Рисковите инвестиции започват с новия "Балкан"

Въпреки всички изявления на минситри, че се спира наливането на пари в „Балкан“, ситуацията около стария и новия национален превозвач започна да повтаря познати сценарии от последните години. Покрай заричанията за финансова дисциплина и строгост държавата в лицето на министерствата на транспорта и финансите на практика започват тренировка за замисления рисков инвестиционен фонд, при това в един свръхрисков бизнес като авиационния. Дори от малкото информация, изнесена през тази седмица, наливането на пари в името на авиобизнеса не само не свършва, а ще продължи още доста време напред. И всичко само започва от първоначалната инвестиция от 30 млн. лева за създаването на „Балкан еър тур“.

Загубите за държавата от избраната схема на запазване на националния флаг ще идват тепърва, когато започне осребряването на имуществото на обявения в несъстоятелност „Балкан“. Според търговския закон дружеството следва да бъде обявено за продажба като цяло, но интересът към него няма да е висок, след като всички негови нематериални активи - статут на национален превозвач, слотове на международни летища, участие в международни въздухоплавателни организации СИТА и ИАТА и т.н. - вече са прехвърлени към друг превозвач. На практика това ще има финансово измерение за държавата като основен кредитор. Финансовите облаци около новия национален превозвач тепърва ще се проясняват, но след отпушването на резерва по министерствата вече започват да мислят схеми как държавата да закупи другите активи на „Балкан“, които по закон (няма как) трябва да се продават на търг. Всъщност защо тогава министерствата, вместо да правят нов превозвач, не участват в предстоящия търг за „Балкан“ и не си го купят обратно с изчистен баланс и без неговия небезизвестен собственик „Зееви груп“? Така поне щеше да е ясно кой дава парите и къде отиват те. Ясната сметка на операцията „Балкан“ сега е напълно неясна не без участието на самите министри. Така когато дойде денят Х на приватизацията на новия превозвач, това ще бъде отчетено като поредния успех. Както беше успешна и през 1999 г. сделката с Гад Зееви.


Благодарим Ви, че четете Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Вече съм абонат Абонирайте се

Още от Капитал

А къде бляхте толкова време?

А къде бляхте толкова време?