Ива Митева: Когато да си депутат не е достатъчно

Юристи твърдят, че бившият председател на парламента е упражнявала мандата си в несъвместимост, защото по същото време е заемала и длъжност в администрацията на парламента в неплатен отпуск

Ива Митева беше избрана за председател на 45-то Народно събрание, после оглави и 46-ото Народно събрание, а в 47-ото НС беше зам.-председател. Нейното име се спрягаше и като кандидат за конституционен съдия.
Ива Митева беше избрана за председател на 45-то Народно събрание, после оглави и 46-ото Народно събрание, а в 47-ото НС беше зам.-председател. Нейното име се спрягаше и като кандидат за конституционен съдия.
Ива Митева беше избрана за председател на 45-то Народно събрание, после оглави и 46-ото Народно събрание, а в 47-ото НС беше зам.-председател. Нейното име се спрягаше и като кандидат за конституционен съдия.    ©  Велко Ангелов
Ива Митева беше избрана за председател на 45-то Народно събрание, после оглави и 46-ото Народно събрание, а в 47-ото НС беше зам.-председател. Нейното име се спрягаше и като кандидат за конституционен съдия.    ©  Велко Ангелов
Бюлетин Легал Компас Легал Компас

Научавайте най-важното от правния свят и съдебната система всяка седмица на мейла си

Темата накратко
  • Бившият председател на 45-ото и 46-ото Народно събрание и зам.-председател на 47-то НС Ива Митева е осъществявала депутатския си мандат в условията на несъвместимост
  • До август м.г. парламентарният правилник не допуска депутатите да запазват заеманата от тях длъжност по служебно правоотношение, като излизат в неплатен отпуск.
  • Казусът показва юридическата каша около несъвместимостта.

Депутатите нямат право да изпълняват друга държавна служба, пише в конституцията, но пък законът им дава специална привилегия. Тези от тях, които преди избирането им са работили в държавната администрация, след края на мандата могат да се върнат на предишната си длъжност. С течение на времето се наложи практика депутатите, които преди това са заемали длъжност в държавната и общинската администрация, да не напускат, а да излизат в неплатен отпуск, като това изрично бе записано в парламентарния правилник. От 2016 г. обаче в правилника бе уточнено, че само работещите на трудов договор в държавната администрация имат право да са в неплатен отпуск, докато трае депутатският им мандат. През август м.г. към тях бяха прибавени и работещите на служебно правоотношение. Най-малко две решения на Конституционния съд дават основания подобна практика да се окачестви като противоконституционна.


Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

2 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове
Темата накратко
  • Бившият председател на 45-ото и 46-ото Народно събрание и зам.-председател на 47-то НС Ива Митева е осъществявала депутатския си мандат в условията на несъвместимост
  • До август м.г. парламентарният правилник не допуска депутатите да запазват заеманата от тях длъжност по служебно правоотношение, като излизат в неплатен отпуск.
  • Казусът показва юридическата каша около несъвместимостта.

Депутатите нямат право да изпълняват друга държавна служба, пише в конституцията, но пък законът им дава специална привилегия. Тези от тях, които преди избирането им са работили в държавната администрация, след края на мандата могат да се върнат на предишната си длъжност. С течение на времето се наложи практика депутатите, които преди това са заемали длъжност в държавната и общинската администрация, да не напускат, а да излизат в неплатен отпуск, като това изрично бе записано в парламентарния правилник. От 2016 г. обаче в правилника бе уточнено, че само работещите на трудов договор в държавната администрация имат право да са в неплатен отпуск, докато трае депутатският им мандат. През август м.г. към тях бяха прибавени и работещите на служебно правоотношение. Най-малко две решения на Конституционния съд дават основания подобна практика да се окачестви като противоконституционна.

За това сигнализираха юристи, които се обърнаха към "Капитал" по повод на публикацията от 8 септември т.г., че по време и на трите си мандата като депутат Ива Митева е заемала едновременно с това и длъжност като директор на дирекция "Законодателна дейност и право на Европейския съюз" в неплатен отпуск.

"Капитал" се консултира по този казус с конституционалисти, според които бившият председател на 45-ото и 46-ото Народно събрание е осъществявала депутатския си мандат в условията на несъвместимост, защото докато е била народен представител не е прекратила служебното си правоотношение като шеф на дирекция в администрацията на парламента, а само е излязла в неплатен отпуск. Това, освен че е нарушение на конституцията, до август м.г. не е било допустимо и според правилника на парламента. Тази уредба в парламентарния правилник се променя чак през август м.г., когато Митева е председател на парламента.

Ива Митева започна депутатската си кариера направо като председател на парламента

Ива Митева имаше впечатляващо присъствие в предишните три кратковременни парламента като депутат от ИТН. Тя беше избрана за председател на 45-то Народно събрание, макар, че това беше първият й депутатски мандат, после оглави 46-ото Народно събрание, а в 47-ото НС беше зам. председател. През целия си престой в парламента Митева пледираше за чистота на законодателството. Заговори се усилено, че тя е един от основните кандидати за конституционен съдия от парламентарната квота, като това било условието на ИТН, за да не упорстват тя стане председател и на 47-ото Народно събрание. Кандидатурата й за КС обаче не беше посрещната радушно от останалите три партии в предишната четворна коалиция и това изглежда е една от причините да не бъде попълнена парламентарната квота на КС.

На пръв поглед темата изглежда дребнава и незначителна, а проблемът отминал след като Митева не бе избрана за депутат в настоящото Народно събрание. Случаят обаче на първо място е илюстрация за юридическата каша около правната регулация на несъвместимостта на публичните длъжности. Самата Митева, потърсена за коментар, заяви, че различните администрации тълкуват и прилагат по различен начин тези правила, което само по себе си е абсурд. Няколко решения на КС свидетелстват за това, сред които двете дела около назначаването на Делян Пеевски за шеф на ДАНС, несполучливото назначаване на депутата Иван Иванов от БСП от за зам.-министър на вътрешните работи пак по това време, основополагащото решение за това може ли да се съвместява кметския мандат с министерския пост по време на правителството на Симеон Сакскобургготски и др.

Конституцията забранява: не може едновременно да си депутат и на друга държавна служба

"Народните представители не могат да изпълняват друга държавна служба или да извършват дейност, която според закона е несъвместима с положението на народен представител", гласи чл. 68, ал. 1 от Конституцията. Същото ограничение важи и за министрите. А през 2001 г. С решение № 18 по к.д. № 15 /2001г. Конституционният съд изрично каза, че несъвместимостта на държавната служба с депутатския мандат продължава и по време на ползването на отпуск.

"Независимо от различието в уредбата трябва да се отбележи, че ползването на отпуск (платен, неплатен, служебен) при условия и по ред, определени със закон, е конституционно право на работниците и служителите - чл.48, ал.5 от Конституцията. Неговото упражняване не може да бъде основание за преустановяване заемането на длъжността. Като правно положение с по-голяма или по-малка продължителност във времето заемането на длъжността продължава и през времетраенето на надлежно разрешения и ползван отпуск. Ето защо, ако съществува ограничение за съвместяването й от изпълняващите определени функции - примерно от народни представители по чл.68, ал.1 от Конституцията или от членове на Министерския съвет по чл.113, ал.1 от Конституцията, това ограничение не отпада при ползването на отпуск.", се казва в това решение на КС.

Делото е образувано по повод на известните навремето казуси с Костадин Паскалев, Димитър Калчев и Мехмед Дикме, които излязоха в неплатен отпуск като кметовe съответно на Благоевград, Русе и Ардино, за да станат министри в правителството на Симеон Сакскобургготски. Действително, в единия случай избираеми длъжности (кметове) стават министри, а в другия - държавен служител става депутат. Но условията за несменяемостта, по които се прави преценката, са едни и същи, а и КС изрично го казва.

В друго свое решение от 1993 г. по повод несъвместимостта на депутатите с изпълнението на друга държавна служба КС казва: "Това е забрана за едновременно упражняване на депутатски мандат и служба в държавния апарат (публична функция по-общо)." Действително, в това решение се сочи, че "поначало понятието "държавна служба" се използва в административното право, където то се свързва с държавното управление и държавната администрация, т.е. с функциите на изпълнителната власт". Но също така се уточнява, че в редакцията на чл. 68, ал. 1 "за държавна служба в случая се приема и осъществяването на функциите на законодателната власт, като се забранява изпълнението на "друга", сиреч на която и да е извън нея държавна служба".

Как незабелязано бе променен парламентарният правилник

От 2016г. до август 2021 г. парламентарните правилници по еднотипен начин уреждат възможността депутатите да ползват неплатен отпуск на основната си работа в държавния апарат, но само когато са били на трудов договор.

"Народните представители запазват заеманата от тях длъжност по трудово правоотношение в държавните или общинските учреждения или предприятия, търговските дружества с повече от 50 на сто държавно или общинско участие в капитала или бюджетните организации, като ползват неплатен отпуск до края на пълномощията им. Това се отнася и за изпълнителите по договори за управление на търговски дружества с повече от 50 на сто държавно или общинско участие в капитала, но за не повече от края на срока на договора", гласи например съответният текст в правилника на 44-ото, 45-ото, 46-ото НС. И изведнъж в 47-ото НС този текст получава кратко допълнение, според което тази опция с неплатения отпуск вече важи и депутатите, които преди избора им са заемали длъжност по служебно правоотношение.

"Народните представители запазват заеманата от тях длъжност по служебно правоотношениеили по трудово правоотношение в държавните или общинските учреждения или предприятия, търговските дружества с повече от 50 на сто държавно или общинско участие в капитала или бюджетните организации, като ползват неплатен отпуск до края на пълномощията им. След прекратяването на пълномощията на народен представител ползването на неплатения отпуск се прекратява", гласи чл. 128 от Правилника на 47-ото НС. Интересно е, че този текст е възпроизведен и в правилника на новия 48-ми парламент. Юристите сред народните представители, до които "Капитал" се допита, не можаха да обяснят защо са направени тези промени, даже изразиха учудване, че такъв проблем съществува.

Самата Митева още преди два месеца пред "Капитал" се позова на §7, ал. 1 от Закона за държавния служител, според който държавен служител, който бъде избран за депутат, има право след прекратяване на пълномощията му да заеме предишната си длъжност. Там обаче не пише, че може да излезе в неплатен отпуск, а само че му се пази длъжността, на която може да се върне след изтичане на депутатския мандат.

По същия начин да речем се практикува с магистрати, които за да станат депутати, министри, зам. министри, членове на регулаторни органи и др., напускат системата с решение на ВСС, но местата им се пазят.

"Капитал" потърси Ива Митева за коментар на тези проблеми, но още щом стана въпрос за темата, тя реагира остро с въпрос защо медията продължава да рови в тези неща. Заяви, че не е имало никакъв проблем да излезе в неплатен отпуск, позова се на правилника на парламента, а на репликата, че относимата уредба в него е от август м.г., заяви, че същото се казва и в Закона за държавния служител. На забележката, че този закон предвижда, че длъжността се пази, но не и право на неплатен отпуск, Митева отговори, че различните администрации имали различна практика по въпроса. След това затвори телефона.

Парадоксът е, че няма съществена разлика между излизането в неплатен отпуск и правото на народния представител след края на мандата да се върне на същата длъжност, която е заемал в администрацията.

На сайта на НС не се намира подадена декларация за несъвместимост от Митева, което следва да стане в едномесечен срок от изборите за 45 НС - до 4 май м.г. и за 46-то НС НС до 17 август м.г. Такава декларация обаче е подадена за периода, в който тя е била депутат в 47-ото НС, когато вече действа промененият правилник. Компетентен да разгледа тази несъвместимост е Комисията по превенция и противодействие на корупцията на НС.

Юристи, до които "Капитал" се допита, коментираха, че в случая не може да се търси отговорност от Митева за наличието на несъвместимост и липсата на декларации. Константната съдебна практика в подобни случаи е, че, за да се произнесе наказващ орган за несъвместимостта, трябва тя трябва да е налична към момента на произнасянето.

1 коментар
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    borodino avatar :-|
    borodino

    Май проблемът е другаде. Г-жа Митева, като политическа сърфистка, си сложи Слави Трифонов за емблема, яхна вълната , влезе в новините, и когато вълната (и т.н.) се разби и оттече, хвърли политическата емблема и се върна на столчето си отпреди. На това му се вика - ако мине.
    Митева - конституционен съдия!? Ами явно и аз ставам за ген.секретар на ООН, защото съм бил домоуправител...

    Нередност?
Нов коментар