Добрата новина в случая е, че четири от предложените машини ще са двуместни, което означава, че българските ВВС ще могат да провеждат с тях интензивно обучение на нови пилоти
Добрата новина в случая е, че четири от предложените машини ще са двуместни, което означава, че българските ВВС ще могат да провеждат с тях интензивно обучение на нови пилоти    ©  Цветелина Белутова

Скъпи нови F-16 след години или "употребявани" сега (обновена)

Оборудването на бойната ни авиация по стандартите на НАТО ще е свързано с тежки и скъпи политически решения

Добрата новина в случая е, че четири от предложените машини ще са двуместни, което означава, че българските ВВС ще могат да провеждат с тях интензивно обучение на нови пилоти    ©  Цветелина Белутова

Държавният департамент е изпратил към Конгреса на САЩ проекторешение, с което да се даде зелена светлина за потенциална сделка с България за придобиване на още осем нови изтребителя F-16 Block 70. Това става ясно от съобщение, публикувано в понеделник през нощта на сайта на щатската Агенция за отбранително сътрудничество, която управлява подобни процедури за трансфер на американски оръжейни системи. Противно на очакванията в политическите среди, американската оферта за аналогичен брой бойни самолети е по-висока в сравнение с първия контракт от 2019 г. - става дума за ориентировъчна цена 1.673 млрд. долара, или около 3 млрд. лв.

"Посочената цената е само рамкова и възможният максимален таван. В момента България е в режим на изчакване, докато офертата премине за съгласуване през всички американски институции и официално ни бъде изпратена. Оттук нататък ще се водят активни преговори и евентуално цената ще бъде свалена", коментираха за "Капитал" от Министерството на отбраната.

Предложението на САЩ идва в отговор на официално принципно запитване, което българското Министерство на отбраната изпрати към Вашингтон през миналото лято по време на последното служебно правителство, оглавявано от уволнения "неутралитет в НАТО" военен ексминистър Стефан Янев. Сегашната оферта провокира недоумение, тъй като преди три години страната ни трябваше да плати "само" 1.256 млрд. долара, или около 2.2 млрд. лв., за същия брой самолети. Сумата беше преведена 100% авансово, а бойните машини бяха оборудвани със скромно въоръжение, за да не набъбне сметката още повече.

По това време политиците от управляващата партия ГЕРБ прекратиха тръжната процедура, определила като най-изгодни изтребителите Gripen на шведската отбранителна корпорация Saab (предложила 10 самолета и вместила се в първоначално гласувания бюджет 1.8 млрд. лв.). Те преминаха към пряко междудържавно договаряне със САЩ с аргумента, че се търси "стратегическо сътрудничество", след което започнаха да се кълнат, че втората партида американски изтребители ще бъде по-евтина и на "политическа цена", като този път ще може да се плащат разсрочено. Предстои да се види дали поне последното нещо ще се окаже вярно.

Политическо земетресение

Офертата за втората партида изтребители очаквано взриви българските политически среди. "Последния път българското правителство е взело решението на крак, което за мен не е правилният начин", обяви премиерът Кирил Петков в сряда. Коментарът му провокира остра реакция от страна на бившите управляващи, като ресорният депутат от ГЕРБ Христо Гаджев определи изявлението като "поредните глупости, изказани от министър-председателя".

Съпредседателят на "Демократична България" Христо Иванов коментира по-скоро мъгляво и неутрално евентуалната сделка за още F-16. "Трябва решително да инвестираме в модернизацията на своите отбранителни сили. Трябва да се прави умно, да се преговаря, да се търсят възможно най-добрите условия", обяви той. И по повод предупрежденията на президента Радев, че нови F-16 ще бъдат в пълна бойна готовност чак през 2030 г., добави, че "при добри управленски действия става дума за много по-кратки срокове".

От БСП, които представят интересите на в общи линии традиционно американофобски електорат, се изказаха остро срещу потенциалната сделка. "Това е абсурдна ситуация... При положение че не са дошли първите осем, забавят се с около 2 години, при това на една безумно висока цена... Вижте на какви цени купуват Румъния, Гърция, Полша", коментира червеният депутат Борислав Гуцанов.

За последното, за жалост, Гуцанов в някаква степен е прав. Прави странно и неприятно впечатление, че новите български F-16 Block 70 на бройка струват по-скъпо дори в сравнение с най-модерните стелтове F-35A, които САЩ ще продадат на Полша. Всеки от българските изтребители излиза по около $209 млн. за бройка, докато полските "невидими" бойни самолети - по около $143 млн. Съществената разлика в случая е, че Варшава поръчва 32 машини наведнъж, докато София - на партиди по осем, като втората поръчка очевидно е силно дискусионен въпрос.

Въпреки това обаче няма особена логика българските "видими" изтребители от четвърто поколение (макар и уж пълни с най-модерната авионика) да идват на около 50% по-висока цена от бойни самолети пета генерация, почти неуловими за радарите на противника. Отговорът на този въпрос може да се крие и в постоянните евроатлантически лъкатушения на властта у нас през последното десетилетие и недобрия имидж на България в западните отбранителни среди, където често тя неофициално продължава да бъде наричана "бившият най-верен сателит на Москва".

Защо са по-скъпи

На пръв поглед нелогично поскъпналата американска оферта за нови F-16 обаче до голяма степен е закономерна. По принцип при отбранителните сделки има заложени между 3% и 5% годишно оскъпяване заради инфлацията, вдигането на цените на суровините и на компонентите (тъй като в една модерна система се монтира оборудване на десетки, ако не и стотици подизпълнители). Въпреки че сделката бе реализирана през 2019 г., решението на парламента за придобиването на F-16 е от лятото на 2018 г., от когато са минали почти 4 години. Също така през последните две години цените в отбранителния сектор (а и не само в него) допълнително полетяха нагоре покрай производствените проблеми, свързани с пандемията, и разкъсването на международните логистични вериги за доставка на суровини и компоненти.

Оттук нататък ситуацията вероятно допълнително ще се влоши покрай глобалните ефекти от санкциите срещу Русия заради инвазията в Украйна, както и последвалото ефективно разделяне на света на (поне) два неофициално съперничещи си икономически лагера. Всичко това обаче бяха неща, които трябваше да бъдат отчетени по-навреме и честно изговорени от българските политици с техните избиратели, които в момента ще бъдат доста шокирани от сметката, която ще трябва да платят за модерна защита на въздушното ни пространство.

Също така офертата оставя доста лош вкус на фона на подобна сделка за изтребители, макар и "втора ръка", която беше сключена от съседна Румъния. Властта в Букурещ официално одобри покупката на 32 употребявани изтребителя F-16, които в момента са на въоръжение в Норвегия и ще дойдат на наистина "политическа цена" 513 млн. долара (или около 454 млн. евро).

На практика Румъния ще получи четири пъти повече вече произведени бойни самолети за около 40% от сумата, която нашата страна плати за първите 8 броя нови F-16 Block 70 (1.256 млрд. долара, или около 2.2 млрд. лв.) и които ще започнат да идват чак през 2025 г. заради производствените забавяния в новопостроената фабрика на Lockheed Martin в Грийнвил, Южна Каролина. Сравнението е още по-неизгодно, когато говорим за настоящата американска оферта. Норвежките F-16 наистина са с близо 40 години зад гърба си, но за сметка на това са налични тук и сега, добре поддържани са и спокойно могат да осигурят още поне 10 години бойна служба, докато българските военновъздушни сили успеят да извършат времеемкия преход от съветско към натовско въоръжение.

Алтернативата

Вероятно именно в очакване на подобна скъпа и трудно политически продаваема оферта за нови F-16 президентът Румен Радев превантивно започна да подготвя почвата за алтернативен вариант, базиран на изтребители "втора ръка" по подобие на Румъния. Държавният глава твърди, че страната ни трябва да потърси използвани бойни самолети, тъй като новите щатски изтребители щели да могат да застъпят бойно дежурство чак през 2030 г. (което всъщност е леко странно твърдение, ако щатските машини наистина дойдат през 2025 г.).

След последната среща на върха в щабквартирата на НАТО Радев обяви, че е обсъждал с нидерландския премиер Марк Рюте вариант за купуване на употребявани F-16, които са модернизирани до стандарта MLU. Воден е също принципен разговор с италианския премиер Марио Драги за използвани изтребители Eurofighter, както и с френския президент Макрон, най-вероятно за бойни самолети Rafale. Премиерът Петков пък е обещал също да говори с германския канцлер Олаф Шолц за германски изтребители "втора ръка", твърди Радев.

Ако обаче отново се върнем към американската оферта за нови F-16 Block 70, правят впечатление няколко неща. На първо място, за жалост, се вижда, че и този път оръжейният пакет остава скромен - още 19 далекобойни ракети "въздух-въздух", 20 за близък бой, 28 "умни" и 24 свободно падащи бомби, както и 24 ъпгрейда за преработката им в интелигентни. Също така само четири от изтребителите ще могат да бъдат оборудвани с контейнери за прецизно целеуказване Sniper.

Добрата новина в случая е, че четири от предложените машини ще са двуместни, което означава, че българските ВВС ще могат да провеждат с тях интензивно обучение на нови пилоти. Не толкова добрата е, че според специалисти в сферата на отбраната страната ни ще трябва да закупи минимум по 100 броя ракети за близък и далечен въздушен бой, ако наистина иска да се подготви за потенциален истински конфликт с по-висока интензивност по източния фланг на НАТО. Така че офертата за още 3 млрд. лева не е цената, която трябва да платим, за да имаме наистина модерна "натовска" изтребителна ескадрила, а само първоначалната миза.

15 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    scuby avatar :-(
    scuby
    • - 16
    • + 5

    Да де, ама при лошия Боко цената беше голяма за 8 самолета, при добрия Киро цените са добре дори и по-високи.
    Когато чужда сила свали национално отговорно правителство, възползвайки се от простотията на населението и си сложи марионетно такова с манипулации и фалшификации тогава всичко може да се случи! Дано тези измамници сега не дадат отново енергетиката в чужди ръци и да внимават какво правят, че следващите години ще съдерат кожата на този народ. Не, че не си го заслужава!

    Нередност?
  • 2
    zks341103716 avatar :-P
    zks341103716
    • - 14
    • + 6

    Да ги купуваме, цената и това дали ще дойдат в това десетилетие са само достадни формалности, Важното е да докажем че сме стабилен партньор и сме готови да дадем колкото братята американци кажат че е необходимо!

    Нередност?
  • 3
    borodino avatar :-?
    borodino
    • - 4
    • + 7

    От 3-те млрд колко е комисионната? Тя у кого отива?

    Нередност?
  • 4
    dpr16479621181108813 avatar :-|
    Nikolay Nikolov
    • - 4
    • + 3

    Концепцията за бойни самолети вече остаря. Наличието на човек в летящия апарат е огромен ограничител за способностите на тези самолети. Вече се ползват дронове и високоточни хиперзвукови ракети, които преодоляват въпросното ограничение.

    Нередност?
  • 5
    gjs16491746181111908 avatar :-|
    Mad Max
    • - 3
    • + 3

    За тия пари аз бих взел F22

    Нередност?
  • 7
    jordani avatar :-P
    jordani
    • - 2
    • + 2

    "което всъщност е леко странно твърдение, ако щатските машини наистина дойдат през 2025 г."
    Ама никак не е странно. Ако получиш велосипед през 2025 и никога не си карал велосипед, след месец ще можеш да го караш. Обаче на тур дьо Франс ще можеш да се явиш след пет-десет години (може би).
    Та така и със самолетите, ако не и по-сложно.

    Нередност?
  • 8
    veli7820 avatar :-|
    veli7820
    • + 1

    До коментар [#4] от "Nikolay Nikolov":

    Кажи ми един дрон тип изтребител, не ударен такъв?

    Нередност?
  • 9
    veli7820 avatar :-|
    veli7820

    До коментар [#1] от "scuby":

    Абе, кво стана с по-ниската цена,ако поръчаме пак от САЩ?! То не бяха клетви на предишните управляващи, но не беше чудо!

    Нередност?
  • 10
    aussie avatar :-|
    aussie
    • + 1

    Защо не поръчаме и Грипен например?

    Нередност?
Нов коментар

Още от Капитал