Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
6 май 2020, 14:05, 3983 прочитания

Професия: Дигитален маркетинг

За професията разказва Ина Тончева, съосновател на The Indigitals и трейнър в "Телерик академия"

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Визитка

Ина Тончева е съосновател на консултантската агенция за дигитален маркетинг The Indigitals и трейнър във водещата образователна организация "Телерик академия". Има над 13 години опит в областта на дигиталния маркетинг, предимно в компании от технологичния сектор като Chaos Group, Progress и Telerik. Преди основаването на The Indigitals Ина заема ръководни маркетинг позиции, свързани със създаването и управлението на дигитално съдържание и кампании, продуктово позициониране и холистични маркетинг стратегии. Завършила е "Бизнес администрация" в Американския университет в България.

Моята професия

Дигиталният маркетинг помага на компаниите да получат повече видимост в дигиталното пространство и да бъдат намирани от потребители, които търсят или дори все още не търсят техния продукт или услуга.


Професията специалист по дигитален маркетинг (или дигитален маркетолог) е много перспективна, тъй като всички бизнеси днес се нуждаят от онлайн присъствие - както тези, които вече имат развит дигитален маркетинг, така и тези, които досега са били предимно офлайн. Следователно нуждата от такива специалисти расте.

Бих я препоръчала поради три основни причини:
  1. включва различни дисциплини от чисто творчески до силно технически;
  2. много е разнообразна, свързана е с постигане на цели и резултати, което с правилната настройка на ума може да я превърне в забавна, но отговорна игра;
  3. може да се върши от разстояние, макар и може би не в самото начало на кариерата. Такава гъвкавост може да бъде безценна.
Моето образование

Завършила съм "Бизнес администрация" в Американския университет в България, но професията си учих, работейки. Преди 15 години дигиталният маркетинг и неговите различни дисциплини тепърва се зараждаха и всички учехме заедно и в движение. Днес нещата са много канализирани, оформиха се специализирани профили, като например дигитална реклама, маркетинг чрез съдържание, имейл маркетинг, оптимизация за търсачки и т.н.



Когато става дума за подготовка за професията, в идеалния вариант е добре да имаш образование, което е свързано с маркетинг, PR, реклама или бизнес. А организации като "Телерик академия" предлагат програма за допълнително развитие, където аз и мои колеги, също така практикуващи активно професията, преподаваме. На 27 април започва второто издание на програмата, която е насочена към действащи маркетолози и специалисти в производни сфери, целящи да изведат кариерата си до следващо ниво, както и към собственици на бизнес и компании, които искат да използват ефективно възможностите на дигиталния маркетинг.

Моят път дотук

Най-напред работих две години в маркетинг отдела на веригата Germanos, където правехме така наречения в момента традиционен маркетинг - телевизия, радио, външна реклама. Но така или иначе основата, на която стъпват различните среди, в които комуникираме продукти и услуги, е една и съща. След това започнах работа в Telerik, беше вълнуващо, всичко беше ново и непознато, а хората бяха страхотни. Работата ме увлече и оттогава не ми е минавало през ум да си сменя професията. През годините натрупах опит във всички дисциплини на дигиталния маркетинг и как те работят заедно, което ми позволява бързо да идентифицирам пропуски и възможности. От една страна, никога не ми доскуча, от друга, с времето започнах да навързвам по-голямата картинка на нещата и ми стана дори по-интересно. Сега способността да меря дигиталния пулс на дадена компания бързо и точно много ми помага в ролята ми на консултант и преподавател.

Моите задачи и отговорности

Обикновено първо отварям Google Analytics, за да видя дали всичко е наред с трафика, дали не се е случило нещо необичайно, как се представят платените реклами и последните блог постове, които сме публикували. Често пиша съдържание или редактирам чуждо, като мисля едновременно за яснотата на идеята, чистотата на езика и оптимизацията спрямо начина, по който потребителите търсят в Google по темата. Също толкова често анализирам данни от различни софтуерни системи и инструменти. Обикновено на месечна база правя оценка на резултатите. По всички проекти работя заедно с дизайнери, често с продуктови мениджъри, програмисти или колеги маркетолози. Обичам този микс от мислене, писане, създаване на визуални материали, числа и анализ.

Нужните умения и опит

В зависимост от нивото на позицията чисто професионалните умения са различни. Но има няколко базови качества, които са задължителни:
  • да изразяваме мислите и идеите си ясно;
  • да анализираме данни, да виждаме тенденции и причинно-следствени връзки;
  • да умеем да комуникираме добре с различни хора, защото много често трябва да работим в колаборация с колеги с различни професии;
  • да умеем да пишем убедително. Но за тези от вас, които се страхуват от писанието - имам добра новина. Можете да се впуснете в дебрите на по-техническите дисциплини като SEO (оптимизация за търсачки), събиране и анализ на данни, управление на имейл маркетинг кампании.
Моите предизвикателства

Данните никога не са пълни или идеални. Системите, които използваме, често не работят както очакваме. Целите понякога са непостижими. Писането може да бъде фрустриращо. Никой не ти дава наготово информацията или материалите, които са ти необходими, за да си свършиш работата. Хипотезите и експериментите ти могат да се провалят. И вероятно различни хора ще се опитват да се месят в работата ти, защото погрешно смятат, че маркетингът е интуитивен.

Това е реалността. За да можеш да я управляваш успешно, според мен трябва да прегърнеш идеята, че всичко се движи под краката ти непрестанно и че нищо не е идеално, но това не е лошо. Твоята работа е да правиш най-доброто от това, с което разполагаш.

Моето удовлетворение

Дигиталният аспект на маркетинга позволява със съответните системи и инструменти да измерваме директно резултатите от работата ни. За нас това може да означава посещения на сайта, на коя позиция е сайтът ни за дадена ключова дума, онлайн продажби, регистрации за събитие, колко хора са отворили изпратения имейл. Това прави работата ни изключително увлекателна. Най-голямо удоволствие ми доставя, когато можем да покажем с числа как дадена идея, превърната в кампания, е донесла измерими резултати. Често пъти нямам търпение да видя на сутринта резултатите от това, което сме пуснали вчера или миналата седмица. Това е този аспект на игра, който споменах по-рано и който ми доставя удоволствие.

Обичам и процеса на измисляне на творческо решение на даден проблем. Също така преподавам професията си, което е изключително зареждащо за мен.

Заплащането

Възнаграждението зависи много от стажа, от индустрията, от компетентността, както и от способността на работодателя да я оцени. В контекста на различните видове маркетинг дисциплини тя е добре платена, особено след натрупването на известен стаж.

Моите планове

Много са ми интересни приложенията на технологии, свързани с изкуствен интелект в работата ни. Например създаване на профил на идеалния клиент, базиран на съществуващи данни, а не на предположения и гадаене. Това е услуга, която в момента разработваме в нашата консултантска агенция.

Моите източници на информация

Абонирана съм само за два блога, които бих препоръчала на всеки от професията ни:
Когато търся информация за определен казус, се доверявам на блоговете на https://www.hubspot.com/ и https://ahrefs.com/.

Последната книга, свързана с работата ми, която прочетох и много силно ме впечатли, е "Lost and Founder: A Painfully Honest Field Guide to the Startup World" на основателя на Moz - Ранд Фишкин. Друга любима книга от този жанр е Rework на Jason Fried и David Heinemeier Hansson.
Търсени умения

- Аналитични способности - да може да разбива сложни концепции/казуси на съставни елементи; да анализира данни, да вижда тенденции и причинно-следствени връзки;
- Критично мислене - да допуска и да търси активно алтернативни гледни точки, обяснения, решения;
- Да се абстрахира от собствения си вкус - като маркетолози собствените ни вкус и предпочитания нямат значение. Важно е да можем да се поставим на мястото на клиента на нашия продукт или услуга;
- Да изразяваме мислите и идеите си просто и ясно;
- Креативен комуникатор, който умее да общува и да извлича информация от различни хора;
- Да умее да пише убедително.

Моята Кариера

Текстът е част от специалното издание "Моята кариера". Изданието е подарък за абонатите на "Капитал" с абонаментен план Капитал и Капитал PRO.

Някои от по-важните теми в "Моята Кариера":

- Кои ще са ключовите фактори за професионален успех на бъдещето
- Защо е нужно да се учиш постоянно в професията
- 11 разказа за някои стари, някои нови и някои съвсем прохождащи професии

Изданието можете да разгледате тук.

Прочетете

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Професия: Дигитален маркетинг мениджър Професия: Дигитален маркетинг мениджър

За професията разказва Мартин Войнов, дигитален маркетинг мениджър в "Загорка"

25 май 2020, 3174 прочитания

Растеж с едно наум Растеж с едно наум

Българската икономика расте през първото тримесечие, но пораженията от COVID-19 през април-юни ще са по-тежки

22 май 2020, 2697 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Пазар на труда" Затваряне
Български компании разказват плановете си за връщане към нормалността

Бизнеси от различни индустрии споделят как променят работните си процеси и как се грижат за служителите си в кризата

Още от Капитал
От скала до хотел: 30 години по-късно в Созопол

Многогодишната история за държавен парцел на брега на морето в Созопол, филмов съюз, съдилища и строителна криза е към развръзка

Рекламна спортна пауза

Как ще се отрази на рекламните инвестиции отменянето на големите спортни събития през годината

Магистрала без правила

"Хемус" вече се строи и планът на властта е да бъде готова след четири години. Цената обаче е заобикаляне на законите и непрозрачно харчене на милиарди левове

Гръцка рецепта за добра криза

Атина се справи отлично с епидемията. Сега идва рецесията

Домът, моят приятел

Виртуална изложба представя погледа на тридесет фотографи към дома като "жив организъм"

Кино: "Едно последно парти"

Антиромантична комедия за щастливото време в Ню Йорк

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10