Професия: Моден екодизайнер
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Професия: Моден екодизайнер

Професия: Моден екодизайнер

За професията разказва Евгени Петков, първият български екодизайнер

6405 прочитания

Модният екодизайн или екологично устойчивият моден дизайн е дял от модата, насочен към опазването на околната среда и предпазване от свръхексплоатацията на труда. Направлението е иновативно и принадлежи на поколението дизайнери и потребители, за които от важност е не само дизайнът, но и производственият път на материалите и дългосрочните последици от създаването на крайния продукт.

Приложението на този подход може да се изразява по различни начини: използване на органични тъкани, рециклиране на материали, прилагане на zero waste метод, или, иначе казано, употребяване на остатъчни материали за създаването на нов продукт, обработване на платове, купени от локални доставчици, с цел ограничаване нивото на въглеродните емисии, коопериране с доставчици, които имат добри условия на труд за служителите си, и всякакви начини, които ограничават негативната човешка следа както към околната среда, така и към човешкия труд.

Визитка

Евгени Петков е родом от Ботевград. Към момента е творческата личност зад базираната в Лондон бутикова модна къща Esse Vie, която предлага луксозни дамски облекла RTW (Ready to wear, от англ. готови за обличане). Отделно от това има собствен бранд Eugenio, чрез който създава модели по поръчка. Той завършва професионална гимназия по текстил и дизайн "Димитраки Хаджитошин" във Враца, след това заминава за Париж, където учи 6 месеца в ESMOD Paris . Спечелва стипендия и се установява в Лондон, където завършва University of West London със специалност мода и текстилни изделия с подразделение плетива. Живее в британската столица от 7 години. В началото на кариерата си Евгени е шил дрехи по поръчка за Теди и Силвия Кацарови, Рут Колева и Мария Илиева, а с негова екологична рокля, носена от "Мис България 2007" Юлия Юревич, страната ни е представена на международния форум EcoChic. Модното шоу се провежда в Женева през 2010 г. и е организирано във връзка с обявената от ООН Международна година на биоразнообразието.

Влечението му към модата се проявява още в детството. Евгени купува дрехи втора употреба и експериментира, за да се усъвършенства. Днес, когато прави модели по поръчка за собствения си бранд, той използва плетива, ушити от бабите в родния му град.

Моята професия

Аз съм моден дизайнер, но винаги съм се стремял към отговорното боравене с материалите, които използвам, и начините, по които въздействам на заобикалящата ме среда. Има много методи, по които може да се определи, че дадено модно изделие е екологично. Аз лично използвам zero waste (от англ. нулев отпадък), когато правя плетива и определени модели. Използвам и рециклиране, но по-рядко. Много важен елемент е, че екомода може да се прави и когато си отговорен към хората в производството, т.е. да им се осигуряват нормални условия на труд. Друг метод е отговорността към транспортирането на материалите, т.е. да се търсят материали от локални производители, като по този начин се ограничава въглеродният отпечатък върху околната среда.

Моят път дотук

Имам влечение към модата и изкуството откакто се помня. Майка ми се занимаваше с ландшафтна архитектура и интериор. Семейството ми е средно статистическо, без особен финансов ресурс. Още в началното училище ходех на курсове и пленери по приложно и изобразително изкуство. След това реших да следвам мода в гимназията във Враца, по-точно техническата част от нея - моделиране и конструиране на текстил. За да се науча да кроя, купувах дрехи втора употреба, развалях ги и правех нови и оттам дойде идеята ми за екомодата, чрез рециклирането на текстил. В този момент от живота ми се срещнах с една нюйоркска журналистка, Абигел Дуан, която се превърна в мой ментор и разви хобито ми, като го показа на по-широката публика. Продължих образованието си в Париж, но тъй като не успявах да се издържам финансово, то продължи едва 6 месеца. Успях да спечеля стипендия, която ме отведе в University of West London, където завърших висшето си образование. Истинското ми развитие започна именно в Лондон, където живея вече 7-а година и наскоро получих британско гражданство. В България участвах в много конкурси, ревюта, предавания. Една от големите ми изяви е изработването на екологична рокля, с която представихме България на един международен форум с "Мис България 2007" Юрия Юревич. Представянето ни беше отразено с публикация в американското списание Life. Създавах модели за Теди и Силвия Кацарови, Рут Колева, Мария Илиева. Винаги съм работил с частни клиенти и в бутиковата мода, не съм се целил към масовата. В момента работя за бранда Esse Vie, където съм творческият човек - правя дизайна и кройката на моделите, а също и презентации. Чрез работата ми за тази марка стигам до много висок клас клиенти, наскоро ни харесаха Джулия Робъртс и Джанет Джаксън. Паралелно продължавам да развивам собствения си бранд Eugenio, който също е фокусиран в бутиковите модели, но по поръчка.

Моите задачи и отговорности

За да има човек творческа енергия и да бъде продуктивен, трябва първо да се погрижи за себе си. Аз тренирам всяка сутрин. Работата е много разнообразна и няма точно определен график. В началото на годината може да преговарям с потенциални бизнес клиенти, да изготвям презентации, да чета доклади, които касаят индустрията, и да върша много административна работа. Трудно е за хората да си представят, че всякакъв вид финансови кризи, пандемии и цената на петрола се отразяват и на модата като бизнес.

Преди всеки сезон има период за подготовка, в който търся материали и визуализирам идеите си. През останалата част от времето изготвям презентации и ги представям пред потенциални клиенти. Същинската и креативна работа идва чак по време на изработването на нова колекция. Мит е, че дизайнерите стоят затворени в ателието си по цял ден. В днешно време административната и бизнес частта от модата надделяват много над творческата и техническата. Когато говорим за екомодата, истината е, че тя е все още в зародиш. Има няколко бранда, които се припознават с тази идеология, но обикновено това са малките бутикови къщи, а не големите.

Нужни умения и опит

Важно да съм постоянно информиран, за да успявам да се подготвям спрямо идеята ми за устойчиво развитие в индустрията. Сферата е много уязвима. Икономиките се променят постоянно, възникват разнообразни кризи, социалните мрежи са в пика си и тези фактори променят потребителските навици. За да успяват дизайнерите да бъдат адекватни на пазара и да съумяват да отговарят на търсенето, трябва да се съобразяват и да бъдат в час с потребителските желания и тенденции.

Моите предизвикателства

В очите на хората модата изглежда като нещо много лъскаво, асоциират я с шампанско, червени килими и партита. А истината е, че често ми се случва да работя по 10-12 часа преди излизането на нова колекция, което грабва много от личния живот. Предизвикателство беше постигането на баланс между личния и професионалния ми живот. След годините опит разбрах, че е напълно възможно да имаш социален живот и успешна кариера, но на цената на много работа и воля.

Нещо, за което донякъде съжалявам, е, че още преди 7 години забелязах екомодата като посока, която има потенциал, но не успях да я уловя. Чак сега тя се превърна в доходоносен бизнес, а моята грешка е, че когато я открих, не успях да я комерсиализирам и не можах да я преведа на разбираем за хората език. Основното ми предизвикателство сега е да развия и затвърдя това, което открих преди години.

Освен това имам и друго предизвикателство, което е по-скоро на психологическа основа. Това е явление в модната индустрия, което не мога да приема - влиянието на инфлуенсърите върху избора на хората. Старомоден съм и не успявам да се адаптирам към идеята, че качеството на една дреха зависи от това кой я носи. Всеки път когато отида на шоурум в Париж, ме отблъскват придаването на важност и стремежът на модните брандове към набиране на голям брой последователи в социалните мрежи. Това създава у хората една грешна представа за модата и красивото, това е фалш. Смятам, че когато се избира дреха, трябва да се съди по това как стои на човека, кое е подходящо за него, а не как изглежда върху някоя известна личност. Това ме натъжава, масово хората не избират дадено изделие заради кройката или материала, а защото са го видели върху някой техен идол. Съвременната мода намалява изключително много качеството на продуктите си и това се наблюдава особено при големите брандове. Те се стремят към бързо производство с цел навременно отговаряне на потребителските нужди, но на цената на професионалната изработка. В момента се наблюдава голям фокус върху логата, имиджа и инфлуенсър маркетинга и много по-малък към дрехата сама по себе си. Често този фокус дори не отговаря на стила на дадена марка, а на този на потребителите. Логото на Gucci или Dior върху една блуза е изместило качеството на кройката на ръкава, как е отрязана талията. Всички тези фактори доведоха модната индустрия до много лошо състояние, което не е тайна за никой. Очаквам пълна промяна на начина, по който модата функционира, и това ще постави голямо предизвикателство пред дизайнерите изобщо.

Моето удовлетворение

Мисля че имам дарбата да комуникирам с клиентите си. Съумявам също така да бъда в постоянно течение с тенденциите. В моя дисертация развих теорията, че в момента светът е толкова развит, че е невъзможно да съществува изцяло екологичен продукт - винаги по линията на производство има един неустойчив фактор, който най-често е транспортът. Според доклади двете най-големи тенденции в света на модата са устойчивата мода и т.нар. pre-owned luxury fashion, т.е. препродажбата на вече използвани луксозни дрехи. Известният в целия свят сайт Vestiair Collective продава дрехи именно на този принцип и към него имат интерес и хора с големи финансови възможности, които следват принципа на екологичната мода. Това за мен е удовлетворение, защото демонстрира, че онова, в което винаги съм вярвал и съм се стремил, се реализира.

Заплащането

Модата е много непредвидим бизнес. Има хора, които завършват с отличие модна специалност, но не успяват да си осигурят финансова стабилност. При мен тя се появи с годините опит, постепенно. Обикновено винаги се започва с неплатени стажове, с много извънредни часове и работа, докато се стигне до едно нормално заплащане, което се повишава с времето. Това е и големият проблем на модата - много млади хора се отказват, преди да са стигнали до съществената част, тъй като е трудно, почти невъзможно. В университета от 30 души в групата само трима изкарваме прехраната си с мода. Работата изисква много труд, постоянство и упоритост.

Моите източници на информация

Информирам се онлайн, отрекох се от телевизията отдавна. Чета модни и икономически сайтове. Модата е сериозен бизнес. Когато започнах кариерата си, всичко се въртеше около творчеството и носеше духа на модата, каквато е била едно време. Сега всичко зависи от света около нас и процесите в него.

Търсени умения

- Постоянство

- Търпение

- Трудолюбивост

- Любознателност

- Вяра

Евгени Петков
Източник: Личен архив
Модният екодизайн или екологично устойчивият моден дизайн е дял от модата, насочен към опазването на околната среда и предпазване от свръхексплоатацията на труда. Направлението е иновативно и принадлежи на поколението дизайнери и потребители, за които от важност е не само дизайнът, но и производственият път на материалите и дългосрочните последици от създаването на крайния продукт.

Приложението на този подход може да се изразява по различни начини: използване на органични тъкани, рециклиране на материали, прилагане на zero waste метод, или, иначе казано, употребяване на остатъчни материали за създаването на нов продукт, обработване на платове, купени от локални доставчици, с цел ограничаване нивото на въглеродните емисии, коопериране с доставчици, които имат добри условия на труд за служителите си, и всякакви начини, които ограничават негативната човешка следа както към околната среда, така и към човешкия труд.

Визитка

Евгени Петков е родом от Ботевград. Към момента е творческата личност зад базираната в Лондон бутикова модна къща Esse Vie, която предлага луксозни дамски облекла RTW (Ready to wear, от англ. готови за обличане). Отделно от това има собствен бранд Eugenio, чрез който създава модели по поръчка. Той завършва професионална гимназия по текстил и дизайн "Димитраки Хаджитошин" във Враца, след това заминава за Париж, където учи 6 месеца в ESMOD Paris . Спечелва стипендия и се установява в Лондон, където завършва University of West London със специалност мода и текстилни изделия с подразделение плетива. Живее в британската столица от 7 години. В началото на кариерата си Евгени е шил дрехи по поръчка за Теди и Силвия Кацарови, Рут Колева и Мария Илиева, а с негова екологична рокля, носена от "Мис България 2007" Юлия Юревич, страната ни е представена на международния форум EcoChic. Модното шоу се провежда в Женева през 2010 г. и е организирано във връзка с обявената от ООН Международна година на биоразнообразието.

Влечението му към модата се проявява още в детството. Евгени купува дрехи втора употреба и експериментира, за да се усъвършенства. Днес, когато прави модели по поръчка за собствения си бранд, той използва плетива, ушити от бабите в родния му град.

Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK