Професия: Продуктов маркетинг мениджър
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Професия: Продуктов маркетинг мениджър

Нора Георгиева

Професия: Продуктов маркетинг мениджър

За професията разказва Нора Георгиева, мениджър "Продуктов маркетинг", Progress

Кирил Кирчев
4249 прочитания

Нора Георгиева

© Капитал


Продуктовият маркетинг е ефективно комуникиране на стойността на един продукт към неговата целева аудитория. Целта е да се разбере какъв проблем решава продуктът, да достигна до хората, които имат този проблем, и да бъдат информирани, че има решение за тях.

Визитка

Нора Георгиева е мениджър "Продуктов маркетинг" в Progress. Има бакалавърска степен по бизнес администрация и журналистика и масови комуникации от Американския университет в България (АУБ). Професионалният й път започва през 2009 г. в "Мелън" АД като маркетинг специалист за мобилните им приложения, а впоследствие и за бранда на компанията. След това работи в българския технологичен стартъп "Вибласт", който за съжаление вече не съществува. Там освен с маркетинг се занимава и с продажби, бизнес развитие и дори човешки ресурси - където е добила представа от първо лице как всяка функция допринася за успеха на един бизнес.

Моята професия

Всяка компания дефинира задълженията на специалиста по продуктов маркетинг спрямо организационната структура и размера на екипа. В най-общия случай те включват създаването на пазарна стратегия и цялостен план за продуктовата комуникация. Това е сложен процес, който започва с разработване на персона на купувача чрез интервюта с потенциални и настоящи клиенти. Включва и формулиране на основните предимства на продукта в подходящ вид за всеки комуникационен канал, който пазарната стратегия на продукта предвижда. Пример за често използвани канали в дигиталния маркетинг са уебсайтът на продукта, реклами, показвани на чужди сайтове, банери, използвани на браншови събития.

Продуктовият маркетолог също така е гласът на клиента в компанията - той работи близо с разработчиците, за да подсигури, че крайният резултат е нещото, което клиентите искат и за което биха платили. Част от времето си прекарвам в обучение на екип "Продажби", за да могат да представят продукта по най-подходящия начин спрямо различните аудитории.

Поради мащаба на бизнеса ни важна част от работата ми включва анализ на огромното количество данни, които получаваме от всички маркетинг канали, както и от промените в индустрията и комуникацията ни с клиенти. С помощта на тези данни оценявам успеха на различните ни кампании и планирам върху какво да се фокусираме в бъдеще.

Продуктът, за който отговарям (Progress KendoReact), представлява библиотека от интерфейсни компоненти в помощ на програмистите, използващи технологията React. Тъй като той е софтуерен, а не физически, и се продава в целия свят, работата ми е предимно в дигиталното пространство.

Обичам професията си, защото ми позволява да направя така, че всички замесени хора да спечелят: клиентите получават качествено решение на реален техен проблем, компанията получава приходи, а екипът се чувства удовлетворен, че трудът им е осмислен. От интелектуална гледна точка работата ми е като един безкраен пъзел, който става все по-интересен и който се променя бързо заедно с промените в света и пазара.

Моето образование и умения

Завършила съм АУБ с две специалности: "Бизнес администрация" и "Журналистика и масови комуникации". Най-ценното, което получих от АУБ, не е толкова специфични знания за професията ми (тя се развива и променя постоянно), колкото уменията да разсъждавам критично, да формулирам и презентирам ясно мнението си писмено и устно, да работя в екип с хора от най-различни култури и да обработвам голямо количество специализирана информация на английски. Не мога да пропусна и мрежата от контакти, приятели и познати, с които и досега си помагаме.

Конкретните знания и умения, които ползвам днес активно в професията си, съм добила в хода на работа, както и чрез допълнителни обучения. Например в моята професия много често се ползва Google Analytics, за да следим как се представя сайтът на продукта. За работата с този продукт са ми помогнали безплатните сертификационни курсове на Google Analytics Academy. Друг подход, който използваме в екипа ни, е да намерим авторитетна книга/проучване/обучение по темата и да адаптираме съответната доказала се методология в контекста на нашия бизнес.

Моят път дотук

Обожавам да чета от малка. Впоследствие тази страст се превърна в обич към думите и писането. Това ме насочи и в избора ми на специалност в университета. Първата си работа открих покрай мои познати, които ми я препоръчаха. В онзи момент търсех позиции и като журналист, и като маркетинг специалист, но възможността в "Мелън" се появи в точното време. Интересно е как това, че се харесахме взаимно с екипа, до голяма степен предопредели как ще се развие кариерата ми. Може да се каже, че професията намери мен, защото преди да започна работа, нямах ясна представа с какъв вид маркетинг искам да се занимавам.

Моите задачи и отговорности

Част от чара на работата ми е, че всеки ден е различен. Обикновено 2-3 часа на ден съм в срещи, на които дискутираме и координираме някои от по-сложните инициативи, над които работим. Голяма част от времето ми е посветено на разрешаването на стратегически казуси. Например в момента разработвам модел, по който да проучим къде се намираме спрямо основните си конкуренти, след което предстои с екипа да направим и подробното проучване на конкурентния пазар. Всеки ден имам и оперативна работа - писане на съдържание за маркетингови кампании, анализ на данни и писане на доклади или координационна работа по някоя кампания. Редовно излизат и непредвидени задачи. Например някой колега има нужда от съдействие или виждаме в данните непознат модел/изненадващо движение, което трябва да изследваме.

Нужните умения и опит

Качествата, които са ми помагали най-много, са способността да анализирам комплексна информация и да формулирам мнение и препоръка на база на наученото. Тъй като професията изисква координация между много екипи и най-различни хора, ефективната комуникация е ключова. В международни компании като Progress това включва и разбиране на културните различия, съществуващи между колеги от различни държави. Емпатията е един от най-ефективните начини да създадеш добри взаимоотношения с хората около себе си и затова е конкурентно предимство в професиите, базирани на активна комуникация, каквато е маркетингът.

Като човек, прекарал детството си, играейки шахмат състезателно, а в останалото време - заровен в книги, не мога да кажа, че общуването с хора ми е първа природа. Напротив, беше сериозно предизвикателство. Това, което ми помогна да развия гореспоменатите умения, беше постоянно излизане от зоната ми на комфорт. Съзнателно се поставях в ситуации, в които има нужда да общувам с непознати хора и да решавам нови проблеми като доброволчески инициативи, групови спортове и обучения за личностно развитие.

Няма кратък път за натрупване на опит. Най-бързият начин, който съм открила за себе си, е да работиш с добър специалист в сферата, който е готов да те обучава. Работата в стартъп също е вариант, тъй като ти позволява за кратко време да се занимаваш с много задачи и да експериментираш активно. Важното е да не спираш да се развиваш.

Моите предизвикателства

Най-голямото ми предизвикателство e намирането на време за всички важни неща в списъка ми със задачи. Това е свързано с друго предизвикателство: стриктното приоритизиране и това да казвам "не" на смислени задачи, които обаче не ме приближават към поставените цели или не им е сега времето.

Моите удовлетворения

Усещането, че съм част от екип на изключителни професионалисти, които освен това са приятни хора, с които обичам да общувам, ми действа силно мотивиращо и удовлетворяващо. Също така всяка положителна обратна връзка от клиент ми носи много радост. За мен това означава, че сме успели да помогнем на някого да спести време и той е оценил това достатъчно, че да положи усилието да се свърже с нас директно и да ни го каже.

Заплатата

Заплащането зависи от сектора и опита на човека, но и от политиката на всяка компания.

Моите планове за кариерно развитие

Искам да изведа моя продукт на челно място като предпочитаното решение в React екосистемата. Планът ми е да превърна KendoReact във важна част от бизнеса на Progress и да използвам наученото, за да направим с екипа същото и за други продукти от нашето портфолио.

Моите източници на информация

Абонирала съм се за редица технологични бюлетини, свързани с моя продукт, и следя Twitter профилите на популярни личности в React екосистемата. Маркетинг тенденциите стигат до мен, докато проучвам някой казус в интернет, чрез социалните медии, от разговори с колеги и приятели. Харесвам и блоговете на Drift, HubSpot, Moz и Backlinko, а напоследък обичам да чета и First Round Review, където се обсъждат интересни стратегически и тактически теми за мениджмънт и добри бизнес практики.

Важно е да следим как се развива индустрията, но още по-важно е да черпим вдъхновение и нови идеи. Работата ни изисква да генерираме нови решения всеки ден, а за целта трябва да стимулираме въображението си. Това в моя опит се случва, когато правя неща, които не са свързани с работата - например да се уча да плувам или да разбера как се създава инвестиционно портфолио. По този начин увеличаваме способността си да измисляме креативни решения и можем да работим дълго време над трудни проблеми, без да се обезсърчаваме.

Търсени умения

- Ефективен, ясен и емпатичен стил на общуване

- Аналитично и критично мислене

- Формулиране на хипотези и начини за тестването им

- Генериране и координация на проекти и кампании (project management)

- Приоритизиране и умело разпределяне на времето

- Работа в екип и работа с хора

- Отлично владеене на основния език, на който компанията комуникира с клиентите си - включително професионален стил на писане

- Търпение и чувство за хумор са плюс.
Продуктовият маркетинг е ефективно комуникиране на стойността на един продукт към неговата целева аудитория. Целта е да се разбере какъв проблем решава продуктът, да достигна до хората, които имат този проблем, и да бъдат информирани, че има решение за тях.

Визитка

Нора Георгиева е мениджър "Продуктов маркетинг" в Progress. Има бакалавърска степен по бизнес администрация и журналистика и масови комуникации от Американския университет в България (АУБ). Професионалният й път започва през 2009 г. в "Мелън" АД като маркетинг специалист за мобилните им приложения, а впоследствие и за бранда на компанията. След това работи в българския технологичен стартъп "Вибласт", който за съжаление вече не съществува. Там освен с маркетинг се занимава и с продажби, бизнес развитие и дори човешки ресурси - където е добила представа от първо лице как всяка функция допринася за успеха на един бизнес.

Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK