Частната национална тв=свободна медиа. Дали?
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Частната национална тв=свободна медиа. Дали?

Частната национална тв=свободна медиа. Дали?

579 прочитания


Кандидатите за частен национален ефир в България са на път да разрешат помежду си битката за скъпоценния лиценз. Миналата седмица единият от тях, скандинавската компания SBS Broadcasting, купи другия сериозен претендент - американската СМЕ (виж стр. 52). Така участниците в бъдещото състезание с шансове за успех останаха два: към националния ефир се домогва и софийската “Нова телевизия”. Следващият логичен ход би могъл да бъде закупуването на “Нова” от SBS и така скандинавците ще останат единствени на пистата. Освен ако някой не ги купи и тях в последния момент (но чак толкова глобални вълнения за българския ефир ще дойде прекалено.) Така почти всички ще бъдат доволни. За да няма обидени, собственикът на “Крес” Красимир Гергов по стар обичай би могъл да извърти някоя и друга далавера с рекламното време на “Нова телевизия”. Например да прехвърли потресаващия с неизгодността си договор със CNN в бъдещата частна телевизия. Тогава разпределението на труда ще е такова: собствениците ще правят телевизия, а Гергов ще прибира рекламните приходи. Така вече наистина няма да има недоволни. В НИС ще скачат от радост, че лиценз е получила телевизията, която те са си избрали, всички чужденци ще са щастливи, далавераджиите на рекламния пазар - също.
Тези сценарии, разбира се, са възможни само ако правителството се реши да освободи националния ефир. До момента почти по нищо не личи, че тези намерения са сериозни. Държавните ведомства мълчат по въпроса и никой не се ангажира с каквито и да е срокове. Натискът, който пък миналата седмица беше оказан върху собственика на “Нова телевизия” Дарко Таминджич за отразяването на войната в съседна Югославия (виж стр. 51), показва, че едва ли управляващите наистина искат напълно свободни медии. Недопустимо е който и да било държавен служител по какъвто и да било начин, официално или не, да налага каква според него трябва да е политиката на която и да е медиа. Ако някой иска, стига да не нарушава законите, може по цял ден да препредава сръбската телевизия и в това няма нищо лошо. Напротив, нарича се свобода на словото и по принцип е хубаво. Но в същото време зрителят трябва да има и алтернатива, той сам ще избере чие копче да натисне.
Сложна ситуация, защото какво да правят нашите служби, като виждат, че сръбските им колеги овладяват втората телевизия в държавата и най-фаворизиран кандидат за частен национален ефир. Така става обикновено, като насърчаваш един дребен мошеник от сръбски произход в медиите и го оставяш да ти се качи на главата.


Кандидатите за частен национален ефир в България са на път да разрешат помежду си битката за скъпоценния лиценз. Миналата седмица единият от тях, скандинавската компания SBS Broadcasting, купи другия сериозен претендент - американската СМЕ (виж стр. 52). Така участниците в бъдещото състезание с шансове за успех останаха два: към националния ефир се домогва и софийската “Нова телевизия”. Следващият логичен ход би могъл да бъде закупуването на “Нова” от SBS и така скандинавците ще останат единствени на пистата. Освен ако някой не ги купи и тях в последния момент (но чак толкова глобални вълнения за българския ефир ще дойде прекалено.) Така почти всички ще бъдат доволни. За да няма обидени, собственикът на “Крес” Красимир Гергов по стар обичай би могъл да извърти някоя и друга далавера с рекламното време на “Нова телевизия”. Например да прехвърли потресаващия с неизгодността си договор със CNN в бъдещата частна телевизия. Тогава разпределението на труда ще е такова: собствениците ще правят телевизия, а Гергов ще прибира рекламните приходи. Така вече наистина няма да има недоволни. В НИС ще скачат от радост, че лиценз е получила телевизията, която те са си избрали, всички чужденци ще са щастливи, далавераджиите на рекламния пазар - също.
Тези сценарии, разбира се, са възможни само ако правителството се реши да освободи националния ефир. До момента почти по нищо не личи, че тези намерения са сериозни. Държавните ведомства мълчат по въпроса и никой не се ангажира с каквито и да е срокове. Натискът, който пък миналата седмица беше оказан върху собственика на “Нова телевизия” Дарко Таминджич за отразяването на войната в съседна Югославия (виж стр. 51), показва, че едва ли управляващите наистина искат напълно свободни медии. Недопустимо е който и да било държавен служител по какъвто и да било начин, официално или не, да налага каква според него трябва да е политиката на която и да е медиа. Ако някой иска, стига да не нарушава законите, може по цял ден да препредава сръбската телевизия и в това няма нищо лошо. Напротив, нарича се свобода на словото и по принцип е хубаво. Но в същото време зрителят трябва да има и алтернатива, той сам ще избере чие копче да натисне.
Сложна ситуация, защото какво да правят нашите служби, като виждат, че сръбските им колеги овладяват втората телевизия в държавата и най-фаворизиран кандидат за частен национален ефир. Така става обикновено, като насърчаваш един дребен мошеник от сръбски произход в медиите и го оставяш да ти се качи на главата.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Който слушка, папка

Който слушка, папка

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.