Седмичен бюлетин за правни новини

Президентът започна консултации за конституционни промени в съдебната власт; Иван Гешев встъпи в длъжност като главен прокурор; Правителството запита КС може ли да има независим прокурор, който да разследва главния

Иван Гешев встъпи в длъжност като главен прокурор в сряда и обяви инициирания от президента дебат за конституционни промени в съдебната власт "за полически заявки в най-общ план"
Иван Гешев встъпи в длъжност като главен прокурор в сряда и обяви инициирания от президента дебат за конституционни промени в съдебната власт "за полически заявки в най-общ план"    ©  Велко Ангелов
Иван Гешев встъпи в длъжност като главен прокурор в сряда и обяви инициирания от президента дебат за конституционни промени в съдебната власт "за полически заявки в най-общ план"
Иван Гешев встъпи в длъжност като главен прокурор в сряда и обяви инициирания от президента дебат за конституционни промени в съдебната власт "за полически заявки в най-общ план"    ©  Велко Ангелов

Президентът започна консултации за конституционни промени в съдебната власт.

На тържествена церемония в сряда Иван Гешев встъпи в длъжност като главен прокурор, а досегашният главен прокурор Сотир Цацаров бе преназначен като редови прокурор във Върховната касационна прокуратура, считано от 17 декември.

СЕС обяви няколко любопитни решения по злободневни теми: Airbnb не е агент на недвижими имоти, а предоставя "услуга на информационното общество" (C-390/18); При определени обстоятелства представители на управляващите могат да бъдат задържани за неизпълнение на съдебно решение за чистотата на въздуха, при условие че това става въз основа на ясен закон (C‑752/18); Авиокомпаниите отговарят за вредите, причинени от разлята чаша с горещо кафе на борда на самолета по време на полет, независимо че тази злополука не е свързана с присъщ на полета риск (C‑532/18).

//ТОП 3Президентът започна консултации за конституционни промени в съдебната власт и правата на гражданите

Обявените от президента консултации за конституционни промени в съдебната власт започнаха във вторник със заседание на правния му съвет, на което присъстваха и поканени представители на академичната общност – проф. Пламен Киров, проф. Веселин Вучков, проф. Петя Шопова, проф. Георги Близнашки, проф. Янаки Стоилов, проф. Йонко Кунчев, доц. Даниела Дончева, доц. Атанас Славов, Росен Димов, Росен Карадимов и Емануил Йорданов. В четвъртък президентът проведе консултации и с представители на неправителствени организации и професионални сдружения на магистрати (повече вижте тук). Според президента промени се налагат в много насоки - не само по отношение на фигурата на главния прокурор, но и за структурата и ефективността на ВСС, модела на съдебната власт и в частност на прокуратурата, както и по отношение на правата на гражданите. Радев е категоричен, че ще предложи въвеждането на индивидуална конституционна жалба. Като приоритетна тема президентът определи законопроекта на Министерския съвет за нов механизъм за разследване на главния прокурор, който той определи като "мъртвороден" в интервю пред "Дарик" в събота. В началото на следващата година консултациите ще продължат с покана към новия главен прокурор Иван Гешев, председателите на ВКС и ВАС Лозан Панов и Георги Чолаков, правосъдния министър Данаил Кирилов и представляващия ВСС Боян Магдалинчев. (Встъпителното слово на президента Радев при втората среща вижте тук.)

Кабинетът до КС: Прокурорският монопол върху разследването е елемент от независимостта на прокуратурата

В петък Конституционният съд образува последното си дело за годината (№15/2019) по искане на Министерския съвет за тълкуване на чл. 126, ал. 2 от Конституцията с въпрос: "Oбщият нaдзop зa зaĸoннocт и мeтoдичecĸoтo pъĸoвoдcтвo, ocъщecтвявaни oт глaвния пpoĸypop cъглacнo чл. 126, aл. 2 KPБ, вĸлючвaт ли cлyчaитe, ĸoгaтo пpoĸypop извъpшвa пpoвepĸи, paзcлeдвaнe и дpyги пpoцecyaлни дeйcтвия пo cигнaли cpeщy глaвния пpoĸypop, пpeдвид oбщoпpиeтия пpaвeн пpинцип "ниĸoй нe мoжe дa cъди ceбe cи" /nеmо јudех іn саuѕа ѕuа/, ĸoйтo e eлeмeнт нa пpaвoвaтa дъpжaвa?" В искането (вижте тук) се аргументира на първо място допустимостта - КС веднъж е отклонявал искане за тълкуване на този текст от Конституцията с мотив, че той е ясен, но тогава въпросът е бил друг. Защитава се прокурорският монопол върху разследването с аргумента, че иначе ще бъде засегната независимостта на прокуратурата. В този контекст се приравнява независимостта на прокуратурата като ценност с независимостта на съдебната власт. За докладчик в КС е определен съдия Гроздан Илиев.

Министерството на правосъдието пуска централизирана информационна система за изпълнителните дела

Министерството на правосъдието обяви готовност да пусне в действие централизирана информационна система за изпълнителните производства, през която ще се правят дистанционно справки за образуване, движение и приключване на изпълнителните дела. През нея взискателите, длъжниците и техните пълномощници ще могат да се осведомяват във всеки момент за всички входящи и изходящи документи по техните дела, за наложените възбрани и запори, предприети действия по публична продан и т.н. До информацията ще имат достъп и инспекторите от Инспектората на министъра на правосъдието, както и представители на Съвета на Камарата на частните съдебни изпълнители във връзка с жалби и сигнали. Платформата ще започне работа догодина, след като бъде въведена нормативна промяна, която ще задължи частните и държавните съдебни изпълнители да качват там ежедневно всички входящи и изходящи документи от образуване до приключване на изпълнителните производства.

//ОЩЕ ОТ СЕДМИЦАТА В КАПИТАЛ & ДНЕВНИК

Как по-добре да се управлява етажната собственост >> Повече правомощия за домоуправителите и общините и нови изисквания към фирмите за управление - това са част от предложенията за промени в Закона за етажната собственост

Върховният съд на Полша предупреди, че страната може да напусне ЕС >> До това може да се стигне заради неотстъпчивостта на Варшава за съдебната реформа

//ИЗБРАНО ОТ ДРУГИ МЕДИИ

Съдии с интересни биографии щурмуват ВАС. Сред кандидатите за свободни места във върховния съд има емблематични имена в съдебната система, сред тях са Светлин Михайлов, Димана Йосифова, Радостин Радков, Деница Вълкова >> segabg.com

Петър Обретенов: Великото народно събрание прие модел за прокуратурата, различен от действащия. Сегашният дизайн на прокуратурата е резултат от поредица промени в закона и крайно засилване властта на главния прокурор при пълно игнориране на първоначалната концепция на Конституцията. Heзaвиcим разследващ нa глaвния пpoĸypop мoжe дa имa caмo извън cтpyĸтypaтa нa "eдиннa и цeнтpaлизиpaнa" пpoĸypaтypa, в ĸoятo вcичĸи ca зaвиcими oт глaвния пpoĸypop >> defacto.bg

Нотариусите твърдо против и държавата да прави регистър на пълномощните. Към Нотариалната камара вече съществува информационна система на пълномощните, която функционира безупречно, дублирането е ненужно >> news.lex.bg

Претърсването и изземването трябва да се основават на обосновани искания и да се одобряват мотивирано от съда. Поредно решение на ЕСПЧ за неоправдана намеса в правото на неприкосновеност на жилището и офиса >> pravanachoveka.com

Решението на ЕСПЧ по делото Ilieva v. Bulgaria вижте тук Ако искате да получавате правния бюлетин на мейла си, направете безплатен абонамент тук:

Искам да получавам бюлетина Легал Компас

//СЪДЕБНИ

Ново тълкувателно дело във ВКС: кога е налице закриване на част от предприятие с оглед задължението на работодателя за подбор

По тълкувателно дело №5/2019 г. Общото събрание на Гражданската колегия трябва да отговори на въпроса "Кога е налице закриване на част от предприятието, вътрешна реорганизация и съкращение на щата и какво правно значение имат тези три форми за правото, съответно за задължението на работодателя да извърши подбор, когато се преустановява осъществяването на някоя дейност и когато същата дейност продължава да се осъществява в същото или в друго населено място?" В определението на тричленния състав на ВКС с председател Борислав Белазелков се прави преглед на противоречивата практика при разграничаване на закриването на част от предприятието от реорганизация и съкращаване на щата, с оглед на това дали е достатъчен критерий само фактът на ликвидиране на структурно обособена част от предприятието, независимо дали основната й дейност се запазва, макар и не в същия обем. Оттук следва и въпросът за задължението на работодателя да направи подбор.

Тълкувателно решение на ВКС: Банката в несъстоятелност не е страна по делата срещу прихващания

Банката в несъстоятелност не е страна (ответник) по делата за обявявяне на недействителност на прихващания, извършени от кредитори със свои задължения към нея (искове по чл. 59, ал. 3 и чл. 59, ал. 5 от Закона за банковата несъстоятелност). Това постанови Търговската колегия на ВКС в тълкувателно решение №1/2019 г. В тези дела надлежни страни са синдикът на обявената в несъстоятелност банка и извършилият прихващането кредитор, но не и банката като самостоятелен правен субект в процесуално качество на ответник по иска. Още по темата вижте тук

Две решения на ЕСПЧ срещу системата за закрила на децата в Норвегия

Европейският съд по правата на човека обяви едновременно две осъдителни решения срещу Норвегия по делата A.S. v. Norway и Abdi Ibrahim v. Norway във връзка с оспорваната норвежка система за закрила на децата, водеща до предаването на приемни родители, ако условията за отглеждане в семейството не са подходящи. И в двата случай става въпрос за самотни майки, имигрантки - полякиня и сомалийка, чиито деца са били отнети поради преценка на властите за наличие на риск. Проблемът, който ЕСПЧ констатира, не е в първоначалното отнемане на деца в риск, а заради липса на последващи ефективни мерки за улесняване на обединението на семейството възможно най-бързо. Държавите имат широка свобода на преценка при отнемане на дете с оглед неговата защита, като интересите на детето винаги стоят над тези на родителя. След това обаче властите дължат по-строг контрол върху допълнителните ограничения, като например ограничаване на родителския достъп, сочи съдът, като се позовава и на предишно свое решение по делото Strand Lobben срещу Норвегия.

Съдът на ЕС реши, че Airbnb не е агент на имоти, а предоставя "услуга на информационното общество"

Посредническа услуга като тази на Airbnb, която има за предмет свързване чрез електронна платформа и срещу възнаграждение на потенциални наематели с професионални или непрофесионални наемодатели, предлагащи услуги за краткосрочен наем, и която се предоставя заедно с други съпътстващи я услуги, трябва да се квалифицира като "услуга на информационното общество" по Директива 2000/31 за електронната търговия. По тази причина на компанията не е необходим и лиценз за агент на недвижими имоти, приема СЕС по френско дело (C-390/18 тук). Тази посредническа услуга е отделима от същинската сделка с недвижими имоти, тя по никакъв начин не се явява абсолютно условие за отдаването на имота под наем, което може да стане и по други канали. Освен това Airbnb няма отношение към размера на наема, обявяван от собствениците, а фактът, че предоставя на наемодателите гаранция за вредите, както и опция за застраховка "Гражданска отговорност", също не променя правната квалификация на предоставяната посредническа услуга.

//ПРОЕКТИ НА НОРМАТИВНИ АКТОВЕНова промяна в наредбата за касовите апарати предлага Министерството на финансите

В Портала за обществени консултации е публикуван пореден проект за промяна на Наредба № Н-18 от 2006 г. за регистриране и отчитане чрез фискални устройства на продажбите в търговските обекти. Проектът е мотивиран основно с необходимостта да се регламентират основните правила за отчитане на продажбите през електронен магазин. С наредбата отново се удължава срокът за лицата, използващи интегрираните автоматизирани системи за управление на търговската дейност, за привеждане в съответствие с изискванията на наредбата - този път до 31 март 2020 г. Повече за промените - тук.

//ИНТЕРЕСНО ОТ ДЪРЖАВЕН ВЕСТНИК

бр. 100 от 20 декември 2019 г.

Новите правила в заповедното производство за защита на потребителите

Обнародвани са дълго обсъжданите промени в Гражданския процесуален кодекс, които въвеждат нови правила в заповедното производство с цел защита на потребителите - задължение за съда да следи за неравноправни клаузи в потребителските договори, по-големи срокове за изпълнение и за възражения и т.н. Промените влизат в сила на 24 декември 2019 г.