат да бъдат използвани поне още едно десетилетие, преди стареенето на метала във фюзелажа и крилата им да започне да ги прави рисковани за употреба. При цена 454 млн. евро, или около 900 млн. лв., за 32 машини това определено изглежда като много изгодна сделка за държава от Източна Европа със скромни финансови възможности, която спешно иска да подсили отбранителните си способности, тъй като е на първа линия в ескалиращото противопоставяне между НАТО и Русия.

Трябва одобрение и от САЩ

За да бъде осъществена, сделката за румънските изтребители трябва да получи одобрение и от САЩ, тъй като става дума за реекспорт на американски оръжейни системи. Придобиването на самите самолети ще струва 354 млн. евро, а около 100 млн. евро ще трябва да бъдат дадени за логистична поддръжка и обслужването на машините. Ремонтът на двигателите на изтребителите ще бъде извършен в румънското предприятие Aerostar в Bacău.

"За да продължим постепенното оборудване с F-16 от излишъка на въоръжените сили на НАТО, през 2019 г. изпратихме писма със запитвания до правителствата на натовските държави, оборудвани с такива самолети (Белгия, Дания, Нидерландия, Норвегия, Португалия и Гърция) относно евентуална наличност на 16 до 32 машини. След проучване на отговорите преценихме, че пакетът от 32 самолета плюс оборудване за логистична поддръжка и обучение, предлагани от Норвегия, е най-доброто решение", коментират от румънското министерство на отбраната. "Потвърждаваме, че водим разговори с Румъния за продажба на голям брой F-16", уточняват и от норвежкото военно министерство.

Причината за безпрецедентно ниската цена вероятно е, че Норвегия в момента активно преоборудва своите военновъздушни сили (ВВС) с американски F-35А и спешно трябва да се отърве от своите F-16. До края на годината старите самолети ще бъдат изтеглени от активна служба в авиобаза Kongelige Norske Luftforsvaret, където Lockheed Martin вече е започнала да разполага първите бройки от своите оперативно готови стелт изтребители. Норвегия планира да запази само една ескадрила F-16 в своята база в Bodø. В началото на декември правителството на страната обяви, че ще продаде 12 броя от същия тип изтребители на частната отбранителна компания Draken International, която ще ги използва по време на авиационни обучения за симулация на противник.

Румъния от своя страна започна да води последователна политика за обновяване на своите ВВС и придобиване на използвани F-16 още през далечната 2013 г., за да подмени своите антични МиГ-21 Lancer. Първата сделка, сключена с Португалия, осигури на страната девет едноместни и три двуместни тренировъчни F-16 MLU, модернизирани, грубо казано, до сравнително високия стандарт Block 50/52. Изтребителите, които Букурещ ще получи от Норвегия, също ще са от типа MLU (Mid-Life Upgrade, или модернизация в средата на жизнения цикъл), но ще бъдат с една идея по-висок клас екипировка. Тя ще им позволява да използват муниции с лазерно насочване JDAM, както и далекобойни ракети "въздух-въздух" от типа AIM-120D AMRAAM. В началото на 2020 г. Румъния поръчва още пет от бойния вариант на португалските машини.

Любопитно ще бъде също така да се види как ще мине процесът по регулаторното одобрение на сделката в САЩ. При подготовката на подобен договор за трансфер на използвани F-16 между правителствата на Израел и Хърватия властите във Вашингтон поставиха условие на еврейската държава да демонтира всички допълнителни системи, прибавени по време на различните модернизации. При това положение Хърватия беше принудена да се откаже от сделката и по подобие на България да поръча новопроизведени F-16 Block 70 директно от САЩ. Въпросните израелски изтребители "втора ръка" по принцип също трябваше да бъдат предложени и на нашата страна, но представителите на еврейката държава в последния момент решиха да не се включат в надпреварата.

Ако бъде одобрена от САЩ, румънската сделка вероятно ще съвпадне във времето с момента, когато България ще трябва да взима решение за евентуалното поръчване на още осем нови изтребителя F-16 Block 70. Очаква се обвързващата оферта от Вашингтон да пристигне в края на февруари или началото на март, като най-вероятно сумата ще е по-висока от първата поръчана ескадрила (2.2 млрд. лв.), тъй като този път ще включва разходите за по-голямо количество въоръжение и боеприпаси. Добрата новина вероятно ще е, че сумата този път ще може да бъде платена на два пъти. На фона на румънската сделка за 32 изтребителя срещу около 900 млн. лв. обаче дори това едва ли ще изглежда като особено примамлива оферта от прагматична гледна точка. И все пак, когато става дума за военни сделки от подобен мащаб с участието световни суперсили, бизнес логиката често отстъпва място на геополитическия баланс.

Още от Капитал