Психичното и физическото здраве на служителите са новият приоритет на компаниите

Психичното и физическото здраве на служителите са новият приоритет на компаниите

Събитието "Психичното здраве на работното място" събра на едно онлайн място мнения, наблюдения и съвети на експерти

3610 прочитания

През последната година и половина целият свят бе подложен на истински стрес тест. През март 2020 г. хиляди хора трябваше да започнат да работят от вкъщи заради пандемията, а реорганизирането не се понесе леко от всички, което е напълно нормално. В началото властите бяха объркани и действаха хаотично, което бе предпоставка за повече притеснения в обществото. Не може да не се спомене и фактът, че коронавирусът сам по себе си бе истински кошмар за някои. Всички тези фактори надигнаха истинско цунами от психически травми, отклонения, стремглав ръст на неврозите и депресиите. Според данни на СЗО над 300 млн. души страдат от депресия и именно това е причината за самоубийството на близо 130 хил. души в Европа всяка година.

Какво е психичното здраве на служителите в ерата след COVID-19? Какво е значението на изграждането на устойчивост и каква е ролята на мениджъра в този процес? Има ли начини за намаляване на работния стрес, депресията и тревожността? Отговор на тези и други въпроси получиха участниците в уебинара Mental Health in the Workplace, част от предстоящия на 28 октомври форум на "Капитал" и "Кариери" The Future of Work Summit. Темата е много важна, защото експертите са категорични - ако дори един член на екипа ни страда от депресия, то заради това може да се срине целият работен процес. Мениджърите пък са хората, които имат отговорната задача да се грижат за всички и да дават своя принос за здрава и мотивирана работна среда.

Не всички негативни мисли трябва да ни карат да мислим, че имаме депресия. Все пак ние сме човешки същества и е напълно нормално. Депресията означава нещо повече - притеснението е постоянно, изпитва се чувство на тъга, отчаяние, безпомощност. Състоянието често се характеризира и с появата на физически оплаквания. Това обясни главният гост-лектор на уебинара - главният изпълнителен директор на международния Институт за психично здраве на работното място Питър Диас. Прочетете повече за съветите му към лидерите в организациите в интервюто тук.

Диас е на мнение, че заради пандемията много от компаниите разбраха, че менталното здраве на служителите е истинско богатство, за което трябва да се отделят средства и грижи.

Мениджърите не трябва да затварят очи и уши и да казват, че депресията не съществува в техния офис и няма нужда да се занимават с това. Да, много го правят, но е грешно. Психическото здраве на него и на всички от екипа е прекалено важно, за да бъде оставено на произвола.

Питър Диас
Питър Диас

главен изпълнителен директор на международния Институт за психично здраве на работното място

Как да действаме?

Винаги, когато някой дойде в офиса и каже, че не се чувства добре, следват репликите от страна на мениджъра: "Щом не си добре, се прибирай вкъщи." Това обаче е грешен подход, смята Диас. Той казва, че в такъв случай всеки лидер трябва да е готов да говори с човека по темата, а и не само. Мениджърът е нужно да накара своя служител да му се довери, да знае, че в негово лице трябва да вижда съюзник в борбата срещу депресията, а не човек, който би засилил неприятните чувства.

"Всъщност не се изисква от някого да е преминал курс по психология, за да окаже помощ на някого в депресия. В такъв момент е нужно да покажем пътя на човек, защото той не знае кое е правилно и кое грешно. Трябва да извадим положителните неща от работата му, колко е нужен на екипа, колко е важен за семейството и близките му приятели. На депресираните хора им е нужно побутване, за да могат да се изправят лице в лице със страховете, защото само тогава могат да ги преодолеят", обяснява още Диас.

Думата на компаниите за психичното здраве

Георги Брашнаров, изпълнителен директор на "Немечек България", е на мнение, че в началото на пандемията страховете както на самата компания, така и на служителите са били доста. В течение на времето те са намалели, но не са съвсем изчезнали.

В нашата компания разбрахме, че не можем да се подготвим на 100% за нещо подобно като COVID-19. Ние в нито един момент не затворихме офиса си напълно, защото това е нашата политика. Решихме да сме в златната среда и да дадем на служителите избора откъде да работят. Така ние избегнахме социална изолация и привикване към дистанционната работа.

Георги Брашнаров
Георги Брашнаров

изпълнителен директор на "Немечек България"

Изпълнителният директор на "Немечек България" дава акцент върху факта, че дистанционно работещите служители са върнали обратна връзка, според която правят много повече часове работа, отколкото тези, които вършат служебните си задължения в офиса.

В същото време Адамантиос Францис, главен изпълнителен директор на "Златна Панега цимент", казва, че след идването на коронавируса всяка компания е длъжна да акцентира върху своите политики - както за психическо, така и физическо здраве.

Ние продължаваме да гледаме на менталното здраве на служителите ни като приоритет номер едно. Защото знаем добре, че ако нещо не е както трябва, първият удар ще бъде върху производството.

Адамантиос Францис
Адамантиос Францис

главен изпълнителен директор на "Златна Панега цимент"

Францис смята, че социалното дистанциране и дистанционната работа са засилили тенденцията за повече депресирани служители. Затова и лидерите на екипи са много важни в подобни моменти, защото те трябва да наставляват, но и да помагат в момент на несигурност.

Повече стрес = по-малко производителност

Колкото по-популярно става управлението на т.нар. фактор feel-good, толкова повече на преден план излиза взаимовръзката между това как се чувстват служителите и колко ефективни са те в работата си. Затова е важно всяка компания да наблегне на намирането на индивидуален подход към всеки служител или екип, за да могат да се чувстват щастливи.

За да може да се управляват депресивните състояния и да се ограничават, е нужно поемане на инициативност и организиране на дейности, целящи сплотяване на екипа или социални събития - на работното място или на друга локация - и предоставяне на менторство на индивидуално или колективно ниво. Планът включва неща като оказване на помощ на новоназначените служители с цел по-бързо приобщаване и адаптация, оказване на подкрепа под формата на програми за промяна, помагане на служителите да се справят по-лесно със стреса и депресивните състояния.

По повод Световния ден на психичното здраве (10 октомври) "Капитал Кариери" създаде "Календар за психичното здраве - октомври 2021 г.". Всяка седмица читателите могат да открият в него дребни, но положителни жестове, които могат да направят към себе си или към близките и колегите си, така че да намалят стреса в животите им. Вижте съветите до 15 октомври и очаквайте още всяка седмица до края на месеца:







През последната година и половина целият свят бе подложен на истински стрес тест. През март 2020 г. хиляди хора трябваше да започнат да работят от вкъщи заради пандемията, а реорганизирането не се понесе леко от всички, което е напълно нормално. В началото властите бяха объркани и действаха хаотично, което бе предпоставка за повече притеснения в обществото. Не може да не се спомене и фактът, че коронавирусът сам по себе си бе истински кошмар за някои. Всички тези фактори надигнаха истинско цунами от психически травми, отклонения, стремглав ръст на неврозите и депресиите. Според данни на СЗО над 300 млн. души страдат от депресия и именно това е причината за самоубийството на близо 130 хил. души в Европа всяка година.

Какво е психичното здраве на служителите в ерата след COVID-19? Какво е значението на изграждането на устойчивост и каква е ролята на мениджъра в този процес? Има ли начини за намаляване на работния стрес, депресията и тревожността? Отговор на тези и други въпроси получиха участниците в уебинара Mental Health in the Workplace, част от предстоящия на 28 октомври форум на "Капитал" и "Кариери" The Future of Work Summit. Темата е много важна, защото експертите са категорични - ако дори един член на екипа ни страда от депресия, то заради това може да се срине целият работен процес. Мениджърите пък са хората, които имат отговорната задача да се грижат за всички и да дават своя принос за здрава и мотивирана работна среда.

Не всички негативни мисли трябва да ни карат да мислим, че имаме депресия. Все пак ние сме човешки същества и е напълно нормално. Депресията означава нещо повече - притеснението е постоянно, изпитва се чувство на тъга, отчаяние, безпомощност. Състоянието често се характеризира и с появата на физически оплаквания. Това обясни главният гост-лектор на уебинара - главният изпълнителен директор на международния Институт за психично здраве на работното място Питър Диас. Прочетете повече за съветите му към лидерите в организациите в интервюто тук.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.

Влезте в профила си

Всеки потребител може да чете до 5 статии месечно без да има абонамент за Капитал.

Вижте абонаментните планове
Close
Бюлетин
Бюлетин

Вечерни новини

Най-важното от деня. Всяка делнична вечер в 18 ч.


0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал