Wyser: Да открием съвършения корпоративен лидер

Международната executive search компания изследва не само потенциала на кандидата, но и неговите лидерски умения и как се вписва в корпоративната култура и ценности

Ивелина Петкова отговаря за бизнеса на Wyser в България
Ивелина Петкова отговаря за бизнеса на Wyser в България
Ивелина Петкова отговаря за бизнеса на Wyser в България
Ивелина Петкова отговаря за бизнеса на Wyser в България

Визитка

Ивелина Петкова отговаря за бизнеса на Wyser в България. Присъединява се към екипа в края на 2021 г., за да приложи специфичния модел на компанията при наемане на висш управленски мениджмънт. Има повече от 8 години опит в HR средите. Завършила е "Публична администрация" в СУ "Св. Климент Охридски" и "Международен бизнес" в Нов български университет.

Wyser е международна компания за търсене и подбор на среден и висш управленски мениджмънт. С какво е по-различна от останалите компании в този бранш?

Wyser е глобален Search & Selection доставчик на услуги и световният ни опит и успех показват, че качеството, консултантският подход и експертизата са силни наши конкурентни предимства. Услугите ни са ориентирани към решения, които подкрепят малки и средни компании в постигането на техните бизнес цели. Изборът на правилните "мениджъри на бъдещето" е ключов за всяка организация независимо от стадия на развитие. Изследвайки обстойно специфичните нужди на нашите клиенти, ние ги консултираме за най-подходящото решение при подбора на управленски роли на високо и средно ниво и им даваме конкретни стъпки за справяне с даденото бизнес предизвикателство.

Кое е най-голямото предимство на Wyser в процеса по подбор?

- Имаме доказан глобален бизнес модел и собствена методология, която ни позволява да работим съвместно с колеги от цял свят. Целият ни процес по подбор е насочен към създаване на стойност за компаниите и кандидатите, с които работим. Благодарение на нашия огромен опит и специализирани консултанти бързо можем да разберем и анализираме нуждите на компаниите, тяхната корпоративна култура, индустрията, в която работят, нюансите между различните отдели и необходимите роли. Специализирани сме както секторно: Природни ресурси и енергия; Фармацевтична индустрия; Ритейл; Индустриален сектор; BPO и ITC, така и по позиции - Управление на ниво борд/C-level; Финанси и счетоводство; Данъчни и правни; Човешки ресурси; Маркетинг и продажби; Верига за доставки и логистика; Дигитална трансформация; Технически и инженерни.

За да привлечем кандидати, ние използваме няколко канала и най-новите пазарни тенденции: хедхънтинг, онлайн и офлайн кампании, социални медии, бордове за работа и мрежови събития. Проактивният личен контакт на нашите консултанти с потенциални кандидати и инспирирането им за промяна дават отлични резултати в процеса.

Картографирането на пазара ни позволява да имаме яснота за конкурентите на нашите клиенти и кои професионалисти биха могли да са ценни за нашия клиент.

В допълнение - нашият Асесмънт център (център за оценка и развитие) - Thomas Personal Profile Analysis(PPA) иThomasHighPotentialTraitIndicator(HPTI), позволява на организациите да определят потенциала на кандидатите, обогатявайки оценките със смислена обратна връзка.

В момента бизнес моделите се променят с изключителни темпове и един от ключовете за успех на една организация е да има точните хора на средните и висшите управленски позиции. Тези хора следва да са едновременно добре квалифицирани и напълно да възприемат културата и целта на компанията, силно вярвайки в нейната визия, мисия и ценности.

Вие познавате консултантския бранш и имате години опит в него. Какво бихте определила като най-големия си успех досега?

- Традиционно консултантите по подбор насочваме усилията си към идентифициране на правилните кандидати за конкретната позиция. Знаем, че нашата работа се отразява на живота на хората и е ключова за бъдещия успех на компаниите. Успехът идва в случаите, когато кандидатите, с които работя във времето, израстват заедно с организацията. Да виждам възхода на предложен от мен мениджър от ниво COO до ниво CEO например е изключителен професионален успех за мен.

Кое беше най-голямото ви предизвикателство на лидерска позиция и как се справихте с него?

- Изграждането на успешен екип е нещо повече от намиране на група хора с правилната комбинация от професионални умения. Toва е най-голямото предизвикателство за мен. Ключът е в уменията на лидера да мотивира екипите, с които работи, за постигането на все по-добри резултати. За мен основна цел е да развивам индивидуалния потенциал на всеки един. Лидерът е този, който води екипа в постигането на целта, но заедно с това умее да комуникира успешно, поставя цели, празнува победи, но и съпреживява неуспехите.

Наблюдавате ли повишаване в търсенето на ръководни кадри?

- Неестествено е да си представим бъдеще без успешни силни лидери. Все повече компании осъзнават тази необходимост. Българските предприемачи търсят доказани синиър професионалисти, които да помогнат за растежа на бизнеса както на вътрешен, така и на международен пазар. Повишаване в търсенето на ръководни кадри има не само в България, подобна тенденция споделят и нашите колеги в Италия, Испания, Полша, Румъния. Най-голям е обемът на запитвания за средните мениджърски нива.

Според вас повече жени или повече мъже са търсени кадри за ръководни позиции на българския пазар на труда?

- В последните години проучванията сочат, че България е на челни позиции по жени на мениджърски постове в бизнеса. Имаме 42-43% дами на ръководни позиции и се нареждаме до държави като Латвия, Полша, Унгария. Това може само да ни радва. Опитът на Wyser като executive search партньор показва, че най-много жени на управленски позиции има във финансовия и застрахователния сектор. Фармация, ИТ и аутсорсинг също са със силно дамско присъствие. Най-малко са жените начело в машиностроене, тежка индустрия, аутомотив сектор.

Има ли специфични области, в които пазарът изпитва недостиг на кадри в мениджмънта? И ако да, как се справяте с тях в Wyser?

- Компаниите все по-трудно намират подходящи професионалисти за ключовите управленски нива в производствен, технологичен и логистичен сектор. Наблюдаваме и засилени процеси по дигитализация и роботизация, което води до създаване на изцяло нови професии.

В работата си стъпваме върху подхода на задълбоченото предварителното проучване и директното търсене. Нашите експертни консултанти използват своите обширни мрежи и изследователски възможности, за да изградят висококвалифицирана карта от таланти. Изготвянето на предварителен рисърч и проактивният контакт с потенциалните кандидати са само малка част от нашата работа.

Днес мениджърите могат да бъдат много по-селективни относно компаниите, за които работят, и ролите, които поемат.

Не можем да наемем управленски таланти днес, използвайки методи за подбор, които сме използвали вчера. Всичко започва с разбирането какво търсят днешните ръководители и свързването на правилните точки в пъзела. С други думи, вече не е достатъчно просто да разберем дали даден кандидат има квалификацията, уменията и интереса, за да заеме нова позиция. От първия контакт трябва да разберем дали тази позиция ще бъде достатъчна, за да привлече някой да се впусне в това кариерно предизвикателство. Днешните кандидати искат да знаят дали ще имат възможност да допринесат и повлияят на стратегическите цели в организацията. Ще бъде ли ролята предизвикателна и забавна? Компанията споделя ли ценности за справедливост, екологично, социално и корпоративно управление? Какви ще са измеримите резултати, по които ще бъдат оценявани.

Време е за по-нюансирано разбиране на това какво търси всеки кандидат в следващата си роля. Трябва да покажем, че ги разбираме като личности със специфични нужди и желания. С това знание можем да започнем да изграждаме аргументация защо нашият клиент е техният най-добър избор.

Какви са уменията, които собственици и управители търсят в своя мениджърски екип?

- Учим се да живеем в кризисните периоди - ковид, война, високостресови ситуации. В тази връзка най-силна остава необходимостта на организациите от лидери. Двигатели на промяната, които вдъхновяват екипа за нестандартни решения, за търсене на нови пътища до целта. В допълнение все по-ценени са уменията за:

  • Самоуправление;
  • Критично мислене и анализ;
  • Решителност;
  • Креативност и инициативност;
  • Използване на технологии/дигитална култура;
  • Социални умения;
  • Устойчивост на стрес и адаптивност.

Как се промениха процесите по наемане на среден и висш мениджмънт след пандемията от коронавирус?

- Периодът на Covid очевидно e време със значително влияние върху организациите в световен мащаб. Дългосрочните ефекти все още не са съвсем разкрити. В първите вълни на ковид нуждите от наемане на среден и висш мениджмънт бяха замразени поради несигурността, която организациите изпитаха. През последната година бизнесът успя да се възстанови и към момента пазарът за управленските таланти е все по-активен.

Преминахме във времето на Digital Executive Search. Стандартно досега в 95% от случаите търсенето на изпълнителен директор е въз основа на личен контакт, оценки и интервюта. Днес това се промени, регистрирайки до 95% превес на онлайн срещи. През 2022 използваме много повече дигитални стратегии за достигане до правилните кандидати.

Все по-активно говорим и за интернационализация, тъй като клиентите търсят кандидати извън границите на страната си. Поради повишената дигитализация на почти всичко на работното място компаниите също наемат повече хора за работа от вкъщи, което означава, че могат да идват от всяка точка на света.

Какви са "привилегиите", с които компаниите привличат мениджърски кадри?

- Възможността опитният професионалист да избира сам пакета от "привилегии", който най-добре отговаря на настоящия му начин на живот, би могла да е причина за успешното привличане и наемане. Общата картина би следвало да включва желанията и нуждите на различни поколения в различните етапи от живота, както и възможности за професионално развитие чрез програми за обучение или подпомагане на обучението. Най-често срещаните са: по-висок пакет здравно осигуряване, възможност за гъвкаво работно време и дистанционна работа; възможност за повече платен годишен отпуск или неограничен такъв.

Може ли да коментирате заплатите на управленските кадри в България?

- Възнагражденията в страната продължават да нарастват от порядъка на 6-8% независимо от икономическите предизвикателства и ефектите от ковид кризата. По-висок ръст се наблюдава при професионалните роли и средния мениджмънт, докато при високите мениджърски позиции има относителна стабилност. Секторите с най-високи възнаграждения остават ИТ, Телекомуникации, Финтек, Природни ресурси и енергия.

Смятате ли, че изкуственият интелект може да замени HR и рикрутмант експертите и Wyser използва ли AI в своите процеси?

- AI може да подпомогне услугите за търсене на високи позиции, но не би могъл да замени executive search консултант. Човешкият ум е този, който определя културното и организационното съответствие. Консултантите по търсене на изпълнителни директори имат задълбочени познания за тенденциите в индустрията, настоящите предизвикателства и възможности и тези знания, съчетани с опита, биха помогнали за намирането на най-добрите таланти за висшите мениджърски позиции в организацията.

Колко голям е екипът ви в момента?

- Wyser е част от глобалния бранд GI Group Holding. Компанията предлага цялостни специализирани услуги в сферата на човешките ресурси и обучението на екипите. Освен бранда Wyser, където сме специалисти в т.нар. executive search или работим само за висок и среден мениджмънт, групата компании включва Gi Group - компания, предоставяща услуги за временна заетост в България и в чужбина, Tack TMI, която развива програми за обучение на лидери и екипи, Ericsson, която сертифицира бизнес коучинг, и CORRE екипът, който пък отговаря за проучванията в сферата на работните процеси, заплати и т.н. Към момента в страната работим около 50 човека.