Хоум офисът и инспекторите по труда
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Хоум офисът и инспекторите по труда

Shutterstock

Хоум офисът и инспекторите по труда

Голяма част от фирмите вече са разиграли сценария с работата от дома и няма да е проблем, ако отново се наложи да "разпуснат" служителите си

Румяна Гочева
5888 прочитания

Shutterstock

© Shutterstock


Темата накратко
  • Под 10% от фирмите в момента работят от разстояние, но се очаква това да се промени.
  • Причината е, че този модел на работа хем пести разходи на бизнеса, хем качеството на работата остава на ниво.
  • Проблемът е в това, че дистанционният труд не е регламентиран ясно, а проверки се правят само по сигнал.

Валери е един от хилядите, които през последните месеци работят изцяло от дома си и не са стъпвали в офис. Той отговаря за изготвянето на тръжната документация в голяма фирма, която често кандидатства по обществени поръчки. За него не е проблем да остане вкъщи, откъдето успешно подготвя част от книжата, с които фирмата му участва в процедурите.

Всеки ден той провежда онлайн съвещания с колегите си, част от които понякога работят от офиса. "Този хибриден модел е успешен, а липсата на "жив" контакт с колегите почти не се усеща, защото постоянно сме във връзка", казва Валери. Той обаче не знае, че може да бъде проверен на "работното си място" от държавните контролни органи. Работодателят му пък рискува глоби, ако не е осигурил подходяща среда, техника и материали за извършването на дейността.

Както винаги животът изпреварва законодателството и в случая работата от дома все още е не добре регламентирана.След въвеждането на извънредно положение през март и първоначалния стрес за бизнеса и хората, повечето фирми вече имат работещи решения за отдалечена работа или хибриден модел за управление на персонала, който дава възможност да избира откъде да се работи - от офиса, от вкъщи, от парка или от морето.

Основната промяна в разбирането е, че важното е не физическото присъствие и задължителното осемчасово стоене пред компютъра, а свършената работа в срок. Без значение от къде. Тази своеобразна корпоративна революция несъмнено ще продължи и след преминаването на коронавируса, поради което е необходимо и трудовите разпоредби да се актуализират.

Работата от дивана по закон

Към дистанционната работа очаквано се адаптират най-лесно основно ИТ специалистите и служителите на част от аутсорсинг компаниите. Много от тях така или иначе работят за чуждестранни фирми и дори следват съответната часова зона.

Според Мария Маринова от софтуерната компания "Немечек България" и член на Българската асоциация за управление на хора дистанционната комуникация и работа не са нещо непознато в софтуерния бизнес.

Автор: Капитал

"Разбира се, с въвеждането на извънредното положение нещата се промениха радикално - фирмите трябваше да преминат към изцяло дистанционен модел на работа, и то възможно най-бързо", заяви тя и допълни, че работата в "Немечек" е координирана за броени дни и не е имало спиране на проектите.

Все пак моделът на работа от разстояние крие рискове за бизнеса. "Фирменият дух и култура са нещо, което в дългосрочен аспект започва да страда при постоянна работа от вкъщи.

Също така спонтанното споделяне на знания, обмен на идеи и решение на възникнали казуси, които интуитивно се случват при работа в офиса, са нещо, което губим, когато минем в онлайн среда", коментира тя за "Капитал". Предизвикателство е и въвеждането на нови хора в компаниите и провеждането на стажантски програми например.

Има и друго - Кодексът на труда третира работата от разстояние като работа от друго място при същите условия, които са налични в офиса на фирмата. Работното време се регулира по същия начин и условия за здравословни и безопасни условия на труд, които са установени и в офисите на работодателя, трябва да са същите.

За целта работодателят трябва да създаде подходящи условия за възлагането и отчитането на работата, трябва да осигури и нужното оборудване, както и съответните материали и средства за извършването й - компютър, принтер, хартия, телефон и всички други "екстри".

Разбира се, преди всичко самият служител трябва да е съгласен да работи дистанционно, като за тази цел се подписва допълнително споразумение, обясняват от Главната инспекция по труда (ГИТ).

"Всъщност това ограничава свободата на работа от там, откъдето всеки сметне за удобно, създава се една допълнителна административна тежест и не на последно място - генерират се допълнителни разходи. Например - за да се докажат същите условия на труд, трябва да се измерят фактори на работната среда като осветеност, шум и всичко друго, което се отнася до офиса", обяснява тя.

И посочва, че прекомерната административна тежест върху подобни световни практики прави работата от co-working space, самолет, летище, хотел, кафене... неприложима в България.

Въпрос на отговорност

Тази ненужна на пръв поглед бюрократична и административна тежест обаче е важна, защото урежда правата и задълженията както на работодателя, така и на служителя по време на дистанционната работа. Например трябва да е ясно при инцидент по време на хоум офис дали това е трудова злополука и дали важат фирмените застраховки. Или пък, ако служител използва личен лаптоп, дали софтуерът е лицензиран и може ли фирмата да понесе отговорност за това.

Автор: Капитал

В тази връзка Илия Кръстев, който е изпълнителен директор на A Data Prо и председател на Асоциацията за иновации, бизнес, услуги и технологии (AIBEST), наследник на Българската аутсорсинг асоциация, казва, че има изключения при възможностите за хоум офис.

"В някои случаи, предимно зависещи от оборудването или възможността за сигурен запис и пренос на данни - например при лабораторни изпитвания, обработка на документи, обработка на лични и банкови данни и документи, кол-операции, при работа с директни системи на клиентите - дистанционната работа невинаги е възможна", коментира той пред "Капитал".

(Не)ефективни проверки

Въпреки законовите възможности обаче Главната инспекция по труда не прави проверки. Хората, работещи от домовете си, нямат право да откажат посещение на инспектор от ГИТ в рамките на работното си време, но преди това те трябва да знаят кога да очакват проверката.

Досега подобни проверки не са правени, не се и планират, а основната причина е, че те не биха били ефективни, обясниха от инспекцията за "Капитал". Проверяващите първо трябва да разберат колко хора работят от вкъщи, после да ги уведомят и едва след това да пристъпят към самата проверка.

Все пак от ГИТ уточняват, че са готови да проверят всеки подаден сигнал за нарушения, но към момента такива няма. Разбира се, това е и въпрос на капацитет - инспекторите по труда са едва около 300.

"Условията за работа от разстояние се уговарят в индивидуални трудови договори, анекси към тях или в колективни договори. Дори когато работата от разстояние е въведена със заповед на работодателя в условията на извънредно положение, с нея се изменя само мястото, където се полага трудът", обясняват още от ГИТ.

Нещо по средата

Бъдещето на софтуерния бизнес е в хибридния модел на работа - комбинацията от офисни часове с работа от дома, обобщава Маринова. "Ценим нашия офис, защото се стремим работата в него да бъде по-скоро позитивно преживяване, а не просто престой пред компютъра.

Без съмнение така екипната мотивация е на по-високо ниво, а и всеки възникнал проблем се решава значително по-бързо и лесно, когато хората комуникират лице в лице... дори и на 1.5 метра разстояние", коментира Маринова.

Ако обаче работата не може да се извършва изцяло извън офиса, според Кодекса по труда компанията също трябва да създаде подходяща организация за дейността, включително и въвеждане на непълно работно време, използване на свободните помещения, за да се "разредят" служителите, и др. Така, от една страна, ще се избегне едновременното присъствие на всички работници в помещенията, а от друга, няма да се прекъсне всекидневната връзка с работодателя, обясняват експертите от ГИТ.

Според Маринова обаче на работодателя са вменени контролни функции, които не са присъщи за него и го правят неконкурентоспособен в съвременния свят. "Ето защо нашето предложение като работодател е да се променят текстовете в Кодекса по труда, така че да се минимизира административната тежест и да се даде възможност на работодателите да изработят сами правила, по които да бъде организирана работата от разстояние, без намесата на контролни органи", обобщава тя.

Темата накратко
  • Под 10% от фирмите в момента работят от разстояние, но се очаква това да се промени.
  • Причината е, че този модел на работа хем пести разходи на бизнеса, хем качеството на работата остава на ниво.
  • Проблемът е в това, че дистанционният труд не е регламентиран ясно, а проверки се правят само по сигнал.

Валери е един от хилядите, които през последните месеци работят изцяло от дома си и не са стъпвали в офис. Той отговаря за изготвянето на тръжната документация в голяма фирма, която често кандидатства по обществени поръчки. За него не е проблем да остане вкъщи, откъдето успешно подготвя част от книжата, с които фирмата му участва в процедурите.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK