Държавните помощи по време на епидемия
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Държавните помощи по време на епидемия

Reuters

Държавните помощи по време на епидемия

Какви възможности дава Временната рамка на ЕК за подкрепа на икономиката в криза и какви въпроси могат да изникнат

4017 прочитания

Reuters

© Reuters


В условията на епидемията от Covid-19 бизнесът е изправен пред дилемата да се ползва ли от държавна подкрепа или да търси изход от кризата със собствени ресурси. Въпрос на преценка на всяка компания е доколко изпълнението на определени критерии за кандидатстване за държавна помощ е оправдано от икономическа и времева гледна точка. Държавата предлага, а бизнесът решава. И тъй като сферата на държавните помощи е чувствителна с оглед нарушаването на конкуренцията, макар и оправдано, Европейската комисия (ЕК) постави параметрите на държавните помощи, които впоследствие държавите членки разработват в детайли и предоставят на компаниите.

На 19 март 2020 г. ЕК прие Временна рамка за държавна помощ като подкрепа на икономиката по време на епидемията от Covid-19, която измени на 3 април 2020 г., като разшири обхвата на мерките. Временната рамка обобщава възможностите, с които държавите членки разполагат, за да осигурят ликвидност и достъп до финансиране на малките и средни предприятия (МСП), които са най-засегнати от икономическата криза, предизвикана от Covid-19.

Временната рамка предвижда следните видове помощ, които държавите членки могат да предоставят:

  • преки безвъзмездни средства, вливане на капитал, избирателни данъчни предимства и авансови плащания до 800 000 евро на предприятие;
  • държавни гаранции за заеми на предприятия с покритие до 90% от риска по заемите;
  • субсидирани публични заеми с изгодни лихвени проценти за предприятията;
  • предпазни мерки за банките, чрез които държавната помощ достига до реалната икономика, гарантиращи, че такава помощ се счита за пряка помощ в полза на клиентите на банките, а не за самите банки;
  • застраховане на краткосрочни експортни кредити;
  • подкрепа за научноизследователската и развойната дейност, свързана с коронавируса;
  • подкрепа за изграждането и модернизирането на съоръжения за изпитване с цел разработване и изпитване на продукти (в това число ваксини, апарати за вентилация и предпазно облекло), които са от полза за справяне с пандемията от коронавируса;
  • подкрепа за производството на продукти за борба с коронавируса под формата на преки безвъзмездни средства, данъчни предимства, подлежащи на връщане авансови средства и гаранции за недопускане на загуби;
  • целева подкрепа под формата на отсрочване на плащания на данъци и/или временно спиране на плащането на социалноосигурителни вноски; и
  • целева подкрепа под формата на субсидии за заплати на служителите.

Временната мярка ще се прилага до края на декември 2020, а при необходимост срокът ѝ ще бъде удължен. Преди да приложат някоя от изброените мерки държавите членки трябва да уведомят ЕК, която от своя страна извършва оценка на конкретната схема за подпомагане или индивидуална помощ и я обявява с решение за съвместима или не с вътрешния пазар.

На 8 април ЕК одобри предложената от българската държава схема за публични гаранции в размер на 500 милиона лева в подкрепа на малките и средни предприятия. За целта капиталът на Българската банка за развитие бе увеличен чрез държавно финансиране с 500 милиона лева, така че банката да може да предоставя публични гаранции за инвестиционни заеми и кредити за оборотен капитал за МСП, засегнати от епидемията в България.

На 14 април ЕК одобри и българската схема за субсидиране на заплатите на стойност 1,5 милиарда лева, която има за цел да запази заетостта в най-силно засегнатите от коронавируса сектори. С това решение на ЕК на практика България получи разрешение да започне да прилага широко дискутираната през последните седмици мярка 60/40. Посочените мерки (в подкрепа на МСП и на работодателите) са единствените в обхвата на Временната рамка, които засега България е заявила пред ЕК за одобрение. Що се отнася до останалите мерки, включени в обхвата на Временната рамка, напр. данъчни облекчения, спиране на плащането на социално-осигурителните вноски и т.н., България може тепърва да решава дали и кои от тях да приложи.

Ако искате да получавате правния бюлетин на мейла си, направете безплатен абонамент тук:

Искам да получавам бюлетина Легал Компас

С оглед мултинационалния характер на все повече компании възниква въпросът доколко предвидените във Временната рамка мерки ще могат да се комбинират с други видове държавна помощ. Например, ако една компания кандидатства за получаване на заем със субсидиран лихвен процент в Германия, от който заем би се ползвало не само регистрираното в Германия дружество-майка, но и всички дружества от групата със седалища в различни държави членки, и същевременно регистрирано в България дружество от групата кандидатства за помощ от българската държава, съвместими ли са две помощи от две различни държави членки в полза на едно дружество. При спазването на определени условия и прагове, приложими за конкретната държавна помощ, едно дружество може да получи едновременно подкрепа от няколко държави членки. За информация относно критериите за кандидатстване, съответно за изчисляване стойността на конкретен вид държавна помощ, компаниите следва да се обърнат към администратора на държавната помощ.

Държавите членки имат възможност да съчетават наличните мерки за подкрепа с изключение на заемите и гаранциите за един и същ заем и над праговете, предвидени във Временната рамка. Държавите могат да съчетават всички мерки, предвидени във Временната рамка, с предоставяне на помощ de minimis. Освен предоставянето на държавна помощ, държавите членки могат също да действат незабавно чрез алтернативни мерки за публична подкрепа в полза на всички дружества, при положение, че тези мерки не попадат в обхвата на правилата за държавната помощ. Важно е при кумулирането на помощи, било то държавни или не, държавите членки да избягват прекомерното натрупване на мерки за подкрепа за едни и същи предприятия, за да ограничат помощта до действителните им нужди.

В условията на епидемията от Covid-19 бизнесът е изправен пред дилемата да се ползва ли от държавна подкрепа или да търси изход от кризата със собствени ресурси. Въпрос на преценка на всяка компания е доколко изпълнението на определени критерии за кандидатстване за държавна помощ е оправдано от икономическа и времева гледна точка. Държавата предлага, а бизнесът решава. И тъй като сферата на държавните помощи е чувствителна с оглед нарушаването на конкуренцията, макар и оправдано, Европейската комисия (ЕК) постави параметрите на държавните помощи, които впоследствие държавите членки разработват в детайли и предоставят на компаниите.

На 19 март 2020 г. ЕК прие Временна рамка за държавна помощ като подкрепа на икономиката по време на епидемията от Covid-19, която измени на 3 април 2020 г., като разшири обхвата на мерките. Временната рамка обобщава възможностите, с които държавите членки разполагат, за да осигурят ликвидност и достъп до финансиране на малките и средни предприятия (МСП), които са най-засегнати от икономическата криза, предизвикана от Covid-19.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK