С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
6 апр 2002, 0:00, 948 прочитания

Общинската система за контрол напаркирането не се е променяла от 1989 г.

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Проблемът с паркирането в гр. София отново е тема за коментари, след като медиите тиражираха и продължават да тиражират информация за предложенията и постановките на г-н Стефан Софиянски и Столичната община в подхода за решаването на този комунален проблем. Реално това ме кара да се замисля защо по един толкова сложен и комплексен въпрос се търсят конфиденциални решения и доколко те са целесъобразни от гледна точка на обществения интерес. На първо място това засяга както правата на гражданите - пешеходци (включително деца и инвалиди), водачите на МПС в ежедневните им комунални, социални и бизнесотношения, а също така и координирането на действията с полиция, пожарна, спешна медицинска помощ, аварийни и контролни органи, участващи в общата поддръжка на един град. Не е излишно да се направи коментар на сегашния начин на управление и контрол, който няма нищо общо с това, което сме виждали в градовете и столиците на европейските държави. Сегашното управление на паркинг-дейността не се е изменило в сравнение с това каквото е било преди демократичните промени в България. То е порочно разделено на две функциониращи звена, едното от които се занимава с таксуването, а другото с глобяването. Във всичко това доминира старата “милиционерска” практика, особено глобяването, което се извършва избирателно и това принуждава водачите на МПС да се откупуват (на ръка), за да избегнат глобата. Вследствие на този метод (рекет) приходите в общинския бюджет са нищожни (важното е да не са на загуба), колкото да се покрият разходите по заплатите, консумативи и т.н. И тъй като сегашното управление е толкова неясно, то само една правно-административна проверка може да установи вътрешно договорените условия между СО и необщинските участници. Поради това, че липсва изобщо някаква методика, данъчните и ДФК нямат никаква възможност да упражнят какъвто и да било контрол и като всяко порочно нещо то се мултиплицира в цялата страна (вече в Пловдив и т.н.)

Как е решен въпросът с паркирането на другите градове по света

На първо място, уважаеми общински администратори, желая да подчертая, че навсякъде тази дейност се управлява и контролира изключително и единствено от градските общински власти, от специален компетентен общински оперативен отдел, съвместяващ таксуването и глобяването заедно съответно със специална методика, използвайки специализирано технологично оборудване и управлявана от специализирана интеграционна технологична система база данни, интегрираща общински бюджет и финанси, данъчните служби, МВР, НСО, НСБОП и същевременно е част от ФРОНТОФИСА на Република България. Това е практически действащото решение по света, свързано с паркирането.
Като представител в България на голяма американска фирма за контрол на паркирането предложих съобразно държавния протокол въвеждане на т.нар. методично и технологично управление на уличното паркинг-пространство. С няколко настоятелни писма до г-н Ст. Софиянски (първото от 27.10.1999 г.) аз го запознах с действието на системата. Като по същия проблем се обърнах до зам.-кмета В. Николов, до зам.-кмета по транспорта Е. Матеевич, до главния секретар на СО А. Дюлгеров и до Общинската комисия по обществен ред и безопасност. Успях да проведа (полуофициално) и три срещи - с г-н Софиянски, с г-н Дюлгеров и с отдел ОТДБД. Практически обаче резултат от тях нямаше освен признанието, че предлаганата система е уникална и че в света няма неин аналог, но СО няма възможност да инвестира. След тези срещи и липсата на диалог у мен се изгради убеждението, че за СО проблемът не е каква система да въведе, а как да се подели “баницата”. Проблемът с инвестициите, който ми изтъкваха, беше просто бягане от отговорност.

Общината намира финансиране за какви ли не проекти

и то за десетки милиони долари, а не може да привлече 4-4.5 милиона долара (еднократна инвестиция), и то за изключително печеливша дейност. Тук искам да добавя, че първата година от функционирането на паркинг-дейността при този метод на управление приходите са над 6 милиона долара. Това тук оставяме на банкерите да преценят биха ли кредитирали СО в един такъв проект. И естествено всичко това зависи само от едно-единствено и общо решение на СО и СОС за привличане на кредитор! От действията на СО и СОС виждаме, че общинските администратори желаят да се отърват от контрола върху паркинг-дейността в столицата. След постановката за концесиониране на английската “Софияпарк груп”, с която дори са били постигнати конфиденциални договорености и изготвен меморандум, като следващата постановка (последна засега) е разделянето на няколко различни концесионера, която вече ни навежда на мисълта, че вътрешни хора от този “бизнес” са решили да узаконят своето присъствие, защото при едно разделно управление приходите изобщо няма да могат да се контролират по никакъв начин. И още едно важно нещо, уважаеми господа общински администратори, с постановката концесии трябва да знаете, че не само правото да стачкуват имат работниците и изобщо наемният труд, но също имат право да стачкуват и собствениците. Тук ще изложа един пример с трагедията на 11.09.2001 г. в Манхатън, Ню Йорк, ако не е била бързата реакция на общинския отдел по контрол на трафика (traffic-control), като благодарение на тези офицери по паркинг-контрола нямаше жертви от гражданите, които са били по улиците в подножието на двата близнака. Поради ред други причини никъде по света контролът върху градския автомобилен трафик не е даван в управление на частни лица, поне ние не знаем такъв случай. Но както вървят нещата в София, може и това да стане реалност. Тук само можете да си представите как ще функционира автомобилният трафик по улиците на гр. София, ако правото за концесия придобият 6 концесионера и какъв кошмар очаква гражданите. И така, ако СО действително е решила и има намерение да разреши този градски комунален проблем, това трябва да е чрез публичен конкурс за избор на лицензирани от Международния паркинг-институт консултански фирми - експерти по внедряването на ОБЩИНСКО управление за контрол върху паркинг-дейността, която да изработи на план (стратегия, концепция) по паркинг-контрола на столицата. Едва след определянето на стратегията да се пристъпи чрез публичен конкурс на избор за прилагането на методично и технологично оборудване. В заключение искам да кажа, че на гр. София е нужно паркинг-решение като на европейска столица и в контекста на предстоящото ни приемане в ЕС бих добавил, че синхронизирането ни с европейските държави ще стане само чрез прилагането на общоприетите международни правила и стандарти. Споменатата по-горе методика на управление е въведена и функционира в около 4000 града и столици по света.
А. Гайдов - технолог по прилагането на системи за организация и контрол на паркирането



  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Борисов отново е центърът на Вселената 5 Борисов отново е центърът на Вселената

Изборът на Кристалина Георгиева за МВФ

13 сеп 2019, 7107 прочитания

Обръч от боклуци Обръч от боклуци

По-важните теми, които ще намерите в новия брой на "Капитал"

13 сеп 2019, 3111 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Редакционни коментари" Затваряне
По-добре е сТАНКОВ да дойде

Моят все по-скъп банкер

Банките започнаха да повишават таксите, като засилване на тенденцията, която не е нова, се очаква от есента

"Шпионският" скандал: 17 мига от есента

Разследването срещу лидера на Движение "Русофили" Николай Малинов изглежда повече като за предизборна вътрешнополитическа употреба, отколкото като реален шпионски скандал с Москва

Сметка за 600 милиона: обществените поръчки в края на мандата на Фандъкова

Дългосрочните поръчки за сметосъбиране, поддръжка и RDF бяха раздадени преди изборите и оставят следващия кмет с вързани ръце

Как започва вносът на боклуци в България

Отпадъци за горене започват да се внасят в периода 2014 - 2016 г., като зад начинанието е бившият директор на "Лукойл България" Валентин Златев.

Софийската Индиана Джоунс

Какво остана под паважите: за Магдалина Станчева (1924–2014) и археологията на София през социализма

Изкуството, майна

Нощта на музеите и галериите се завръща в Пловдив (13-15 септември) със силно международно участие