От 1 януари 2022 г. годишните финансови отчети (ГФО) на компаниите и отчетите за дейността ще се подават само еднократно по електронен път до централизирана информационна система, от която данните ще се ползват от Националната агенция за приходите (НАП), Агенцията по вписванията(АВ) и Националния статистически институт (НСИ). От този момент нататък ще отпаднат и таксите за подаване на ГФО.
Промяната
Това обявиха в петък депутати от ГЕРБ, които представиха в парламента законопроект за промени в Закона за Търговския регистър и регистъра на юридическите лица с нестопанска цел (проекта вижте тук). В основата на предложението стои идеята подаването на финансови отчети и друга информация да става през единен софтуер, откъдето всяка институция да си тегли нужната информация, обявиха на брифинг представители на вносителите - 19 депутати, сред които са зам.-председателят на парламентарната група на ГЕРБ Красимир Ципов и председателката на парламентарната правна комисия Анна Александрова. Те подчертават, че това ще спести на бизнеса време и разходи, за да подават на практика една и съща информация до НАП, НОИ и НСИ.
Промяната ще се случи чак след две години. Единствената мярка, която ще влезе в сила веднага, е отпадането на задължението за малките и средните предприятия да подават заедно с годишния си финансов отчет и документи, удостоверяващи, че те са приети от общото събрание на съдружниците или акционерите. Занапред това обстоятелство ще се удостоверява с декларация, подписана от заявителя, че представените актове са били приети.
В една точка към Агенцията по вписванията
В мотивите към законопроекта се сочи, че с него се създават необходимите нормативни предпоставки за въвеждане на Централизирана административна информационна система (ЦАИС) "Единна входна точка" за подаване на ГФО и статистика в машинночетим формат и интеграция с НАП, НСИ и Агенцията по вписванията (АВ). Предвижда се собственик на ЦАИС "Единна входна точка" да е Агенцията по вписванията, "която ще отговаря за технологичното обезпечаване, сигурното събиране и съхраняване на информацията, която постъпва в системата", се казва в мотивите.
"Сега подаването се случва към различни институции, към НАП, към НСИ и съответно към Агенцията по вписвания за вписване и публикуване на годишните финансови отчети, които включват различни елементи за различните видове предприятия. Въвеждането на единната точка за подаване на отчета ще направи така, че с едно-единствено достъпване до определен софтуер ще се подава необходимата информация. Впоследствие институциите ще я разпределят административно помежду си. По този начин ще се спестят време и административни разходи", заяви на брифинга в петък народната представителка от ГЕРБ Мария Илиева, която е един от вносителите.
Промените са обсъдени и изработени в рамките на голяма работна група с Министерството на правосъдието, Министерството на финансите, НАП, Агенцията по вписванията, НСИ и всички работодателски организации.
От проекта не става ясно кога ще трябва да се подават отчетите. Сега за целите на НАП (облагане с корпоративен данък) и НСИ данните трябва да се предадат до края на март, а в Търговския регистър се представят одитирани отчети, за които срокът е краят на юни. Няма описано и кога данните ще бъдат видими в Търговския регистър, като те се ползват от доставчици, кредитори, клиенти на дружествата.
Експерти, работили по законопроекта, коментираха за "Капитал", че срокът за заявяване на ГФО ще бъде уточнен допълнително със съвместна заповед на председателя на Националния статистически институт и изпълнителния директор на Националната агенция за приходите, с която ще се уреждат редът, начинът и сроковете за предоставянето на тези данни.
Без такса
От 1 януари 2022 г. отпада и държавната такса за обявяване на годишните финансови отчети и тази процедура става безплатна за бизнеса, предвижда законопроектът. В момента за обявяване на ГФО на хартиен носител в Търговския регистър се събира такса от 40 лв., а за заявления, подадени по електронен път - 20 лв.
В мотивите има статистика за постъпилите заявления и платените такси за 2019 г. Общо 351 553 заявления за обявяване на ГФО са постъпили през м.г. в Търговския регистър и регистъра на юридическите лица с нестопанска цел, а общо събраните такси са 8.4 млн. лв. По електронен път са били подадени 282 819 заявления и са постъпили 5.66 млн. лв., а на хартия са подадени 68 734 заявления и са платени 2.75 млн. лв. такси.
Само декларация
Спешната промяна, която законопроектът предлага, е заради необходимостта от бързо решаване на казуса с необработените заявления за годишен финансов отчет, потвърди Красимир Ципов. С тази цел досегашното изискване към микро-, малките и средните предприятия да прилагат документи за провеждането на общото събрание - свикване, протокол и т.н., се заменя с декларация от заявителя.
Проектът предвижда, че новият текст, според който само с декларация се удостоверява, че актовете са приети от общото събрание на съдружниците или акционерите, ще влезе в сила от деня на обнародването в Държавен вестник и ще се прилага по отношение на неприключилите към този момент производства по подадени заявления за обявяване на ГФО и годишни доклади за дейността. Това, надяват се вносителите, ще реши проблема с големия брой невписани ГФО.
От 1 януари 2022 г. годишните финансови отчети (ГФО) на компаниите и отчетите за дейността ще се подават само еднократно по електронен път до централизирана информационна система, от която данните ще се ползват от Националната агенция за приходите (НАП), Агенцията по вписванията(АВ) и Националния статистически институт (НСИ). От този момент нататък ще отпаднат и таксите за подаване на ГФО.
2 коментара
А е-гласуване ще имаме евентуално към 2050-2100 г. Важното е времето да минава и мандатът да се умножава.
Интересно какво ще представляват данните които ще се подават на едно място? Предполагам микс от ГФО по МСФО, ГДД по чл.92 и пакета отчети на статистиката. Иначе идеята не е лоша, но при условие че трите структури искат различна информация честно казано труда е същия.