Работещите дистанционно се трудят повече, не по-ефективно

Reuters

Работещите дистанционно се трудят повече, не по-ефективно

Ново проучване показва какво може да се подобри

The Economist
9294 прочитания

Reuters

© Reuters


Връщането в офиса се случва точно когато започва лятото в Северното полукълбо. Съвсем скоро хората отново ще възвърнат навика си да гледат през прозореца, изпълнени с надежда, че през уикенда ще бъде слънчево. И докато много служители се възползват от хибридния режим на работа, пътувайки до офиса 2-3 дни в седмицата, експериментът с работата от вкъщи на пълен работен ден приключва. В същото време оценките за ефикасността на този режим се умножават значително.

Първоначални проучвания сред служители и работодатели установиха, че дистанционната работа не намалява продуктивността. Но ново проучване*, проведено в азиатска технологична компания сред повече от 10 хил. служители, в периода април 2019 г. - август 2020 г., показва друго. Фирмата използва софтуер, инсталиран в компютрите на служителите, който проследява кои приложения или уеб сайтове са били активни и дали служителят е използвал клавиатурата или мишката (онлайн пазаруването не се брои).

30% повече часове

Без съмнение проучването заключава, че служителите работят усилено. Общо отработените часове са с 30% повече, отколкото преди пандемията, включително 18% увеличение на работата в извънработно време. Но тези допълнителни усилия не водят до повишена производителност. Това може да бъде обяснение на резултатите от първоначалните проучвания: както работодателите, така и служителите имаха усещането, че са толкова продуктивни, колкото и преди. Само че правилният начин за измерването на продуктивността е производителност на работен час. Въпреки увеличеното време работа в извънработно време тя е спаднала с 20%.

Интересно е защо това се случва. Хора от академичните среди са успели да анализират колко време служителите са прекарали в "часове за сътрудничество", определящи се в различни видове срещи, и колко време са имали за "часове концентрация", непрекъсвана от разговори и имейли, когато могат спокойно да се фокусират върху задачите си. Въпреки повечето работни часове служителите са имали по-малко време за концентрация в работата, отколкото преди пандемията. Вместо това цялото допълнително работно време е било запълнено от срещи. Дългогодишните ни читатели могат да си припомнят закона на Бартълби: 80% от времето на 80% от хората в срещи е изгубено. Това проучване със сигурност дава доказателства за това твърдение.

Съмненията на мениджърите

Едно възможно обяснение е, че мениджърите имат съмнения за нивото на ангажираност на екипа си и провеждат повече срещи, за да ги проверяват. Друго е, че мениджърите провеждат толкова срещи, за да затвърдят собственото си съществуване, когато не са в офиса. Но учените смятат, че нарасналата нужда за срещи е резултат от повишената трудност на координация между служителите, когато работят дистанционно - още една подсказка, че процесът е неефикасен. Освен това, когато работят дистанционно, служителите прекарват и по-малко време да бъдат оценени, обучени и тренирани.

Това изглежда като несправедлива сделка за служителите. Те не получават по-високо възнаграждение за извънредния труд. Въпреки че спестяват от пътувания до офиса, това не компенсира допълнителното време, прекарано в срещи. Не всички служители са се държали по един и същи начин. Тези, които са работили във фирмата най-дълго, са били по-продуктивни, което предполага, че за тях е било по-лесно да управляват рисковете на работата от вкъщи. Служителите с деца са работили с 20 минути повече на ден от тези без, което предполага още по-голям спад в продуктивността им, вероятно защото са били разсеяни от отговорностите им като родители.

И така, това значи ли, че фирмите ще загърбят дистанционната работа, дори хибридната й версия? Учените посочват, че почти всички служители в изследваната фирма са с висше образование и техните длъжности "включват значителна когнитивна работа, разработване на нови софтуерни и хардуерни приложения или решения, сътрудничество с екипи от професионалисти, работа с клиенти и ангажираност в иновациите и непрекъснато усъвършенстване". Подобна работа може да породи специфични предизвикателства в дистанционна среда в сравнение с професии, които изискват отговаряния и обаждания на клиенти, където, да речем, служителите могат да работят с набор от готови отговори.

Едва ли е изненадващо, че ще има проблеми при развитието на дистанционната работа, както и координационни проблеми за тези, които работят по този начин. В края на краищата тази практика беше наложена внезапно. Проучването приключи миналия август и хората се питат дали оттогава служителите са се научили да използват времето си по-ефективно. И изследването показва, че служителите са успели да постигнат същата резултатност с малко по-малко "часове концентрация", отколкото в офиса. Главният източник на безрезултатност е бил - изненада, изненада - времето, прекарано в срещи. И отговорът е прост - не провеждайте толкова много разговори, а когато се обаждате - бъдете кратки.

*"Работа от вкъщи и производителност: доказателства от служителите и аналитични данни за ИТ специалисти", от Майкъл Гибс, Фридерике Менгел и Кристоф Симерот

2021, The Economist Newspaper Limited. All rights reserved

Връщането в офиса се случва точно когато започва лятото в Северното полукълбо. Съвсем скоро хората отново ще възвърнат навика си да гледат през прозореца, изпълнени с надежда, че през уикенда ще бъде слънчево. И докато много служители се възползват от хибридния режим на работа, пътувайки до офиса 2-3 дни в седмицата, експериментът с работата от вкъщи на пълен работен ден приключва. В същото време оценките за ефикасността на този режим се умножават значително.

Първоначални проучвания сред служители и работодатели установиха, че дистанционната работа не намалява продуктивността. Но ново проучване*, проведено в азиатска технологична компания сред повече от 10 хил. служители, в периода април 2019 г. - август 2020 г., показва друго. Фирмата използва софтуер, инсталиран в компютрите на служителите, който проследява кои приложения или уеб сайтове са били активни и дали служителят е използвал клавиатурата или мишката (онлайн пазаруването не се брои).


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.

Влезте в профила си

Всеки потребител може да чете до 5 статии месечно без да има абонамент за Капитал.

Вижте абонаментните планове
Close
Бюлетин
Бюлетин

Вечерни новини

Най-важното от деня. Всяка делнична вечер в 18 ч.


2 коментара
  • 1
    vlp1606143588693951 avatar :-|
    gg

    За пореден път изключително малоумна статия. Вадим си някакви изводи, базирани на някакво си проучване върху 10 хиляди човека на китайска компания. Вие сериозни ли сте ?
    Няма какво да пишете, или просто журналистите ви (извинявам се, но правилната дума тук наистина се доближава до "мисирки") са прекалено некадърни ?
    Тоя софтуер как е отчел 30 % повече работа в извън работно време ? Всеки си ползва компютъра в извън работно време. Как е отчел, че това не води до продуктивност ? Хвърлят се едни некадърни изводи, писани от някой си традиционен български музикален инструмент - кавал, и се очаква, да ги приемем за достоверни ?
    Хайде да почнете да си вършите работата както трябва, или просто да ви причисляваме към жълта медия и да се приключва.

  • 2
    mmihaylov78 avatar :-|
    Miro Mihaylov

    Всъщност има едно доста ефективно решение за намаляне на срещите. И то не е от вчера - приложение за управление на проектите, по които се работи. Чрез него мениджърите могат да делегират отделните задачи на служителите си без многословни разговори и срещи, добрите приложения позволяват и коментари и комуникация във всяка от задачите. Има материали в нета за ефективно управление на проекти.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Новата синя карта на ЕС

Новата синя карта на ЕС