Има ли пилот в литовския самолет нарушител

Мистерията с летателния апарат фантом, преминал над 7 държави и кацнал у нас, е стрес тест за националната ни сигурност, на който за момента се проваляме

Дежурната двойка изтребители МиГ-29 е вдигната за идентификация на литовския самолет фантом, но явно не е извършила пълно съпровождане до кацането заради силната буря над България по същото време.
Дежурната двойка изтребители МиГ-29 е вдигната за идентификация на литовския самолет фантом, но явно не е извършила пълно съпровождане до кацането заради силната буря над България по същото време.
Дежурната двойка изтребители МиГ-29 е вдигната за идентификация на литовския самолет фантом, но явно не е извършила пълно съпровождане до кацането заради силната буря над България по същото време.    ©  Велко Ангелов
Дежурната двойка изтребители МиГ-29 е вдигната за идентификация на литовския самолет фантом, но явно не е извършила пълно съпровождане до кацането заради силната буря над България по същото време.    ©  Велко Ангелов

Историята често обича да се шегува. Преди около 35 години, на 28 май 1987 г., тогава 19-годишният западногермански пилот любител Матиас Руст необезпокоявано прелита без разрешение разстоянието между финландската столица Хелзинки и Москва. Той някак успява да избегне и заблуди цялата съветска система за противовъздушна отбрана, като дори каца директно на Червения площад пред Кремъл.

Тази сряда почти същото успя да направи неидентифициран летателен апарат нарушител, който потегля от Литва без летателен план и с изключени транспондери, служещи за опознаването му във въздуха. Самолетът преминава над 7 държави по източния фланг на НАТО, нерегламентирано каца за презареждане в Унгария, четири пъти бива съпровождан от изтребители и два пъти необезпокоявано се приземява в България, без полицията или спецслужбите да успеят да задържат и дори да идентифицират екипажа и пасажерите му, които избягват.


Благодарим Ви, че чететете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.

За да видите статията, влезте в профила си или се регистрирайте.

Всеки потребител може да чете до 5 статии месечно без да има абонамент за Капитал.

Влезте в профила си Регистрация

Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове

Историята често обича да се шегува. Преди около 35 години, на 28 май 1987 г., тогава 19-годишният западногермански пилот любител Матиас Руст необезпокоявано прелита без разрешение разстоянието между финландската столица Хелзинки и Москва. Той някак успява да избегне и заблуди цялата съветска система за противовъздушна отбрана, като дори каца директно на Червения площад пред Кремъл.

Тази сряда почти същото успя да направи неидентифициран летателен апарат нарушител, който потегля от Литва без летателен план и с изключени транспондери, служещи за опознаването му във въздуха. Самолетът преминава над 7 държави по източния фланг на НАТО, нерегламентирано каца за презареждане в Унгария, четири пъти бива съпровождан от изтребители и два пъти необезпокоявано се приземява в България, без полицията или спецслужбите да успеят да задържат и дори да идентифицират екипажа и пасажерите му, които избягват.

Случката изглежда като достойна за холивудски блокбастър, като дори до момента въпросите са много повече от отговорите.

За разлика от историята с Матиас Руст и полета му в СССР в този случай противовъздушната отбрана на НАТО реагира по-скоро адекватно. След преминаване над Полша и Словакия, нерегламентирано кацане на летище край унгарския град Деберцен и бягство от там малкият самолет, впоследствие идентифициран като Piper PA-23 Aztec, e прихванат от два унгарски изтребителя Gripen. Те го съпровождат до румънската граница, но не прибягват до използване на сила, тъй като летателният апарат не предприема заплашителни действия и просто отказва да установи радиовръзка.

Оттам той е прихванат от два американски F-16, които изпълняват съвместен ер полисинг над Румъния. Впоследствие съпровождането поемат два румънски изтребителя, които го следват до сръбското въздушно пространство. Самолетът остава там за кратко, пак се връща над Румъния, след което изненадващо каца на неизползвано летище край българския град Видин.

Защо екипажът не е задържан

Оттук нататък започват събития, които не говорят добре за българската система за национална сигурност и нейната способност да реагира бързо на непредвидени ситуации. Знае се, че българските военновъздушни сили (ВВС) са имали информация за инцидента с неидентифицирания литовски самолет и готовност да вдигнат наши изтребители, тъй като ер полисингът на НАТО се ръководи на централно ниво от команден център в Торехон, Испания. Не е ясно обаче доколко е имало ефективна координация между армията и МВР, както и готовност за посрещане и залавяне на екипажа на машината фантом след приземяването. По неофициална информация въздухоплавателното средство е кацнало на старо летище край село Иново, само на 4 км. от Видин. Твърди се, че там екипажът е презаредил гориво от туби, които е носил сам, и е прекарал в района поне един час, преди да излети отново.

Въпреки това полицейски екипи от Видин или специални части не са успели да дойдат навреме и да арестуват нарушителите. Последното е доказателство за, меко казано, плачевната координация на системата за национална сигурност. На практика от години всяка областна дирекция на МВР в страната поддържа свой собствен тежковъоръжен екип за проникване и задържане, подобен на американските SWAT, и поне на теория би могла да го използва в потенциална антитерористична операция.

Отделно от това, след като информацията за кризисната ситуация е получена в страната по линия на обмена на данни между армиите в НАТО, би трябвало да са активирани и дежурните подразделения на спецчастите ни. Става дума за командосите от СОБТ към МВР и от Силите за специални операции (ССО) на българската армия, които имат право да бъдат използвани при потенциални диверсионни или терористични ситуации. Логично е те да са били предварително вдигнати по тревога и качени на хеликоптери, с които веднага да могат да бъдат транспортирани в евентуалния район на кацането. До момента обаче няма данни нещо подобно да е направено.

Къде са били СОБТ или Силите за специални операции

На теория пречка за бързо превозване на командосите по въздуха няма - армията разполага с транспортни вертолети "Кугър", а МВР - с хеликоптери, които са зачислени към гранична полиция. Последните обаче се използват за патрулиране по турската граница и локализиране на групи от незаконно влезли бежанци. На теория последното не би трябвало да е проблем, защото МВР и МО би трябвало да си съдействат при потенциално диверсионни или терористични инциденти и да имат ясно разписани процедури за координация в такива случаи. На практика вероятно тези протоколи за съвместни действия отлежават в някоя прашасала папка, която никой не е отварял от години.

И ако липсата на бърза реакция при кацането на литовския самолет край Видин може да бъде оправдана с ефекта на изненадата, нищо не оправдава последващото неизпращане на антитерористичен екип по петите на нарушителя, преди той да кацне за втори път на неизползвано летище между Шумен и Търговище. Крайният резултат е, че екипажът, пасажерите и техният евентуален товар успяват да изчезнат. Не е известно и да са идентифицирани, въпреки че полицията открива машината с "още топъл двигател".

Така на практика настоящият инцидент е нагледно доказателство как в България не просто може да влети демонстративно и безнаказано какъвто и да е неголям контрабанден товар, но дори може да бъде вкарана чуждестранна група за разузнаване, диверсии и саботажи, без спецслужбите ни да успеят ефективно да й противодействат. Последното е и звучен шамар по ефективността на българската правоохранителна система и службите за защита на националната сигурност. С което отново се дискредитираме като слабото звено по източния фланг на НАТО и то в момент, когато на няколкостотин километра от границата ни война бушува с пълна сила.

Отделно от това седи въпросът доколко адекватно е реагирало в ситуацията българското Министерство на отбраната по линия на ер полисинга. По признание на министър Драгомир Заков в крайна сметка дежурната двойка изтребители МиГ-29 е вдигната за идентификация на самолета фантом. Тя обаче, изглежда, не е извършила пълно съпровождане до кацането заради силната буря над страната ни по същото време. Все пак това донякъде е оправдано, тъй като по думите на Заков пилотът е поел немалък риск за живота си, карайки изтребителя при изключително тежки метеорологични условия. Не е съвсем ясно обаче защо министърът говори в единствено число при положение, че според стандартната процедура за ер полисинг винаги във въздуха се вдигат два бойни самолета.

Под въпрос е и доколко армията е успяла да проследи пълноценно летателния апарат по целия му маршрут, тъй като проблемите с радарното покритие над страната заради старата локационна апаратура са добре известни от години. Последното обаче би могло да изиграе и положителна роля в настоящия моментт, като катализира задвижването на проекта за купуване на нови натовски трикоординатни радари. На теория той би могъл да стартира дори с настоящата актуализация на държавния бюджет и пренасочване на средствата за модернизация на армията.

5 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    dobadoba avatar :-P
    dobadoba
    • + 4

    Каква стана тя.
    Некакъв самолет(не много малък) си вее байряка над половин НАТО.
    Нелегално го изкарват(НО не е свалено).
    Пълен апсурд :)

    Нередност?
  • 2
    evpetra avatar :-?
    evpetra
    • + 2

    Екипажът на хеликоптера обаче каца на неизползвани летища в България, значи много добре познава България. Пък и това е крайната му дестинация. Българската мафия?

    Нередност?
  • 3
    susedkata avatar :-|
    Любопитната Съседка
    • + 6

    Гледах интервюто на Иво Никодимов по БНТ с литовския собственик на самолета, който съобщи че го е продал на "някаква фирма в София". И разбира се, като всяко интервю по БНТ, Никодимът не зададе най-важния въпрос, а именно, как се казва фирмата-купувач, за да може тя да бъде проверена в Търговския регистър. Самият факт обаче, че пилотите са знаели къде и как да заредят гориво в България, и са знаели къде и как да кацнат на неосветено и нефункциониращо летище през нощта и след това да изчезнат безследно, означава че това не е някаква безрасъдна авантюра, а най-вероятно нещо, което не се случва за първи път и е нещо, добре организирано до последния детайл.

    Нередност?
  • 4
    morf avatar :-?
    morf
    • - 1
    • + 5

    "не е извършила пълно съпровождане до кацането заради силната буря над страната ни по същото време"

    Явно самолетът фантом е летят в паралелна вселена, и в нея по същото време не е имало силна буря.

    Нередност?
  • 5
    ivlin avatar :-|
    Ивелин Иванов
    • - 1
    • + 1

    До коментар [#4] от "morf":

    малко е като да гониш джип по дюни или в гората с болид.

    Нередност?
Нов коментар