Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Хората * Y

1089 прочитания

Най-добрият момент за реформа във висшето образование беше... вчера. Но може и днес, защото сега има шанс за обществена подкрепа.

Правителството би трябвало да си е научило урока. След като стачката с учителите имаше ефекта на снежна топка по склон, надали е нужно упражнението да се повтори с университетските преподаватели, за да се стигне до извода, че парите ще произведат качество само ако се разпределят по нов начин (това е темата на този брой).

За какво според вас трябва да протестират ангажираните в една система, която изглежда така:

- уж е автономна, но чака от държавата да й даде пари, да й одобри програмата и броя на студентите, че и заплатите на преподавателите

- управлява се на принципа "колективът си избира шеф". Не е чудно, че шефът после не може да си избере колектив

- а всички заедно са в пълна изолация от външния свят - от училищата, откъдето идват студентите, от работодателите, които после ги взимат, и от добрите практики в сектора по света.

Не, протестите все още не са за промяна, а за пари. Фокусът явно ще се смени едва когато кризата насила въвлече всички заинтересувани от системата - родителите, бизнеса, студентите.

С извинение, но пак е време да погледаме министъра на образованието по телевизията. Как заедно с премиера и финансовия министър убеждават мнозинството за нужните промени, да проследим "на живо" втори дубъл от сблъсъка им с обществото на ректорите, да ни разкажат пак онази стратегия за промяна, която през пролетта парламентът тихо бламира, без никой да се възмути.

Това ще е най-смисленото риалити. Защото ще преследва съвременната формула: Благосъстоянието = Хората * Y.

Където Y e коефициентът на таланта, образованието и иновативността.

Най-добрият момент за реформа във висшето образование беше... вчера. Но може и днес, защото сега има шанс за обществена подкрепа.

Правителството би трябвало да си е научило урока. След като стачката с учителите имаше ефекта на снежна топка по склон, надали е нужно упражнението да се повтори с университетските преподаватели, за да се стигне до извода, че парите ще произведат качество само ако се разпределят по нов начин (това е темата на този брой).


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

8 коментара
  • 1
    Avatar :-|
    antons

    Какъв е извода от всичко написано - промяна е нужна. Промяната зависи на 100% от управляващите. Промяната зависи от парламента, защото той е този който я стопира последния път...
    Как може да се повлияее на парламента? Не е ли време да се изгонят тези изроди от НС??? И тъй като по-добри надали ще дойдат да се смени формулата на управление...
    Колкото повече се отлагат реформите - по-лошо за напред ще става...

  • 2
    Avatar :-|
    georginik

    Съгласен съм с ммнението в статията. Системата на образованието е взаимосвързана, а мястото й в обществото поражда много зависимости. Няма естествена връзка между средно, висше, работодатели и визия на държавата за нуобходимите специалисти, които ще са нужни на икономиката и обществото след 15-20 години.

  • 3
    Avatar :-|
    emacs

    Студентите са тези които трябва да определят какво искат да учат. Вече сме в ЕС. Който не е доволен, може да ходи в Германия, Великобритания,.... Който не му харесват профилите на българските студенти, може да си наема англичани, немци, французи.... Старите приказки от бай-тошово време вече не вървят. България вече е една малка провинция на ЕС. Нито повече, нито по-малко.

  • 4
    Avatar :-|
    Бразицов

    до 3 : Явно не си наясно, че университетите ни са извън всякакво ниво на коментар, а се предполага че като "нормална" държава трябва да имаме и нормални университети. Защото най-лесното е наистина да си дигнеш шапката и да си кажеш " ЕБИ ГО".
    И покажи ми го тоя дето ше извади толкова кинти, че да плаща на чужденци, които не мисля че ще подценяват труда си, както всички хора в тая държава

  • 5
    Avatar :-|
    emacs

    До 4: Ами покажи ми тоя, който ще подценява труда си да работи за без пари. Който не плаща пари, няма да има кой да му работи. А който плаща - ще има кой да му работи. Така е в нормалните държави. Да се говори за "нормални" университети в България сега е все едно да се говори за нормални университети преди в Пазарджишка област например. България вече е една дребна провинцийка. Толкоз. Някои ще се измъкват от провинцията и ще отиват в големия град, други ще си стоят в провинцията. Въпрос на избор и възможности.

  • 6
    Avatar :-|
    1234

    Нека първо държавата и бизнесът да приготвят милиардите евро, може и от еврофондовете, и да обявят, какво искат от университетите и БАН, пък после университетите и отделните учени и колективи, на които трябва да се даде право и сами да харчат парите, за да не им пречат чиновниците и големите началници, ще се избият да изпълняват поставените им условия и задачи.

    http://capital.bg/show.php?storyid=396453

    И като се коментира въпросът за качеството на образованието и липсата на кадри не е лошо да се знае, че в туризма, например, се обучават по 14 000 души на година на ниво, но само 3% от тях остават тук, защото заплатите са мизерни, и това в най-проспериращия отрасъл на мутроикономиката, където се наляха най-много инвестиции. Останалите напускат страната. Няма никакъв смисъл същото да се случва и с висшето образование, което обяснява липсата на инвестиции в него от страна на отделните граждани и бизнеса.

    Не е лошо да се знае и това, че от скоро, за да се разреши престоят на чужденец на българска територия, работодателят трябва да му осигури 50 евро на ден издръжка, защото в противен случай внесеният абориген ще има право на социални помощи. Няма как - тържествено подписани договори, Шенген, транспониране на евродирективи, мокри сънища за внос на евтина работна ръка. Затова е и неудържимият натиск от страна на бизнеса за съкращаване на публичния сектор, въпреки че по брой на учени на глава от населението, например, ние сме безнадеждно изостанали. Учителите пък може и да не стават за учители, но за камериерки, чистачки и продавачки са идеални.

    В близките 5 години ще се наложи част от бизнеса да фалира поради неконкурентноспособност породена от липсата на евтина работна ръка, част от възрастните българите ще трябва да измрат бързо от болести и бедност, другите, предимно от малцинствата, ще трябва да се разселят под икономически натиск по Европа, от нова година им спират помощите, други да емигрират доброволно и така докато надниците стигнат до 50 евро на ден. После емиграцията ще се обърне и ще има смисъл българите да влагат пари в българско образование. Тези предстоящи и неизбежни събития обясняват простичко политиката на правителството, което винаги се е движило по пътя на най-малкото съпротивление и никога не е мислило за бъдещето на хората и държавата. За ирландския опит можем само да мечтаем. Надявам се поне политиците да осъзнаят, че трябва да се стимулира процесът на ромската мобилност докато е възможно, защото румънците вършат каквото трябва пък ние се ослушваме, а като се сетим границите ще са се върнали.

  • 7
    Avatar :-|
    boby1945

    Еийй... не го научихте тоз Ленин и това си е! Промяната идва не от държавата, парламента, министъра, БАН от ЕС, а идва от тези дето дават пари на бюджета за да го харчат прежде споменатите!
    Ако на данъкоплатците им дреме и не ги "сърби" че им трошат парите /давани за данъци/, губят времето /с демонстрации и стачки/ и не им обучават децата както трябва за никаква промяна не можем да говорим.
    Тези дето ги ръчкате да се променят са си добре и така, оти да се морят?

  • 8
    Avatar :-|
    Nikolay UK

    до #5: представата за това какво е провинция са нещо променливо. В ранното Средновековие Венеция е била един от центровете на търговия, изкуство и наука в Европа. Днес е един туристически резерват. Турция и Гърция също са били велики сили (по различно време), а днес са с десетилетия, ако не е повече изостанали от страни, които са били дивашки допреди 5-6 века (като Ирландия). Така, ще сме провинция, ако продължаваме да се развиваме по този начин. Испания допреди 20 години и била една аграрна държава, а днес благодарение на десетилие на усилени инвестиции в образователната сфера е един от центровете на биотехнологии в Европа. В нчалото на 20 век за всеки абсолвент в САЩ е било въпрос на престиж ако може да отиде в Хайделберг или Гьотинген тъй-като по това време Харвард и Станфорд са се приемали за провинциални (невероятно звучи, но е така). В периода 1900-1914 над 40.000 американци получават докторски степени в Германия, която тогава е била Меката на високите технологии (до преди Първата Световна Война Германия има повече Нобелови награди отколкото всички останали страни взети заедно). Ако видите биографиите на първите американски нобелисти всичките са с немско образование. Така, че няма такова нещо като исторически детерминизъм (както му викаха на това през Комунизма). Всичко зависи от това по какъв път ще поеме България.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Чувате ли нещо от целия шум?

Чувате ли нещо от целия шум?

Колко са осъдените за корупция

Колко са осъдените за корупция

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.