Новият брой: Пътят към Шенген
Close

Има ли смисъл от интервютата при напускане

Какво да кажете, когато сте решили да си тръгнете от досегашното си работно място

За компаниите най-доброто интервю за напускане е това, което не се случва
За компаниите най-доброто интервю за напускане е това, което не се случва
За компаниите най-доброто интервю за напускане е това, което не се случва    ©  Shutterstock
За компаниите най-доброто интервю за напускане е това, което не се случва    ©  Shutterstock

"Смятате ли, че длъжностната ви характеристика се е променила, откакто сте били наети?" "Какво ви накара да започнете да търсите друга позиция"? Подобни въпроси са типични за интервюто при напускане, на което от човешки ресурси може да ви поканят с имейл, след като сте подали предизвестието си. Дали трябва да приемете? И ако да, колко честни трябва да сте с вашия скоро бивш работодател по време на дискусията?


Благодарим Ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.

За да видите статията, влезте в профила си или се регистрирайте.

Всеки потребител може да чете до 5 статии месечно без да има абонамент за Капитал.

Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове

"Смятате ли, че длъжностната ви характеристика се е променила, откакто сте били наети?" "Какво ви накара да започнете да търсите друга позиция"? Подобни въпроси са типични за интервюто при напускане, на което от човешки ресурси може да ви поканят с имейл, след като сте подали предизвестието си. Дали трябва да приемете? И ако да, колко честни трябва да сте с вашия скоро бивш работодател по време на дискусията?

Подобно на хората, корпоративните структури не искат да признаят своите грешки. Поради това много компании се справят зле с оставките. Интервютата за напускане могат да им помогнат да се представят по-добре. По-важното, разбирането защо служителите напускат е от решаващо значение, ако искате да спрете други да се отправят към изхода. Набирането и обучението на талантливи служители е голям разход за фирмите, особено тези в сектора на услугите, така че всяко нещо е ценно, с което може да бъде намалено текучеството на персонала. Бракониерството на служители е част от всяка конкурентна индустрия, поради което знанието какво привлича служител към различна фирма също може да бъде полезно. Бивши работещи, които напускат щастливи, могат в бъдеще да изпълняват ролята на корпоративни посланици.

Какво смятат компаниите

За компаниите най-доброто интервю за напускане е това, което не се случва. Проучване, извършено от Harvard Business Review, заключава, че те трябва да са "кулминацията на поредица от редовни разговори за задържане". Подобни опити няма да помогнат всеки път или дори често - текучеството на персонала е факт от корпоративния живот. За неспасяемите случаи някои фирми организират разговор лице в лице с мениджъра на напускащия. Други предлагат онлайн формуляри, които са по-малко персонални, но предоставят възможността за лесно получаване на обратна връзка. Подобни обмени е най-добре да бъдат организирани, след като първоначалният прилив на емоции е преминал, но преди служителят да се е отдалечил психически. Събраната информация може да е показателна. В някои компании тя стига чак до управителния съвет.

Разбирането защо служителите напускат е от решаващо значение, ако компаниите искат да спрат други да се отправят към изхода.

Мотивите на напускащия служител са по-малко ясни. (Ако сте предявили съдебен иск срещу работодателя си, вашият адвокат вероятно ще ви препоръча да избегнете интервюто.) Изкушаващо е дали да игнорирате всички и просто да напуснете, или наистина да се развихрите. "Когато човек изгори своите мостове", пише Дилан Томас, "какъв хубав огън се получава". Но изпуснането на пара чрез разтоварването от всички грешки и дреболии, които някога са ви ядосали, е повърхностно.

Основното е, че никога не знаете. Може да ви бъде отказана референция или ненужно да усложните документацията, свързана с вашите опции и пенсионен план. Или може да изпуснете шанса да превърнете бивш работодател в клиент. Вашият колумнист, Бартълби, няма непосредствени планове да напуска настоящата си работа. Но ако тя някога реши да го направи и бъде поканена да участва в интервю за напускане, тя ще ще се съгласи - и би ви препоръчала да направите същото.

Не бъдете прекалено искрени

Както при всяка раздяла, тази с работодател включва боравене с неясни понятия като етикет ("Не ти си проблемът, аз съм") или завършек ("Благодаря ти за всичко"). Тя е и транзакционна. Поради това е полезно да не сте прекалено искрени. Без значение дали този процес се извършва по телефона, в Zoom, лично или чрез онлайн формуляр, въздържайте се да изказвате мнението си прекалено свободно. По-добре е да се вълнувате от новата глава за вас, отколкото да отприщите злоба към колеги, които са били недоброжелателни или критични през годините.

Да бъдете прекалено дипломатични е по-безопасно, стига това да не прерасне в неискрени ласкателства. "Това място е вредно", звучи зле, "това, на което се възхищавам в ръководния екип, е неговата дългосрочна визия" - може да е още по-лошо. За да постигнете правилния баланс, е полезно да смятате интервюто за напускане за оценка на представянето в обратна посока. Описване на нещата, които са ви харесали най-много (заплащането, приятелството или кафето), е добро начало. Обяснението какво ви е привлякло към друг работодател може да бъде особено полезно. Деликатните предложения за нещата, които вие бихте подобрили, са подходящи. Винаги помнете, че бележките от интервюто са официална документация, която може да бъде прегледана. Каквото и да правите, не публикувайте груби коментари относно бившия ви работодател в социалните мрежи.

В своята книга "Покерът на лъжците" Майкъл Луис разказва историята на старши брокер, напуснал Salomon Brothers, след като му били предложени много повече пари от Goldman Sachs. Прекият му мениджър се молил да остане, позовавайки се на лоялност към компанията; брокерът отговаря, че ако са искали лоялност, е трябвало да наемат кокер шпаньол. Но добро интервю за напускане трябва да е свързано с взаимна учтивост, когато никоя от страните няма какво да губи. Отказът на служителя от такава среща показва дребнавост и неприязън. За компанията това е последен шанс да остави добро впечатление. Ако решите да се разделите, защо да не го направите по приятелски начин?

2022, The Economist Newspaper Limited. All rights reserved