Работещите дистанционно се трудят повече, не по-ефективно

Reuters

Работещите дистанционно се трудят повече, не по-ефективно

Ново проучване показва какво може да се подобри

The Economist
9571 прочитания

Reuters

© Reuters


Връщането в офиса се случва точно когато започва лятото в Северното полукълбо. Съвсем скоро хората отново ще възвърнат навика си да гледат през прозореца, изпълнени с надежда, че през уикенда ще бъде слънчево. И докато много служители се възползват от хибридния режим на работа, пътувайки до офиса 2-3 дни в седмицата, експериментът с работата от вкъщи на пълен работен ден приключва. В същото време оценките за ефикасността на този режим се умножават значително.

Първоначални проучвания сред служители и работодатели установиха, че дистанционната работа не намалява продуктивността. Но ново проучване*, проведено в азиатска технологична компания сред повече от 10 хил. служители, в периода април 2019 г. - август 2020 г., показва друго. Фирмата използва софтуер, инсталиран в компютрите на служителите, който проследява кои приложения или уеб сайтове са били активни и дали служителят е използвал клавиатурата или мишката (онлайн пазаруването не се брои).

30% повече часове

Без съмнение проучването заключава, че служителите работят усилено. Общо отработените часове са с 30% повече, отколкото преди пандемията, включително 18% увеличение на работата в извънработно време. Но тези допълнителни усилия не водят до повишена производителност. Това може да бъде обяснение на резултатите от първоначалните проучвания: както работодателите, така и служителите имаха усещането, че са толкова продуктивни, колкото и преди. Само че правилният начин за измерването на продуктивността е производителност на работен час. Въпреки увеличеното време работа в извънработно време тя е спаднала с 20%.

Интересно е защо това се случва. Хора от академичните среди са успели да анализират колко време служителите са прекарали в "часове за сътрудничество", определящи се в различни видове срещи, и колко време са имали за "часове концентрация", непрекъсвана от разговори и имейли, когато могат спокойно да се фокусират върху задачите си. Въпреки повечето работни часове служителите са имали по-малко време за концентрация в работата, отколкото преди пандемията. Вместо това цялото допълнително работно време е било запълнено от срещи. Дългогодишните ни читатели могат да си припомнят закона на Бартълби: 80% от времето на 80% от хората в срещи е изгубено. Това проучване със сигурност дава доказателства за това твърдение.

Съмненията на мениджърите

Едно възможно обяснение е, че мениджърите имат съмнения за нивото на ангажираност на екипа си и провеждат повече срещи, за да ги проверяват. Друго е, че мениджърите провеждат толкова срещи, за да затвърдят собственото си съществуване, когато не са в офиса. Но учените смятат, че нарасналата нужда за срещи е резултат от повишената трудност на координация между служителите, когато работят дистанционно - още една подсказка, че процесът е неефикасен. Освен това, когато работят дистанционно, служителите прекарват и по-малко време да бъдат оценени, обучени и тренирани.

Това изглежда като несправедлива сделка за служителите. Те не получават по-високо възнаграждение за извънредния труд. Въпреки че спестяват от пътувания до офиса, това не компенсира допълнителното време, прекарано в срещи. Не всички служители са се държали по един и същи начин. Тези, които са работили във фирмата най-дълго, са били по-продуктивни, което предполага, че за тях е било по-лесно да управляват рисковете на работата от вкъщи. Служителите с деца са работили с 20 минути повече на ден от тези без, което предполага още по-голям спад в продуктивността им, вероятно защото са били разсеяни от отговорностите им като родители.

И така, това значи ли, че фирмите ще загърбят дистанционната работа, дори хибридната й версия? Учените посочват, че почти всички служители в изследваната фирма са с висше образование и техните длъжности "включват значителна когнитивна работа, разработване на нови софтуерни и хардуерни приложения или решения, сътрудничество с екипи от професионалисти, работа с клиенти и ангажираност в иновациите и непрекъснато усъвършенстване". Подобна работа може да породи специфични предизвикателства в дистанционна среда в сравнение с професии, които изискват отговаряния и обаждания на клиенти, където, да речем, служителите могат да работят с набор от готови отговори.

Едва ли е изненадващо, че ще има проблеми при развитието на дистанционната работа, както и координационни проблеми за тези, които работят по този начин. В края на краищата тази практика беше наложена внезапно. Проучването приключи миналия август и хората се питат дали оттогава служителите са се научили да използват времето си по-ефективно. И изследването показва, че служителите са успели да постигнат същата резултатност с малко по-малко "часове концентрация", отколкото в офиса. Главният източник на безрезултатност е бил - изненада, изненада - времето, прекарано в срещи. И отговорът е прост - не провеждайте толкова много разговори, а когато се обаждате - бъдете кратки.

*"Работа от вкъщи и производителност: доказателства от служителите и аналитични данни за ИТ специалисти", от Майкъл Гибс, Фридерике Менгел и Кристоф Симерот

2021, The Economist Newspaper Limited. All rights reserved

Връщането в офиса се случва точно когато започва лятото в Северното полукълбо. Съвсем скоро хората отново ще възвърнат навика си да гледат през прозореца, изпълнени с надежда, че през уикенда ще бъде слънчево. И докато много служители се възползват от хибридния режим на работа, пътувайки до офиса 2-3 дни в седмицата, експериментът с работата от вкъщи на пълен работен ден приключва. В същото време оценките за ефикасността на този режим се умножават значително.

Първоначални проучвания сред служители и работодатели установиха, че дистанционната работа не намалява продуктивността. Но ново проучване*, проведено в азиатска технологична компания сред повече от 10 хил. служители, в периода април 2019 г. - август 2020 г., показва друго. Фирмата използва софтуер, инсталиран в компютрите на служителите, който проследява кои приложения или уеб сайтове са били активни и дали служителят е използвал клавиатурата или мишката (онлайн пазаруването не се брои).


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.

Влезте в профила си

Всеки потребител може да чете до 5 статии месечно без да има абонамент за Капитал.

Вижте абонаментните планове
Close
Бюлетин
Бюлетин

Вечерни новини

Най-важното от деня. Всяка делнична вечер в 18 ч.


2 коментара
  • 1
    vlp1606143588693951 avatar :-|
    gg

    За пореден път изключително малоумна статия. Вадим си някакви изводи, базирани на някакво си проучване върху 10 хиляди човека на китайска компания. Вие сериозни ли сте ?
    Няма какво да пишете, или просто журналистите ви (извинявам се, но правилната дума тук наистина се доближава до "мисирки") са прекалено некадърни ?
    Тоя софтуер как е отчел 30 % повече работа в извън работно време ? Всеки си ползва компютъра в извън работно време. Как е отчел, че това не води до продуктивност ? Хвърлят се едни некадърни изводи, писани от някой си традиционен български музикален инструмент - кавал, и се очаква, да ги приемем за достоверни ?
    Хайде да почнете да си вършите работата както трябва, или просто да ви причисляваме към жълта медия и да се приключва.

  • 2
    mmihaylov78 avatar :-|
    Miro Mihaylov

    Всъщност има едно доста ефективно решение за намаляне на срещите. И то не е от вчера - приложение за управление на проектите, по които се работи. Чрез него мениджърите могат да делегират отделните задачи на служителите си без многословни разговори и срещи, добрите приложения позволяват и коментари и комуникация във всяка от задачите. Има материали в нета за ефективно управление на проекти.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал