Времето на една голяма глупост изтече
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Времето на една голяма глупост изтече

Времето на една голяма глупост изтече

512 прочитания

От тази седмица телевизионният рекламен пазар вече не е толкова уродлив - ако някоя компания иска да популяризира продукта си в националния ефир, вече има възможност за това. Забраната за излъчване на клипове в най-гледаното време на единствената национална телевизия - БНТ, падна миналата седмица. Абсурдното вето беше наложено от управляващите преди повече от година с аргументи, които биха накарали първокурсник от икономически техникум в малък провинциален град да се залива от смях, докато върви между ТКЗС-то и хоремага. Малко са случаите, в които толкова кристално ясно се вижда за чии конкретни интереси работят управляващите. В известен смисъл именно това е клиентелизмът, за който лидерът на СДС обяви, че е толкова опасен за синята партия. В края на 1998 депутатите от управляващата партия пренасочиха със закон приходи от над един милион германски марки от държавната БНТ към столичната “Нова телевизия” за този период. Нямаше друг начин това да се случи.
Това беше жест на Иван Костов към неговия приятел Стефан Димитров, шеф на “Нова”. Стефан Димитров направи пък жест към своя работодател - сърбинът Дарко Таминджич. Той пък от своя страна направи жест към съдружника си на рекламния пазар Красимир Гергов, който веднага организира около “Нова телевизия” схема,подобна на тази, която действаше в БНТ.
Междувременно Иван Костов се скара с приятеля си Стефан Димитров, но рекламните приходи продължиха да се стичат по силата на закон в джобовете на Гергов и Таминджич. Жалко. Толкова е жалко, че вече на никого не му прави впечатление. Този законов текст е може би една от най-абсурдните и тъпи промени, приемани от сегашното мнозинство, но понеже го прокара лично премиерът, никой не посмя да се противопостави.
Сега вече ситуацията на рекламния пазар отново придобива вида отпреди година. Тя пак е уродлива, защото в националния ефир засега няма конкуренция и преди есента едва ли ще има, но все пак положението е по-нормално. Остават надеждите, че каналът на Мърдок ще оправдае очакванията, които му възлага рекламният пазар - да създаде нормални условия за компаниите, които искат да продават повече продуктите си и залагат на телевизионната реклама; пазар без монопол и с цени, които се определят от търсенето и предлагането; пазар, където по-добрата агенция ще е тази, която предлага по-добро обслужване, а не по-ниски цени, постигнати посредством множество малки и големи далавери.

От тази седмица телевизионният рекламен пазар вече не е толкова уродлив - ако някоя компания иска да популяризира продукта си в националния ефир, вече има възможност за това. Забраната за излъчване на клипове в най-гледаното време на единствената национална телевизия - БНТ, падна миналата седмица. Абсурдното вето беше наложено от управляващите преди повече от година с аргументи, които биха накарали първокурсник от икономически техникум в малък провинциален град да се залива от смях, докато върви между ТКЗС-то и хоремага. Малко са случаите, в които толкова кристално ясно се вижда за чии конкретни интереси работят управляващите. В известен смисъл именно това е клиентелизмът, за който лидерът на СДС обяви, че е толкова опасен за синята партия. В края на 1998 депутатите от управляващата партия пренасочиха със закон приходи от над един милион германски марки от държавната БНТ към столичната “Нова телевизия” за този период. Нямаше друг начин това да се случи.
Това беше жест на Иван Костов към неговия приятел Стефан Димитров, шеф на “Нова”. Стефан Димитров направи пък жест към своя работодател - сърбинът Дарко Таминджич. Той пък от своя страна направи жест към съдружника си на рекламния пазар Красимир Гергов, който веднага организира около “Нова телевизия” схема,подобна на тази, която действаше в БНТ.
Междувременно Иван Костов се скара с приятеля си Стефан Димитров, но рекламните приходи продължиха да се стичат по силата на закон в джобовете на Гергов и Таминджич. Жалко. Толкова е жалко, че вече на никого не му прави впечатление. Този законов текст е може би една от най-абсурдните и тъпи промени, приемани от сегашното мнозинство, но понеже го прокара лично премиерът, никой не посмя да се противопостави.
Сега вече ситуацията на рекламния пазар отново придобива вида отпреди година. Тя пак е уродлива, защото в националния ефир засега няма конкуренция и преди есента едва ли ще има, но все пак положението е по-нормално. Остават надеждите, че каналът на Мърдок ще оправдае очакванията, които му възлага рекламният пазар - да създаде нормални условия за компаниите, които искат да продават повече продуктите си и залагат на телевизионната реклама; пазар без монопол и с цени, които се определят от търсенето и предлагането; пазар, където по-добрата агенция ще е тази, която предлага по-добро обслужване, а не по-ниски цени, постигнати посредством множество малки и големи далавери.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Някои са по-равни от другите

Някои са по-равни от другите

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.