Седмичен бюлетин за правни новини

ВАС: Шофьор, който отказва проверка за алкохол и за наркотици, извършва две самостоятелни нарушения; Въпрос пред ВКС: трябва ли да бъдат уволнявани учители с присъда преди 1 август 2016 г.

Новият председател на парламентарната правна комисия Милен Матеев (в средата) е нотариус от Дряново
Новият председател на парламентарната правна комисия Милен Матеев (в средата) е нотариус от Дряново
Новият председател на парламентарната правна комисия Милен Матеев (в средата) е нотариус от Дряново    ©  Юлия Лазарова
Новият председател на парламентарната правна комисия Милен Матеев (в средата) е нотариус от Дряново    ©  Юлия Лазарова
Бюлетин Легал Компас Легал Компас

Научавайте най-важното от правния свят и съдебната система всяка седмица на мейла си

Парламентарната правна комисия в 47-ото Народно събрание ще се председателства от юриста от "Продъжаваме промяната" Милен Матеев, който е нотариус от Дряново. Кои са другите членове на 23-членната комисия по конституционни и правни въпроси вижте тук.

Прокурорите от Европейската прокуратура ще могат да възлагат на антикорупционната комисия КПКОНПИ извършването на предварителни проверки, както и да упражняват контрол в тази насока. Това се казва в прессъобщение на КПКОНПИ по повод на подписано споразумение за сътурдничество между комисията и Европейската прокуратура.

//ТОП 3



Бившият член на ВСС Ясен Тодоров, а преди това - на Инспектората към ВСС, беше назначен за зам.-директор на Националната следствена служба. Назначението бе гласувано единодушно и без дебати от прокурорската колегия на ВСС по предложение на главния прокурор Иван Гешев. Стремителното издигане на Тодоров в съдебната власт е забележително през последните години. През 2008 г. той беше избран за член на ИВСС по номинация на Български народен съюз, а след края на мандата му почти веднага бе избран в новия ВСС - този път по номинация на "Атака". Повече вижте тук

Ново тълкувателно дело във ВКС: трябва ли да бъдат уволнявани учители с присъда за умишлено престъпление преди 1 август 2016 г.

В рамките на Тълкувателно дело №5/2021 г. Гражданската колегия на ВКС ще трябва отговори на въпрос трябва ли да бъде уволнен учител/педагогически специалист, който е бил осъден за умишлено престъпление от общ характер преди 1 август 2016 г., когато влиза в сила Законът за предучилищното и училищното образование. От тази дата с новия закон е въведена изрична забрана за заемане на длъжност на педагогически специалист за човек, който е осъждан за умишлено престъпление от общ характер, независимо от реабилитацията. Спорният момент в практиката е какво трябва да се случи с учителите с присъди, влезли в сила преди 1 август 2016 г.

ВАС: Шофьор, който отказва проверка за алкохол и за наркотици, извършва две самостоятелни нарушения; сделка с дървесина без контролна марка и без превозен билет също са две отделни нарушения

Две тълкувателни решения по аналогични проблеми обяви Върховният административен съд (ВАС).

Шофьор, който откаже да бъде проверен и за алкохол, и за наркотици, извършва две самостоятелни нарушения и му се налагат две отделни наказания - това по същество следва от Тълкувателно решение №13/2021 г. на ВАС по приложението на Закона за движението по пътищата. Доколкото законовата санкция за отказ от тест е две години без книжка и глоба от 2 хиляди лева, това означава, че в подобни случаи, когато шофьорът е отказал тест и за алкохол, и за наркотици, ще бъде лишен от права за 4 години и ще бъде глобен с 4000 лв.

С Тълкувателно решение №14/2021 г. ВАС приема, че извършването на сделки и други действия с дървесина, която е немаркирана с контролна горска марка, а едновременно с това не е придружена с превозен билет, на практика представлява две отделни нарушения и следователно влече две отделни наказания. Става въпрос за нарушаване на две отделни забрани, установени в закона, се казва в мотивите.

Четири нови тълкувателни дела са образувани във ВАС

Четири нови тълкувателни дела по различни теми образува Върховният административен съд в края на годината. По тълкувателно дело №4/2021 г. е поставен въпросът подлежат ли на публикуване и каква част от тях съдебните актове по дела, по които е приложена класифицирана информация. По т.д. №5/2021 г. - дължи ли се такса от 70 лв. за касационно обжалване на решенията на Комисията за защита от дискриминация. По т.д. №6/2021 г. ВАС трябва да отговори могат ли данъчните органи по време на ревизия да обявят, че с граждански договор се прикриват трудови правоотношения, или това е от компетентност само на Инспекцията по труда. По т.д. №7/2021 г. въпросът е каква е процедурата за обжалване пред Държавната комисия по сигурността на информацията (ДКСИ) на отказ, прекратяване или отнемане на издадено разрешение за достъп до класифицирана информация. (Подробности вижте в публикацията на lex.bg.)

//ОЩЕ ОТ СЕДМИЦАТА В КАПИТАЛ & ДНЕВНИК

Законотворчеството в България се влошава, казва еврокомисията >> Според доклад на ЕК за състоянието на общия пазар България е увеличила изоставането в адаптирането на законодателството си към европейското. В резултат на това през последната година броят на наказателните процедури за неспазване на европейското законодателство, заведени от ЕК срещу България, се е увеличил от 29 на 42.

Гешев дава знак - няма да подава безусловно оставка, но е готов на сделка >> С театрално режисирана проява в понеделник петимата зам. главни прокурори обявиха декларация в защита на главния прокурор Иван Гешев и обвиниха новите управляващи, че гласят прокуратурата за изкупителна жертва. Въпросите са два: доколко поведението на Гешев изобщо зависи от него и доколко управляващите биха се съгласили на сделка - например оставка срещу обещание за неприкосновеност.

Право на строеж или право на собственост върху земята >> Притежанието на идеална част от терена спестява някои неудобства, а проблемът става все по-актуален във връзка с панелните сгради и комплекси. Тези сгради имат срок на годност и започват да се появяват проблеми от чисто конструктивно естество, но са строени на принципа на комплексното жилищно строителство, коментира адв. Валя Гигова. Според нея решение може да се търси със законодателни мерки.

Парламентът окончателно реши и през 2022 г. ДДС за ресторанти, хотели, бебешки стоки и книги да е 9% >> Промяната в Закона за ДДС бе приета на първо и на второ четене в едно пленарно заседание. Удължаването на срока на диференцираната ДДС до 31 декември 2022 г. бе въведено като компенсация за най-засегнатите от COVID-19 сектори, сред които хотелиерският и ресторантьорският бизнес.

//ИЗБРАНО ОТ ДРУГИ МЕДИИ

Доц. д-р Радослава Янкулова: Актуално за прекия достъп на гражданите до конституционно правосъдие. Какви са съвременните модели за пряка конституционна жалба в други европейски страни, които трябва да бъдат обсъдени в един експертен дебат по темата, какъвто у нас засега липсва >> ДеФакто

Последните решения за 2021 г. на Европейския съд срещу България. ЕСПЧ постанови последните си решения за България преди края на календарната година - едно по основателност, в което е установено нарушение на правото на справедлив процес в разумен срок, и три по допустимост, с които жалбите са обявени за недопустими, защото са депозирани след изтичането на 6-месечния срок >> Права на човека

Съдът: Законът за МВР дискриминира служителите при обезщетение за злополука. Законът поставя "таван" на парите, с които могат да бъдат компенсирани служителите на министерството, които са пострадали на работното си място. Поредното дело е на пострадал командос, на когото Софийският градски съд присъжда допълнително 20 000 лв. >> lex.bg

БИПИ спечели дело срещу Министерството на правосъдието. Повод за делото е отмяната от предишния правосъден министър Данаил Кирилов на избора на БИПИ за член на Гражданския съвет към Националния механизъм за мониторинг на борбата с корупцията и организираната престъпност, съдебната реформа и върховенството на закона >> БИПИ

//СЪДЕБНИ

СЕС: Националните съдилища трябва да имат правомощие да игнорират решение на конституционен съд, което противоречи на европейското право

Правото на ЕС изключва прилагането на съдебната практика на Конституционния съд, доколкото това, в комбинация с други национални императивни разпоредби, създава системен риск от безнаказаност. Върховенството на правото на съюза изисква националните съдилища да имат правомощието да игнорират решение на конституционен съд, което противоречи на европейското право, по-специално без да рискуват да носят дисциплинарна отговорност за това. В този смисъл е решение на Съда на ЕС по три съединени дела по запитвания на румънски съдилища по повод на решения на румънския Конституционен съд, с които, с мотив процесуални нарушения, се отменят присъди на Върховния касационен съд, наложени на бивши депутати и министри за различни корупционни престъпления. От гледна точка на правото на ЕС няма пречка решенията на КС да са обвързващи за обикновените съдилища, при условие че е гарантирана независимостта на този съд, включително от законодателната и изпълнителната власт. От друга страна, това право изключва ангажиране на дисциплинарна отговорност на националните съдии за пренебрегване на подобни решения.

//ИЗБРАНО ОТ ДЪРЖАВЕН ВЕСТНИК

Промени в наредбата за бюрата за съдимост гарантират обмен на информация с европейската информационна система

Министерството на правосъдието обнародва промени в Наредба №8 от 2008 г. за функциите и организацията на дейността на бюрата за съдимост, с които българското законодателство се привежда в съответствие с европейското право, задължаващо страната ни да създаде условия за обмен на информация за издаваните в страната свидетелства за съдимост. В началото на декември Европейската комисия съобщи, че открива наказателна процедура срещу България заради това, че страната не отговаря на изискванията за предоставяне на справки в Европейската информационна система за съдимост (ECRIS). Промените предвиждат, че бюрата за съдимост по места изпращат до Централното бюро за съдимост данни за съдимост или за наложено административно наказание по чл. 78а НК, включително и за граждани на друга държава, лица с двойно гражданство, едното от които е българско, както и за такива без гражданство или чието гражданство не е известно. Уреждат се и правилата, по които Централното бюро обменя информацията с ECRIS.