Професия: Логопед
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Професия: Логопед

Ина Симеонова

Професия: Логопед

За професията разказва Ина Симеонова, логопед и психолог в логопедичен кабинет "Светулките"

Весислава Антонова
5553 прочитания

Ина Симеонова

© Цветелина Белутова


Ако трябва да обясним простичко, какво е логопед - това е говорен терапевт. С това обаче изобщо не се изчерпва същността на професията и изкуството да я упражняваш. Почти всеки отдаден на работата си специалист, казва, че за да бъдеш логопед, да искаш да работиш като такъв, е необходимо много повече от това просто да си служиш умело с логопедична сонда (звучи страшно, но не е, става дума за обикновен помощен инструмент) и да демонстрираш на пациента правилната артикулационна позиция. Освен професионалната компетентност е необходимо да имаш чувствителност да забелязваш спецификите на пациента си. И тъй като в по-голяма степен става дума за работа с деца, да осъзнаваш, че всяко дете е една индивидуалност със своите предпочитания и модели на поведение. Трябва да се интересуваш какво го вълнува, кое го притеснява, с какво можеш да го грабнеш и впечатлиш, така че да го спечелиш като съюзник в борбата за преодоляване на проблема - бил той чисто говорен, езиков или поведенчески.

С влизането в кабинета малкият посетител често е впечатлен от купищата забавни и цветни играчки. Добрият логопед, който е и психолог, постепенно го включва в играта, предлагат му нови забавни идеи и превръща упражненията във весело преживяване вместо мъчително и еднообразно занимание.

Визитка

Ина Симеонова работи като логопед и психолог в логопедичен кабинет "Светулките". Основното, с което се занимава там, е терапия на деца с различни нарушения и консултиране на техните семейства, логопедична и психологическа диагностика по проблемите на ранното детство и училищна възраст, изготвяне на етапни статуси, изготвяне на програми за терапия и стимулиране на детското развитие.

Има бакалавърска степен по психология от СУ "Св. Климент Охридски" (2004 - 2008 г). Впоследствие става магистър "Клинична и консултативна психология", отново в Софийския университет (2008 - 2011 г.). Продължава обучението си и след това и придобива бакалавърска степен по логопедия.

Фокусът на професионалните й интереси е работа в сферата на диагностиката, терапията и превенцията на нарушенията в ранното детство. Насоченост на терапията по посока проблемите на храненето и захранването в кърмаческа и бебешка възраст, работа в прехода към обща храна. Възможност за изработване на схема на захранване и активна хранителна терапия в рамките на защитената терапевтична среда. Стимулиране и превенция на проблемите в езиково-речевите умения при децата в ранна и предучилищна възраст, работа с деца от аутистичния спектър, със сензорно-интегративни и психомоторни дисфункции, дисфункции на орално-моторните механизми, неврологични и генетични заболявания. Ина Симеонова има близо десет години опит като логопед. Постоянно учи и се развива и преминава през различни курсове, за да повиши компетентността си и да бъде полезна на пациентите си. Има сертификати от Института по позитивна психотерапия и е преминала обучителен модул "Приказна психотерапия", както и "Симптомите и диалогът с тях по методите на арт терапия" и много други. Повече за нея може да научите на сайта на логопедичен кабинет "Светулките".

Моята професия

Логопедията в повечето държави е част от медицинските професии, докато в България тя е част от педагогическите . Тя е пресечна точка на няколко сфери - медицинска, психологическа, педагогическа и социална. Логопедията се занимава с диагностика, превенция и терапия на:

  • ранно детско развитие;
  • нарушения на речта или артикулационни нарушения;
  • нарушения на плавността на речта, когато човек има проблем с плавността на речевия поток (запъване,заекване);
  • нарушения на прозодиката (заекване, запъване и др. - бел. ред.) на речта;
  • езикови нарушения, свързани с неразбиране на смисъла и прагматиката на родния език;
  • нарушения на процесите на четене и писане;
  • социално-комуникативни нарушения, свързани с вербалната и невербалната комуникация;
  • нарушения на орално-моторните механизми, свързани със звукопроизношение, хранене, пиене и преглъщане;
  • когнитивно-комуникативни езикови и говорни нарушения като следствие от друго неврофизиологично заболяване; генетични синдроми;
  • нарушения, свързани със сензорно-интегративната функция.

Всеки логопед може да работи по всички от изброените по-горе направления или може да специализира в една от областите според спецификата на интересите си. Работата на логопеда се състои в предоставянето на особен вид услуга - помощ, напътствия и подкрепа по посока развитие, подобряване и/или запазване способността за общуване и комуникация. Клиентите, които обхваща този вид услуга, варират от новородени до възрастни индивиди. За съжаление в глобален мащаб се наблюдава увеличаване на хората, нуждаещи се от логопедична подкрепа, и това прави нашата професия изключително ключова и важна, нареждаща се до другите медицински такива. Така че работа за логопеди има и ще има! За мен професията на логопеда е призвание, човек трябва да има заложена вътре в себе си мотивацията да помага, желанието да надскача и да се променя спрямо изискванията на случая и волята да не се отказва и да търси възможности.

Моето образование

По образование съм психолог, имам завършени бакалавърска и магистърска степен към СУ "Св. Климент Охридски". Логопедията ми е втора специалност, пак към същия университет, но тази професия ми пасна повече и като научна сфера, и като възможност за реализация. Към момента съм с научна степен бакалавър по логопедия, но тя ми е достатъчна, за да практикувам към някой център. Ако искам обаче да си отворя свой собствен кабинет, ще ми е нужна и магистърската степен. За сметка на това преминах и ще минавам през множество курсове и следдипломни квалификации, което според мен е изискване за нашата сфера. Трябва да си винаги "в час" и да си жаден за нови знания и информация, свързана с работата.

Източниците на информация са стандартните: книги, сайтове на различни организации, асоциации и центрове, сайтове, конференции и семинари, обучения и тренинги.

Пътят дотук

Първо учих психология и паралелно с нея логопедия. Поканиха ме да стажувам в един от големите детски терапевтични центрове в София като психолог, но там имах възможност да наблюдавам работата на логопедите и тя определено ме привлече повече. Все още не мога да определя кое надделя в полза на логопедията, може би това бяха по-точните правила на работа и по-активната роля на специалиста в терапевтичния процес. В този център прекарах няколко месеца, след което ме назначиха на постоянна работа като терапевт. Имах късмета да работя и да ме обучават едни от най-добрите специалисти и колеги и вече бях сигурна, че това е моята "Професия". Работата ми беше свързана изцяло с деца както в групов формат, така и в индивидуален. И така неусетно там изкарах седем години, след което смених, но не професията, а само местоработата. Имах колебания относно сферата, но предпочетох да остана в частната, макар и тя да е по-несигурна. И така от 2011 г. работя като логопед и терапевт.

Професионални задачи и отговорности

Интересите и отговорностите ми в ежедневната ми дейност са свързани с диагностиката, терапията и превенцията на нарушенията в ранното детство; терапията по посока проблемите на храненето и захранването в кърмаческа и бебешка възраст, работа в прехода към обща храна; изработване на схема на захранване и активна хранителна терапия в рамките на защитената терапевтична среда; стимулиране и превенция на проблемите в езиково-речевите умения при децата в ранна и предучилищна възраст; работа с деца от аутистичния спектър, със сензорно-интегративни и психомоторни дисфункции, дисфункции на орално-моторните механизми, неврологични и генетични заболявания.

Нужните умения

Според мен е необходим опит под супервизия за минимум от една до две години в зависимост от сферата на практикуване. Логопедите, които смятат да се занимават с по-леките случаи (например артикулационните нарушения), биха могли да се справят с придобитите от университета умения и знания и стажа, който се включва в програмата. Колегите обаче, които смятат да се занимават с по-тежки деца и случаи, е добре да работят в партньорство и под супервизията на опитни колеги. За себе си и към момента не мога да кажа, че бих искала да работя без супервизия. Тук говорим за предлагане на компетентна специализирана помощ, така че който не може да помогне - поне да не пречи. ☺

Предизвикателствата в работата

Предизвикателствата са много и всеки ден, особено в частния сектор. Първо трябва да си конкурентоспособен, да си вършиш добре работата, защото никой няма да седи, ако няма резултати. Първа стъпка е да успееш да мотивираш клиента (който в повечето случаи е някой малчуган) да надскочи себе си и да се справи със съответните задачи, които са му адски трудни. Което може да се сравни с това да се опиташ да си обуеш дънки, с три номера по-малки (невъзможно е), ама няма как, ще се обуват. Втора стъпка е да държиш родителите на малчугана в една "нормална" среда на информираност, в която те да са наясно с актуалните проблеми за деня (че няма как да стане днес да се обуят дънките, които са стри номера по-малки), но да им се предостави и стратегия за справяне със ситуацията. Трета стъпка - да започваш да мислиш как да се обуят тези дънки за възможно най-кратък срок.

Моето удовлетворение

Най-голямото удовлетворение за мен е постигната цел, успешното справяне с определената проблемна ситуация, усвоените знания и умения от детето, с които то да може само да се справя с ежедневните и учебни ситуации.

Заплащането

В началото заплащането разбира се е ниско. Но добрата новина е, че дори по време на обучението си в университета е възможно да ви вземат на работа. Към момента логопеди се търсят както в държавния, така и в частния сектор. Определено трябва да се има предвид, че понякога се налага да вложиш повече, отколкото си изработил. Материалите и обученията са едно голямо перо, което трябва да се отчете. За съжаление професията не бих казала, че се нарежда към високоплатените, а по-скоро към добре платените.

Планове за развитие

Посещението на семинари, курсове и обучения в нашата професия е не само препоръчително, но и, бих казала, задължително. Всеки специалист трябва да поддържа нужното ниво на информираност и компетентност, като това с голяма сила важи за частно практикуващите професията. В нашата сфера непрекъснато се актуализират и ревизират информацията, методиките и критериите за диагностика и терапия.

Търсени умения

- всеотдайност

- силна вътрешна мотивация да помагаш

- упоритост

- адаптивност

- търпение и обич към децата
Ако трябва да обясним простичко, какво е логопед - това е говорен терапевт. С това обаче изобщо не се изчерпва същността на професията и изкуството да я упражняваш. Почти всеки отдаден на работата си специалист, казва, че за да бъдеш логопед, да искаш да работиш като такъв, е необходимо много повече от това просто да си служиш умело с логопедична сонда (звучи страшно, но не е, става дума за обикновен помощен инструмент) и да демонстрираш на пациента правилната артикулационна позиция. Освен професионалната компетентност е необходимо да имаш чувствителност да забелязваш спецификите на пациента си. И тъй като в по-голяма степен става дума за работа с деца, да осъзнаваш, че всяко дете е една индивидуалност със своите предпочитания и модели на поведение. Трябва да се интересуваш какво го вълнува, кое го притеснява, с какво можеш да го грабнеш и впечатлиш, така че да го спечелиш като съюзник в борбата за преодоляване на проблема - бил той чисто говорен, езиков или поведенчески.

С влизането в кабинета малкият посетител често е впечатлен от купищата забавни и цветни играчки. Добрият логопед, който е и психолог, постепенно го включва в играта, предлагат му нови забавни идеи и превръща упражненията във весело преживяване вместо мъчително и еднообразно занимание.

Визитка

Ина Симеонова работи като логопед и психолог в логопедичен кабинет "Светулките". Основното, с което се занимава там, е терапия на деца с различни нарушения и консултиране на техните семейства, логопедична и психологическа диагностика по проблемите на ранното детство и училищна възраст, изготвяне на етапни статуси, изготвяне на програми за терапия и стимулиране на детското развитие.

Има бакалавърска степен по психология от СУ "Св. Климент Охридски" (2004 - 2008 г). Впоследствие става магистър "Клинична и консултативна психология", отново в Софийския университет (2008 - 2011 г.). Продължава обучението си и след това и придобива бакалавърска степен по логопедия.

Фокусът на професионалните й интереси е работа в сферата на диагностиката, терапията и превенцията на нарушенията в ранното детство. Насоченост на терапията по посока проблемите на храненето и захранването в кърмаческа и бебешка възраст, работа в прехода към обща храна. Възможност за изработване на схема на захранване и активна хранителна терапия в рамките на защитената терапевтична среда. Стимулиране и превенция на проблемите в езиково-речевите умения при децата в ранна и предучилищна възраст, работа с деца от аутистичния спектър, със сензорно-интегративни и психомоторни дисфункции, дисфункции на орално-моторните механизми, неврологични и генетични заболявания. Ина Симеонова има близо десет години опит като логопед. Постоянно учи и се развива и преминава през различни курсове, за да повиши компетентността си и да бъде полезна на пациентите си. Има сертификати от Института по позитивна психотерапия и е преминала обучителен модул "Приказна психотерапия", както и "Симптомите и диалогът с тях по методите на арт терапия" и много други. Повече за нея може да научите на сайта на логопедичен кабинет "Светулките".

Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

2 коментара
  • 1
    cinik avatar :-|
    cinik

    Българските управленци, идващи от провинцията, задължително си записват час при логопед с цел отстраняване на мекия говор. Шопско-циганският жаргон, който е лингва франка на жълтите павета, ги принуджава да произнасят ясно и гладко лафове като "Бате к*ре, идзмицлИхме ли къфф чеп ч' им дзабучиме ън 7 милиона пе'еруги?". Ако не могат да кажат нещо такова, когато си издърпват стола, за да седнат ма масата с колеги, другите може и да не го погледнат - смятат го за чуждо тяло.

  • 2
    deaf avatar :-|
    deaf

    До коментар [#1] от "cinik":

    "Мекият говор" не е обект на логопеда.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK