Сбогом, див интернет
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Сбогом, див интернет

Сбогом, див интернет

9684 прочитания

За повечето хора думата интернет се асоциира с безплатно. Безплатни филми, безплатна музика, безплатни новини, безплатна информация... Безплатни неща, както знаем, обаче няма. Всъщност, като изключим може би онлайн магазините и корпоративните сайтове, повечето интернет начинания си оставят тотално зависими от реклама. Без нея тяхното оцеляване би било немислимо в дългосрочен план, колкото и инвестиции да са привлекли в началото със своите обещания за иновативност и светло бъдеще. Макар и нова, интернет до голяма степен си остава просто медиа и като такава се храни от реклами.

При това положение най-големият капитал на сайтовете остава тяхната аудитория. Това е нещото, което те могат да продават - на рекламодателите, на маркетолозите, на обществените организации, на политическите партии, изобщо на всеки, който иска да влияе на някого и е готов да плати или да вложи усилия за целта. Данните за аудиторията на различните онлайн места обаче досега бяха непрозрачни и подлежаха на манипулиране. Затова е важно те да се измерват по общи правила от независима институция. Тогава рекламодателите ще могат да имат по-ясна представа точно до кого достигат техните послания, с други думи, да постигат повече продажби срещу инвестициите в реклама. От своя страна сайтовете ще имат основание да искат повече пари, които да инвестират в подходящи нови идеи и услуги.

Тези общи правила се налагат от интернет пипълметрични агенции като Nielsen Online и Gemius. Появата им на българския пазар означава, че той излиза от периода на онлайн Дивия запад. Което е гаранция, че размерът на пазара на онлайн реклама в България ще се увеличава още.

За повечето хора думата интернет се асоциира с безплатно. Безплатни филми, безплатна музика, безплатни новини, безплатна информация... Безплатни неща, както знаем, обаче няма. Всъщност, като изключим може би онлайн магазините и корпоративните сайтове, повечето интернет начинания си оставят тотално зависими от реклама. Без нея тяхното оцеляване би било немислимо в дългосрочен план, колкото и инвестиции да са привлекли в началото със своите обещания за иновативност и светло бъдеще. Макар и нова, интернет до голяма степен си остава просто медиа и като такава се храни от реклами.

При това положение най-големият капитал на сайтовете остава тяхната аудитория. Това е нещото, което те могат да продават - на рекламодателите, на маркетолозите, на обществените организации, на политическите партии, изобщо на всеки, който иска да влияе на някого и е готов да плати или да вложи усилия за целта. Данните за аудиторията на различните онлайн места обаче досега бяха непрозрачни и подлежаха на манипулиране. Затова е важно те да се измерват по общи правила от независима институция. Тогава рекламодателите ще могат да имат по-ясна представа точно до кого достигат техните послания, с други думи, да постигат повече продажби срещу инвестициите в реклама. От своя страна сайтовете ще имат основание да искат повече пари, които да инвестират в подходящи нови идеи и услуги.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

18 коментара
  • 1
    Avatar :-|
    Васил Колев

    ... А вместо да продават аудиторията си, тя може да им помага/издържа, както правят разни места. Или просто да го правят за удоволствие.

    Малко смешен е опита да се постави целия интернет под един знаменател.

  • 2
    Avatar :-P
    вълчо

    не ми се вярва на мен интернет само от реклама да се подържа пиратсвото го е имало има го и ще си го има и за в бъдеще

  • 3
    Avatar :-|
    Miro Hero

    Това е просто платена публикация от Nielsen Online и Gemius :). Хубаво е, че някой се появява в БГ, но все пак Капитал, опитайте се, като правите такива ПР кампании, да не омазвате всички статии в един брой. Тази седмица буквално няма нищо за четене, всичко е предплатено. Чакам да видя по форумите, надявам се поне оттам да изскочи някоя интересна тема :)

  • 4
    Avatar :-|
    борко

    "Безплатни неща, както знаем, обаче няма." - Така ли мислите? Хайде да се обзаложим!;-)

  • 5
    Avatar :-|
    Зарс

    Див интернет може да няма, но има бедни и едновременно ИТ грамотни хора. И ще има всички следствия от това.

  • 6
    Avatar :-|
    Минаващ

    По добре Нилсен, отколкото Дир.бг и Нетинфо, които лъжат безочливо колко им е голяма аудиторията.

  • 7
    Avatar :-|
    борко

    Ами голяма им е, да! Казвам го не защото ми харесват, а понеже повечето хора се интересуват именно от това - основните новини от страната и чужбина, малко клюки от Мюзик айдъл и Биг Брадър, прогнозата за времето, резултатите от първенството и разно други ситнежи за плънка. По-малко хора, за съжаление, се интересуват от анализи, коментари, а още по-малко от фючърсни сделки, дю дилиджънс и фондови борси.

  • 8
    Avatar :-|
    voxy

    борко, те повечето хора и от секс се интересуват, по-малко се интересуват от фючърсни сделки, дю дилиджънс и фондови борси, сравнението ти е идиотско, сравянваш несравними неща

  • 9
    Avatar :-|
    панелов

    ако интернетът е див може ли и хората които го ползват да се нарекат диви при това предполагам най-интелигентната и технически грамотна част от населението - при това те си заплащат за услугата на кабелните оператори, което говори, че няма безплатна услуга в случая - безплатно е само в сънищата им на "комунистите""

  • 10
    Avatar :-|
    Надинка

    Не ми харесва тази статия, ако може да се нарече така, защото явно е платено публикация, най-малкото и в статията се казва, че нищо безплатно няма. Много повърхностно, не ми харесва и начина, по който се представя, че потребителите на сайтовете биват продавани. Също и заглавието не ми харесва, защото с неговата некоректност претендира за жълт вестник... Въобще.... "Данните подлежаха на манипулиране.." Сега едно е ние да казваме тук във форума мнението си, друго е вестник претендиращ да е сериозен да ни съобщава такива неща, без да посочва доказателства за това. Разочаровате ме в. Капитал!!!


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

(почти) Всичко зависи от нас

(почти) Всичко зависи от нас

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK