Повечето служители харесват дистанционната работа, но разбират недостатъците й
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Повечето служители харесват дистанционната работа, но разбират недостатъците й

Shutterstock

Повечето служители харесват дистанционната работа, но разбират недостатъците й

Ключови изводи от проучването "Как ви се отразява дистанционната работа" на "Капитал Кариери"

5689 прочитания

Shutterstock

© Shutterstock


Онлайн проучването "Как ви се отразява дистанционната работа" на "Капитал Кариери" се проведе в периода 1-8 април сред 731 служители, работещи дистанционно/хибридно. Повечето участници са висшисти, като 67.3% от тях работят в компании с до 500 служители, а 32.7% - в компании с над 500 служители. Кои са основните изводи от него:

Основна тенденция: Гъвкавият модел е най-харесван

Като най-голям недостатък на работата от вкъщи през ноември м.г. анкетираните в тогавашното проучване "Голямото предизвикателство: Как работите по време на епидемия" посочиха липсата на баланс между личен и професионален живот (44%). Сега изглежда, че хибридният режим (с възможност за работа от вкъщи и от офиса), който все повече компании започнаха да въвеждат с идеята да върнат постепенно служители си в офисите, е спомогнал този фактор да се отличи като най-голямата полза на дистанционната работа. Такива са впечатленията на 63.9% от всички отговорили. Явно това е причината гъвкавият модел да е и най-харесван - 79.9% имат позитивно отношение към него, за сравнение - едва 24.2% имат същите позитивни нагласи към работата 100% в офис, а 62.8% към работата 100% вкъщи.



Разлики при поколенията

Поколението на тъй наречените милениали (родените в периода 1981 - 1996 г.) изглежда е по-пестеливо през последната година от поколението Х (родените в периода 1965 - 1980 г.) - 64.6% от тях отговарят, че сред най-големите ползи на дистанционната работа е възможността да се спестяват пари от ежедневни разходи, при по-възрастните процентът е 55.2. Този резултат до определена степен и при извънредни обстоятелства, потвърждава и международните поколенчески проучвания, според които милениалите са по-пестеливи от останалите. Например проучване на Bank of America от 2017 г. показва, че поколението спестява от заплатата си с 50% повече от по-възрастните и от по-младите (поколението Z). Повечето изследователи обясняват тази тенденция с факта, че милениалите израстват във времена на финансова криза, която създава по-конкурентен пазар на труда, който изисква от поколението подготвеност за справяне с увеличаващата се конкуренция и умения за разумно управление на личните финанси. Милениалите също така усещат по-добър баланс между личния и професионалния живот, който идва заедно с възможностите за дистанционна работа - 67.7%, при по-възрастните процентът е 57.2.



Разлики при половете

Сред всички запитани в проучването само 13.6% обмислят да напуснат настоящия си работодател заради въведеното извънредно положение и ефектите от него върху бизнеса и служителите. По-конкретно - това са 95 от 731 души. Процентът е малък, но зад него стоят интересни причини. Броят на жените, които обмислят сбогуване с настоящия си работодател, защото усещат, че количеството работа не отговаря на заплащането им, е значително по-голям от този на мъжете - 62.3% при 26.1% при мъжете.



Разлики при индустриите

Служителите в банките и финансовите институции определят като най-голям недостатък на дистанционната работа отчуждението между хората в екипите - 65.5%. Това е с над 15 пр.п. по-висок резултат от всички останали индустрии, само представителите на "Маркетинг, реклама и ПР" се доближават по отговори до техния процент, при тях той е 56.9. Това може да се обясни с факта, че допреди година дейността на двата сектора заедно с тази на "Наука, образование и обучение" изглеждаше невъзможна за извършване от дистанция, особено в България. Според доклад на Европейската комисия от 2019 г. страната ни е (беше) на последно място в ЕС по разпространение на дистанционната работа. В медийния сектор се наблюдава разнопосочност за това дали служителите са усетили промяна в заплатата си. Най-много от представителите на този бранш отговарят, че заплатата им е била намалена временно през последната година, 20.5%, което е с около 10 пр.п. повече от всички останали. Същевременно това е и сред секторите с най-много увеличени заплати - 35.9% от отговорилите споделят това. Водещ е ИТ секторът, където увеличенията са били най-много - 44.4%.



The changed concept of the office е уебинар, част от серията събития предхождащия големия The Future of Work Summit, организиран от "Капитал" и "Кариери". Той ще се проведе на 23 април в 16:00 ч. Основните теми, които лекторите ще разглеждат, са възходът на дигиталното работно място и трансформацията на офиса, както и начините, по които Covid-19 промени поведението и навиците на служителите.



Анализи и допълнителни резултати от проучването на "Капитал Кариери" ще бъдат представени на уебинара The changed concept of the office, както и в сайта на "Кариери".

Онлайн проучването "Как ви се отразява дистанционната работа" на "Капитал Кариери" се проведе в периода 1-8 април сред 731 служители, работещи дистанционно/хибридно. Повечето участници са висшисти, като 67.3% от тях работят в компании с до 500 служители, а 32.7% - в компании с над 500 служители. Кои са основните изводи от него:

Основна тенденция: Гъвкавият модел е най-харесван

Като най-голям недостатък на работата от вкъщи през ноември м.г. анкетираните в тогавашното проучване "Голямото предизвикателство: Как работите по време на епидемия" посочиха липсата на баланс между личен и професионален живот (44%). Сега изглежда, че хибридният режим (с възможност за работа от вкъщи и от офиса), който все повече компании започнаха да въвеждат с идеята да върнат постепенно служители си в офисите, е спомогнал този фактор да се отличи като най-голямата полза на дистанционната работа. Такива са впечатленията на 63.9% от всички отговорили. Явно това е причината гъвкавият модел да е и най-харесван - 79.9% имат позитивно отношение към него, за сравнение - едва 24.2% имат същите позитивни нагласи към работата 100% в офис, а 62.8% към работата 100% вкъщи.



Разлики при поколенията

Поколението на тъй наречените милениали (родените в периода 1981 - 1996 г.) изглежда е по-пестеливо през последната година от поколението Х (родените в периода 1965 - 1980 г.) - 64.6% от тях отговарят, че сред най-големите ползи на дистанционната работа е възможността да се спестяват пари от ежедневни разходи, при по-възрастните процентът е 55.2. Този резултат до определена степен и при извънредни обстоятелства, потвърждава и международните поколенчески проучвания, според които милениалите са по-пестеливи от останалите. Например проучване на Bank of America от 2017 г. показва, че поколението спестява от заплатата си с 50% повече от по-възрастните и от по-младите (поколението Z). Повечето изследователи обясняват тази тенденция с факта, че милениалите израстват във времена на финансова криза, която създава по-конкурентен пазар на труда, който изисква от поколението подготвеност за справяне с увеличаващата се конкуренция и умения за разумно управление на личните финанси. Милениалите също така усещат по-добър баланс между личния и професионалния живот, който идва заедно с възможностите за дистанционна работа - 67.7%, при по-възрастните процентът е 57.2.




Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.