Внимание: чиновници зад волана!
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Внимание: чиновници зад волана!

Внимание: чиновници зад волана!

1787 прочитания

Как ви звучи да имате малък бизнес и изведнъж държавата да ви нареди задължително да имате офис, и то с точно определен размер? Едва ли може да се намерят много разумни аргументи в полза на подобна чиновническа намеса в делата ви. Министерството на транспорта, и по-конкретно една агенция от структурата му, обаче направи точно това по отношение на автомобилните инструктори (виж стр. 76). Официално мотивът за новите изисквания е да се повиши качеството на услугата и да се намалят катастрофите по пътищата. Неформално като аргумент се сочи желанието приходите на автомобилните инструктори да се изкарат "на светло", защото около 60 на сто от тях работят в сивата зона.

На пръв поглед мисията изглежда смислена, защото е добре всички да си плащат данъците. Дали обаче точно това е начинът "изсветляването" да се случи? Наемането на секретарка и помещение въобще не гарантира, че инструкторите ще започнат да декларират оборотите и печалбите си. Освен това за контрола в тази област си има специален орган и той се нарича Национална агенция за приходите.

Новите изисквания на транспортното министерство вероятно ще имат съвсем различен ефект. Те ще накарат някои от работещите в бранша да се обединят, за да си поделят нарасналите разходи. Този процес обаче също не би трябвало да е рожба на държавата, а да идва в резултат на естествените пазарни механизми. Подобна вълна на окрупняване рано или късно ще дойде и в бранша на инструкторите. Защо тогава да става с чиновнически наредби?

Далеч по-добре е да се приложи класическото решение - по-малко държавна намеса, която да "наставлява" компаниите и предприемачите как да правят бизнес. Вместо това транспортното министерство може да се съсредоточи върху собствените си ведомства - например върху Държавната автомобилна инспекция (ДАИ), която решава кои кандидат-шофьори са достойни да се явят на пътя. Защото в крайна сметка тя носи от отговорността дали зад волана ще седне някой потенциален убиец.

Как ви звучи да имате малък бизнес и изведнъж държавата да ви нареди задължително да имате офис, и то с точно определен размер? Едва ли може да се намерят много разумни аргументи в полза на подобна чиновническа намеса в делата ви. Министерството на транспорта, и по-конкретно една агенция от структурата му, обаче направи точно това по отношение на автомобилните инструктори (виж стр. 76). Официално мотивът за новите изисквания е да се повиши качеството на услугата и да се намалят катастрофите по пътищата. Неформално като аргумент се сочи желанието приходите на автомобилните инструктори да се изкарат "на светло", защото около 60 на сто от тях работят в сивата зона.

На пръв поглед мисията изглежда смислена, защото е добре всички да си плащат данъците. Дали обаче точно това е начинът "изсветляването" да се случи? Наемането на секретарка и помещение въобще не гарантира, че инструкторите ще започнат да декларират оборотите и печалбите си. Освен това за контрола в тази област си има специален орган и той се нарича Национална агенция за приходите.

Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

1 коментар
  • 2
    Avatar :-|
    Bus Driver

    Инструктурите на първо място да престанат да спират на автобусните спирки и с това да дават лош пример на подопечните им учащи се!


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Някои са по-равни от другите

Някои са по-равни от другите

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.