Новият брой: Пътят към Европа
Close

Особености на европейското и българското електронно правителство

Отминалата 2005 г. отвори нови хоризонти пред развитието на информационното общество и електронното правителство в Европа. Годината е забележителна, защото завърши планът „еЕвропа 2005 - информационно общество за всички“, приет в средата на 2002 г. Целта на този план беше да развие модерни обществени услуги (електронно правителство, електронно образование, електронно здравеопазване) и динамична среда за електронен бизнес. Известният списък с 20 индикативни електронни услуги е част от този план.

Съветът на Европа има забележителен принос в развитието на идеите за електронното правителство като явление в правовата държава. Пълният потенциал на електронното управление ще бъде използван само ако информационните и комуникационните технологии се въвеждат успоредно с измененията на структурите, процесите и начините, по които е организирана дейността на публичните власти. През юни 2005 г. Европейската комисия формулира петгодишна инициатива, озаглавена „i2010 - Европейско информационно общество за развитие и заетост“. Тя предвижда приемане на план за действие относно електронното правителство и стратегическа ориентация на публичните услуги (2006), съз­даване на демонстрационни тестови проекти на технологични, правни и организационни решения за предоставяне на публични услуги онлайн (2007), достъпни за всички дигитални библиотеки (2007), премахване на географското и социалното „цифрово разделение“, предлагане на европейска инициатива за е-приобщаване (2008).

Предизвика-телствата

В сферата на електронното правителство предвижданите 20 услуги за гражданите и бизнеса са реализирани От тях 40% са напълно интерактивни. Предизвикателствата сега преминават от наличност на услуги към увеличено потребление и използване предимствата на тези услуги. Предвижда се „по-голяма ефективност чрез реструктуриране на бек-офиса“, подобрено качество на услугите и увеличаване на трансграничните услуги. Преведени на по-дос­тъпен език, тези цели означават преодоляване на досега преобладаващата технологична проблематика и насочване на усилията в качествено развитие на електронното правителство. Целта „по-голяма ефективност чрез реструктуриране на бек-офиса“ означава преструктуриране на административните структури и процеси (бек-офиса), за да се създадат по-качествени услуги. Ето как целите на новата стратегия достигат до качествените характеристики на държавните механизми и пос­тавят задачи със съдържание, определяно не от технологиите, а от съществени качества на демократичното общество и правовата държава. Тази тенденция намира още по-категоричен израз и логично продължение в идеята за преобразуващото се държавно управление под въздействието на информационните технологии.


Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове
Все още няма коментари
Нов коментар