Въпросът не е къде е мястото на прокуратурата, а дали тя си го знае
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал
Новият брой: Ало, Маджо

Въпросът не е къде е мястото на прокуратурата, а дали тя си го знае

Въпросът не е къде е мястото на прокуратурата, а дали тя си го знае

Необходими са промени в правомощията, отчетността и ефективността на прокуратурата, което може да стане с промени в Конституцията от обикновено Народно събрание

Здравка Калайджиева
3394 прочитания

© Цветелина Белутова


Авторът Здравка Калайджиева е български съдия в Европейския съд по правата на човека в Страсбург (2008 - 2015 г. )

Justitia fundamentum regnorum. Правосъдието е основа на държавността.

Тази латинската максима безпомощно виси на стената на Съдебната палата. В България държавната власт се крепи не върху върховенството на правото и въздаденото от съда правосъдие, а на правомощията на прокуратурата и натрапвания страх от нея. Самата Конституция определя прокуратурата като част от съдебната власт, а прокурорите - като магистрати с несменяем статут на съдии, които не отговарят за решенията си.

Е, в Конституцията пише също така, че само съдът може да раздава правосъдие. Изглежда, обаче, че прокуратурата също има такива амбиции и час по час раздава справедливост по телевизията. Какво пък - Конституцията ги обявява за магистрати и те не носят отговорност за своето "вътрешно убеждение", дори и когато то е погрешно и отхвърлено от съда...

Този "инструмент" е удобен за властта и за тези, които й дърпат конците, защото може да прегради достъпа до правосъдие и да ни натрапи своите представи за законност и престъпност вместо съда. Той премества превръзката от очите на Темида върху устата й ... поне докато бъде съсипан животът, здравето, репутацията и бизнесът на неудобните на властта, или докато изтече давността за престъпленията, които обществото смаяно наблюдава.

Самата прокуратура няма превръзка на очите, но пък се е научила да си ги затваря пред очевидното. Тя няма превръзка и на устата, както стана ясно от шумните й медийни изяви, с които ни убеждава, че не съдът, а прокуратурата е спасителят на нацията. Независимо от законността.

Твърде символично е, че вместо максимата Justitia fundamentum regnorum, логото на Асоциацията на прокурорите е лъв (символ на държавата), който държи в едната си ръка меч, за да посече "лошите", а в другата - щит, с който да защити "добрите". Днес мечът на прокуратурата заплашва и медии, и адвокати, и съдии, и... държавния глава.

Възмущението и гневът на хората по площадите се насъбра и от осигурения щит за безнаказаната корупция, която ни изяжда хляба, и от избирателното наказателно преследване, и от безнаказаното полицейско (и не само полицейско) насилие (което според премиера "никога не е било толерирано", но пък и често не е било разследвано и наказвано), безотчетността и фактическата безконтролност и безнаказаност на прокурорите (особено на главния), храбро отбранявана от властите и отстоявана срещу "посегателствата" на разни международни институции.

Повече от десет години Европейският съюз напразно настоява за преследване на корупцията по високите етажи на властта, а Комитетът на министрите към Съвета на Европа всуе очаква българските власти да предприемат мерки срещу неефективното разследване, установено в повече от 50 осъдителни решения на Европейския съд по правата на човека в Страсбург. И защо не? Според закона не извършителите, а гражданите плащат обезщетенията за нарушените ни права - право на живот, забраната на изтезанията и нечовешкото третиране, на достъпа до съд, на защита и справедлив съдебен процес.

Исканото "преместване" на прокуратурата в изпълнителната власт без промени в безконтролните й правомощия може и да въведе теоретична възможност на правителството да уволни главния прокурор. Подобна промяна изисква Велико народно събрание, но не гарантира, че изпълнителната власт ще посегне на удобния си "инструмент".

Въпросът не е къде е мястото на прокуратурата, а дали тя си го знае. Необходими са промени в правомощията, отчетността и ефективността на прокуратурата. За това не е нужно Велико народно събрание, а незабавни промени в Конституцията, които Народното събрание да въведе сега:

  • поставянето на прокуратурата под обществен, а не политически контрол - чрез промени в състава и структурата на ВСС, за да не могат прокурорите да си избират главен прокурор без одобрение на обществото;
  • създаването на отделна, независима от ВСС и главния прокурор специална прокуратура, подчинена на президента - за наказателно преследване на онези, които взимат подкупите, а не само на тези, които им ги дават, включително представителите на съдебната власт и прокуратурата;
  • изолирането на влиянието на прокуратурата върху съда и ясно разграничаване на функциите им, за да се осигури достъп до съд и справедив съдебен процес;
  • обжалваемост пред съд на всички действия и бездействия на прокуратурата, които засягат основните права на засегнатите лица, за да не ни разказват по телевизията кой е престъпник и кой - не;
  • въвеждането на ефективен независим механизъм за отстраняването и отговорността на главния прокурор, когато нарушава закона пред очите ни;
  • възможност за пострадалите от престъпления да сезират съда, ако прокуратурата не иска да си причинява тяхното преследване;
  • пряка имуществена отговорност за нарушения на права, допуснати от представители на изпълнителната власт и прокурорите - за да не плащаме от джоба си за посегателствата върху конституционните ни права на разумен срок на производството, на защита и презумпция за невинност до произнасянето на съд.

Обществото се увери, че България се превръща в "прокурорска република", която е щит за едни и меч за други, дава указания на Щаба за борба с коронавируса и на министрите - да си вършат работата, определя пазарните цени на яйцата и на акциите на борсата, но не и на студения резерв и на акциите на Първа инвестиционна банка. Не очаквайте, обаче, тази прокуратура да се саморазпусне заедно с Народното събрание или да се закрие с оставката на Министерския съвет. За да се прогонят мутрите и да се възстанови нормалната държавност е необходима преди всичко незабавна дълбока реформа на съдебната система, с която действащото обикновено Народно събрание да бъде принудено да превърне удобния за властите "инструмент" в ефективна и отчетна пред обществото прокуратура и да осигури на гражданите достъп до правосъдие и справедлив процес пред действително независим и безпристрастен съд!

Законодателната и изпълнителната власт вкупом съгрешиха с нееднократните промени на Конституцията, които изкривиха разделението на властите и заличиха принципа за тяхното взаимно възпиране. Нека сега законодателят върне правосъдието в ръцете на съда и гарантира правата ни с имуществото на онези, които ги нарушават! Съдбата на изпълнителната и законодателната власт е предопределена, ако забравят, че Justitia fundamentum regnorum!

Авторът Здравка Калайджиева е български съдия в Европейския съд по правата на човека в Страсбург (2008 - 2015 г. )

Justitia fundamentum regnorum. Правосъдието е основа на държавността.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

4 коментара
  • 1
    i2sail avatar :-?
    i2sail

    В принципна пълна подкрепа и (почти пълно) съгласие с мнението на авторката ... (и само като допълнение) ще си позволя (отново) да предположа, че като една първоначална стъпка в посока „оправяне“ на неефективностите в устройството на съдебната система е възможна
    сравнително нетрудна за реализация законодателна промяна – с просто мнозинство в обикновено Народно събрание (т. е. още преди да се е стигнало до „конституционен“ материал) ...

    а именно – в сега действащия Закон за съдебната власт да се променят квотите, определящи съставите на двете колегии на Висшия съдебен съвет … – за да стане така, че:

    Съдийската колегия на ВСС да бъде съставена от квалифицирано мнозинство (min 2/3 от членовете), излъчено от професионалната съдийска общност (по нейния си механизъм за съдийско самоуправление) + малцинство (max 1/3), излъчено от НС и Президента (за баланс и провеждане на държавни политики);

    а

    Прокурорската колегия на ВСС да бъде съставена от квалифицирано мнозинство (min 2/3 от членовете), излъчено по равно от НС, Президент, университетските / академичните среди и гражданските организации с юридическа насоченост + малцинство (max 1/3), излъчено от професионалната прокурорска общност (от действащите прокурори и следователи).

    ВСС и по сега действащия закон може да разглежда въпроси, свързани с Главния прокурор (както го избира, така и го отстранява ...) – и ако двете колегии на ВСС бъдат изградени по гореописания начин, вероятно поведението на (който и да е) Главен прокурор би било много по-съответстващо със закона и отчетно за действията си …

    … и в по-широк план – чрез гореописания състав на двете колегии на ВСС може да започне да се гради още по-стабилен фундамент за истинска съдийска независимост + за свободна (поради което смела), но и отчетна прокуратура …

    … а в още по-широк план – ако горното започне да се случва, т. е. ако и у нас започне „да се случва“ Justitia fundamentum regnorum …, тогава разните корупционни извращения (които сега ни изкараха на улицата) поне биха били доста по-трудни за вършене.

    Затова се надявам на следващите избори (независимо предсрочни или редовни) в НС да успее да влезе конфигурация от партии и/или хора, искащи и решени да гласуват промени в посоката на гореописаните.

  • 2
    antipa avatar :-|
    D-r D

    Сегашната конституционна уредба допуска превръщането на прокуратурата в бухалка, което е много видимо в мандата на Гешев. Според мен проблемът е в пирамидалната й структура и съподчинеността. Всеки по-висш прокурор може да сава ' методически указания" на всеки по-низш по дадено дело, с които онзи не може да не се съобрази
    Прокурорите, както е било преди 9.9.1944, трябва отново да са разпределени пр съдилища и да са подчинени па председателя на съда.
    И да се премахнат последните Христо Иванови поправки в Конституцията според които 11 човека избират гл. прощурор на републиката


    Но първо Гешев да си ходи.
    Оставка!

  • 3
    evpetra avatar :-|
    evpetra

    До коментар [#1] от "i2sail":

    "Затова се надявам на следващите избори (независимо предсрочни или редовни) в НС да успее да влезе конфигурация от партии и/или хора, искащи и решени да гласуват промени в посоката на гореописаните."

    Ето за това става дума!

  • 4
    dabeda avatar :-?
    Da be.. da..

    ГП трябва да се избира с обчи избори, както президента - както шерифите...

    И не само за него е нужно да се предвиди процедура за отзоваване - а и за депутати, кметове, президент....
    В момента липсват такива - и те са резултат от ДС дизайна... От Иван през Борис и Сотир до Каскета - всички те всъщност са там за да НЕ СЕ ПРЕСЛЕДВА КОРУПЦИЯТА,

    Ако можехме да отзовем някой след петиция от 55% от избирателската му база, протестите по политически причини биха били много по-конструктивни...


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK