С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
7 6 дек 2019, 15:46, 17273 прочитания

Трудните книжки

Министерството на труда предлага подмяна на сегашните трудови книжки с нови, без да може да обясни защо не ги цифровизира

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Темата накратко
  • Повече от 10 години работодатели призовават за отмяна на трудовите книжки и подмяната им с електронно досие.
  • Вместо това от Министерството на труда предлагат нови хартиени книжки.
  • Цената за смяната ще се плати от бизнеса и работещите.
Новите трудови книжки ще са по-големи и червени и, да, всички ще трябва да си ги сменят, ако правителството реши, че поддържа идеята. Целият този процес ще струва над 43 млн. лв. на компаниите и работещите, но по-важното е, че е напълно безсмислен.

Електронното управление е постоянен приоритет на българското правителство, а цифровите решения в услуга на гражданите и подобряването на бизнес средата са европейски приоритети. С това започва пътната карта към актуализираната стратегия за електронното управление на България в периода 2019 - 2023, приета от правителството на 11 септември т.г. Според стратегията услугите, които администрацията предоставя, трябва да са "цифрови по подразбиране", като се работи за подмяна на хартиените документи, а водещият принцип е на еднократно събиране на данни от гражданите и бизнеса – след като веднъж са предоставили една информация на публичните органи, оттам нататък се очаква администрациите да ги споделят помежду си.


Две седмици по-късно Министерството на труда и социалната политика смая публиката, като публикува за обществено обсъждане проект за пълна поетапна подмяна през следващите пет години на сегашните хартиени трудови книжки с нови – по-големи и с червени корици вместо сегашното синьо. Основният аргумент на министерството за тази промяна е, че в новите трудови книжки ще се вписват далеч по-четливо данните за трудовото правоотношение на работниците, защото ще са по-големи и ще има повече място, ще се отворят нови графи за нови данни и т.н. (подробности виж в карето). И всичко това било в интерес на бизнеса и работещите, на които се дава по-голяма сигурност и намаляване на административната тежест, пише в мотивите към подмяната.
По-големи и червени

Ако идеите на социалното министерство бъдат приети, новата книжка ще бъде по-голяма – с формат 12/17 см, вместо сегашния размер от 10/12 см, а кориците й ще са в цвят бордо вместо син. По-големият формат ще помага за по-четливо вписване на данните в нея, пише в мотивите, но не се сочи причината за смяна на цвета. Предвижда се постановлението да влезе в сила от 1 юни 2020 г., а в срок до 5 години след тази дата, т.е. до 1 юни 2025 г., всички трудови книжки трябва да бъдат подменени с нови. Подмяната ще започне с работниците и служителите, които за първи път започват работа, и тези, които са загубили старата си книжка. Процесът продължава с работещите, които вече имат издадена трудова книжка, но междувременно след влизане в сила на наредбата са се изчерпали страниците й. След пет години от влизане в сила на наредбата се спира вписването на данни в старите трудови книжки и се издават нови като продължение. Изрично се въвежда изискване за поставяне на щемпел в трудовата книжка при прекратяване на трудовото правоотношение, чрез който да се осигурява информация за датата на постъпване на работа, датата на напускане, основанието, продължителността на трудовия стаж. И сега поставянето на щемпел е установена практика, но не се прилага навсякъде, се казва в мотивите. С проекта се уточняват досега неясните правила как се предава и съхранява трудовата книжка, как се процедира, когато са изчерпани страниците й, и куп други подобни, се сочи още там.

Никъде в цялата документация дори не се намеква за възможната алтернатива - цялата информация за трудовите и осигурителните отношения на работещите хора в България, с която разполагат едновременно поне две институции (НОИ и НАП), да се обособи в електронно досие, което да подмени сегашните хартиени трудови книжки, като така реши екзистенциалните проблеми на министерството по четливото вписване на данните, изчерпателното отразяване на информацията, процедурните проблеми по издаване на книжки, съхраняване, подновяване при загуба и т.н. Никъде няма разчет колко ще струва това на бизнеса и работещите – не само като пари и загуба на време, но отнапред е ясно, че всички разходи ще са за тяхна сметка (виж инфографиката). Стойността на издадената за първи път трудова книжка и на продължението й е за сметка на работодателя, а ако бъде изгубена, новата книжка се плаща от виновния за загубата – работник или работодател.

Близо два месеца и половина след това за тази наредба нищо не се чу може би заради унищожителните критики, които се появиха на портала за обществени консултации. Срокът за обсъждане изтече на 24 октомври, но оттогава насам проектът така и не влезе и в дневния ред на МС.

Междувременно, повече от месец и половина "Капитал" напразно чака отговор от Министерството на труда и социалните грижи за философията на тази промяна и кое пречи на електронизацията на трудовите книжки. Отговор така и не дойде дори и на въпроса има ли министерството свои разчети за броя на трудовите книжки, които следва да се подменят през следващите пет години, и колко ще струва това на работодатели и работещи в национален мащаб.

Отговор не получихме и от Държавната агенция за електронно управление, която запитахме как стратегията за електронно управление и еднократно събиране на данни се съвместява с идеята за удължаване на срока на хартиените трудови книжки за необозримо време – щом само пълната подмяна ще трае пет години.



Случаят е достатъчно показателен за начина, по който функционира администрацията – изцяло откъсната от действителността, неспособна да аргументира собствените си решения и без да се чувства длъжна да го прави, но всичко това – за сметка на данъкоплатеца, който плаща и заплатите на тези хора.

Въпросът за премахване на трудовите книжки и подмяната им с електронни досиета се поставя поне от 10 години, а в сегашната дискусия БСК припомни, че още през 2014 г. лансира идеята за електронизация на документооборота, свързан както с отношения между работодателя и работника/служителя, така и между работодателя и различните контролни органи (ГИТ, НОИ, НАП).
Елеонора Сергиева, адвокат*:

Няма как да оправдаем нелогичността на подобен подход в условията на мащабните усилия за намаляване на административната тежест, планирани и вече случващите се реформи в посока електронизация. Решението просто за подмяна на един хартиен носител с друг, без дори да се предвиди опция новата книжка да бъде водена в електронен формат, изглежда недостатъчно обмислено.

*Адвокат Сергиева работи активно по законовите промени в областта на административната реформа за намаляване на административната тежест


Всички становища в рамките на общественото обсъждане са почти идентични в едно нещо – трудовата книжка е анахронизъм и безсмислено губене на време за работодателите. Огромната част от информацията в нея се съхранява поне в два централизирани електронни регистъра - НАП и НОИ, в които работодателите са законово задължени да подават ежемесечно необходимата данъчна и трудово-осигурителна информация, а всеки български гражданин може да си извади ПИК код и да си проверява данъчния и осигурителния статус.

"С промените не се намалява административната тежест за работодателя, напротив – увеличава се. Съществуващият към момента дневник за издаване на трудови книжки се заменя с регистър, който отново е хартиен, а в него следва да се отбелязва всяко ново вписване в трудовата книжка на работника. Това по същество увеличава административната тежест, тъй като в трудовата книжка се вписва всяко изменение на основната работна заплата и често в рамките на едно трудово правоотношение се извършват множество вписвания, които, ако се приеме новата разпоредба, следва да бъдат удостоверявани и с подписа на работника.[...] Не разбираме как с въвеждане на изискване за поставяне на щемпел би отпаднала необходимостта от съхраняване на документи, удостоверяващи натрупания стаж", се казва в становището на БСК.

Всъщност отдавна трудовата книжка се е превърнала в своеобразно средство за възлагане на все повече тежести върху работодателя, много от които са абсолютно несвойствени, като например вписването на запорите върху заплатата, което е ангажимент на съдебното изпълнение, адресната регистрация – която също няма никакво отношение към трудовото правоотношение, и т.н.

Решението на проблема, който работодатели и HR-и отдавна предлагат, е ясно – актуализиране на параметрите във формата на НАП и НОИ, през които тази информация и без това преминава електронно. Това е работа за по-малко от няколко месеца, но резултатът ще облекчи всички, включително и при загуба на трудовата книжка. В момента държавата не поддържа статистика за загубени трудови книжки, но според експертите средно годишно около 1% от работещите губят книжките си. Възстановяването при сегашните условия е истинско мъчение, служителят трябва да обиколи всичките си предишни работодатели за попълване на данните, а при закрито предприятие – и през НОИ, след което да мине за заверка през Инспекцията по труда.

Макар че изглежда смешна, цялата история е тежка диагноза за това как държавата не просто не помага, а пречи. И този проблем не опира само до трудовите книжки.

Капитал #49

Текстът е част от брой 49 на седмичния Капитал (6 - 12 декември). В броя ще прочетете още:

PISA 2018: Училище за вчера
От какво боледува педиатрията
Бъдещият софийски жк "Галакси"

Купете

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Средният брой на наетите намалява с 83 хил. души през 2019 г. 2 Средният брой на наетите намалява с 83 хил. души през 2019 г.

Най-голямо е понижението в преработващата промишленост, транспорт, хотели и ресторанти

24 фев 2020, 551 прочитания

Топ обявите за работа на karieri.bg Топ обявите за работа на karieri.bg

Преглед на предложенията за работа в областта на маркетинга, финансите, IT сектора, търговията, човешките ресурси

19 фев 2020, 1203 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Пазар на труда" Затваряне
Топ обявите за работа на Karieri.bg

Преглед на актуалните предложения за работа в областта на маркетинга, финансите, IT сектора, търговията, човешките ресурси

Още от Капитал
Фокусът с цените на тока

Защо в България борсовата електроенергия е хем най-скъпа, хем най-евтина

Нов цигарен връх

Rothmans е на път да стане най-търсената марка на пазара

Могат ли БНТ и БНР да останат без реклама

Това е едно от ключовите предложения за промени в Законът за радиото и телевизията, които сектора обсъжда

Отчети това

Как умните електромери могат да намалят сметките за ток

Моя страна, моя Южна Корея

Кратък гид към корейската нова вълна в киното

Нова книга: "Математика на живот и смърт" от Кит Йейтс

Истории за ключовата роля на математиката от съдебната зала до медицината и изборите ни в живота

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10