Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
3 27 мар 2020, 18:14, 9193 прочитания

"Читанка" осъди ГДБОП в Страсбург

Европейският съд по правата на човека констатира, че България е нарушила правото на собственост и свободата на изразяване

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
"Абе тоя ми говори за някакви аниме, не става въпрос за читанка." Думите се чуват в първите минути на клип, разпространен от пресцентъра на МВР на 22 юни 2010 г. Тогава от вътрешното министерство се похвалиха, че са разбили "пиратско разпространение на книги в интернет пространството посредством сайта chitanka.info". На видеото се вижда още как полицаите изземват сървър, разположен на покрива на сграда в столицата.

Този четвъртък, близо десет години след акцията на ГДБОП, собственикът на въпросния сървър - Лазар Пендов, осъди България пред Европейския съд по правата на човека (ЕСПЧ) в Страсбург заради неправомерното задържане на техниката му от прокуратурата. ЕСПЧ приема, че с действията си българските власти са нарушили както правото на собственост, така и свободата на изразяване на Пендов.


Историята започва на 21 юни 2010 г. ГДБОП след сигнал на издатели и асоциация "Българска книга" проведе акция и иззе сървърите, на които се помещава сайтът chitanka. С разрешение на съдия от Софийския районен съд (СРС) полицаите изземват техниката, тъй като твърдят, че тя се използва за извършване на престъпление срещу интелектуалната собственост. На иззетия сървър освен chitanka се намирали много други сайтове, включително и сайт за японска анимация, който Пендов администрирал. Два дни по-късно той е разпитан от разследващите. След месец Пендов подал молба до Софийска районна прокуратура с искане сървърът да му бъде възстановен, но без успех.

Следват нови молби и нови откази. Софийската районна прокуратура се опитва да прехвърли топката на колегите си в Троян, които отговарят, че нямат никакво отношение към иззетия сървър на Лазар Пендов. В крайна сметка в началото на февруари 2011 г. сървърът е върнат.

В решението си от ЕСПЧ отчита, че разследването е водено не срещу Пендов, а срещу трети лица. Сървърът е бил под контрола на прокуратурата за период от седем и половина месеца, без с него разследващите да правят каквото и да било - така например не е назначена експертиза, която да изследва съдържанието, което дори не е било копирано, за да бъде работено с него в рамките на разследването. На последно място ЕСПЧ отчита, че сървърът е хоствал няколко сайта, включително и този за манга анимация, собственост на Лазар Пендов, но освен това на него са били качени и работни файлове, свързани със софтуера, който той разработвал. Именно заради това ЕСПЧ приема, че задържането на техниката е било непропорционално на целите на разследването.



Съдът в Страсбург приема, че жалбоподателят е правил множество опити да си върне сървъра - отправяйки молби до различни инстанции в прокуратурата, като не споделя доводите на правителството, че действията на Лазар Пандов са били неадекватни.

Според ЕСПЧ с действията си българските власти са ограничили и свободата на изразяване на Лазар Пендов, каквато той е упражнявал през поддържания от него сайт за японска анимация. Съдът не споделя доводите на българското правителство, че въпросният сайт е бил възстановен малко след изземването на сървъра, защото новата версия е била с намалена функционалност (не са били активни форумът, възможността за качване на снимки и чат), както и аргумента, че Пендов не е бил наказан, а освен това не е извършвал журналистическа дейност.

Пред ЕСПЧ Лазар Пендов е представляван от адв. Катина Бончева и адв. Михаил Екимджиев.


Държавата ще плати общо седем хиляди евро на Лазар Пендов като обезщетение за нарушението и направените разноски.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Седмичен бюлетин за правни новини Седмичен бюлетин за правни новини

Създава се нормативна уредба за използване на видеоконференцията в съда; Санкциите за нарушения на пътя да се налагат направо с фиш, предлага МВР; ВКС допусна до касация въпрос за заплащането на надлимитните медицински дейности

25 май 2020, 1193 прочитания

МВР предлага съкратена процедура по налагане на санкции за нарушения на пътя 2 МВР предлага съкратена процедура по налагане на санкции за нарушения на пътя

Aко глобата бъде платена в срока за обжалване, ще се дължат само 70% нея

25 май 2020, 2715 прочитания

24 часа 7 дни
Бюлетин

Бюлетин "Легал Компас"

Седмичен обзор на новините от правния свят и съдебната система

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Право" Затваряне
Бизнесът масово предпочита да пусне служителите си в неплатен отпуск

В този вариант за 30 работни дни не се дължат осигуровки, а на работещия не се прекъсват здравноосигурителните права

Още от Капитал
От скала до хотел: 30 години по-късно в Созопол

Многогодишната история за държавен парцел на брега на морето в Созопол, филмов съюз, съдилища и строителна криза е към развръзка

Дефектните мерки

След края на извънредното положение бизнесът оцелява много повече на мускули и в по-малка степен заради подкрепа от държавата

Магистрала без правила

"Хемус" вече се строи и планът на властта е да бъде готова след четири години. Цената обаче е заобикаляне на законите и непрозрачно харчене на милиарди левове

Гръцка рецепта за добра криза

Атина се справи отлично с епидемията. Сега идва рецесията

Домът, моят приятел

Виртуална изложба представя погледа на тридесет фотографи към дома като "жив организъм"

Шоуто трябва да продължи, но как

Пандемията промени значението и начина на работа на вечерните шоута, независимо дали говорим за Джон Оливър или Николаос Цитиридис

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10