За какво са паяците
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

За какво са паяците

За какво са паяците

3921 прочитания

Да се създаде нищожен нормативен акт е много трудно. Юристите, способни на това, са толкова некомпетентни, че едва си намират работа. Слава богу обаче, че съществуват места като Столичната община. Нейните правни труженици не просто са сътворили документ, заради който синята зона за паркиране в София е работила незаконно три години, но и имат и шефове, за които този факт е нищожна подробност. Наредбата е паднала в съда? Това не пречи работата да продължава и да се събират пари без правно основание.

Назначените с нашите пари чиновници дотолкова се чувстват над закона, че кметът на София Бойко Борисов дори не си направи труда да коментира казуса, да се извини, камо ли да овъзмезди някого. Най-арогантен обаче е шефът на "Паркинги и гаражи" (общинското дружество, натоварено с управлението на синята зона), който бил научил софиянци, че "сиренето е с пари".

Сиренето наистина е с пари, защото паяците и скобите се оказаха губещи. Тоест общинската фирма всъщност има образователна функция и за целта е инвестирала милиони левове през миналата година. Бизнесът й със синята зона непрекъснато се разширява - ефективно местата за паркиране са нараснали с близо 70% (от 6000 на 10 000), но приходите - само с 40%. За сметка на това възнагражденията скачат с 66%. Маржът на печалбата пък спада. Най-малкото, което може да се каже за такова дружество, е, че има некадърно управление. Ако не и корумпирано.

За какво ни е подобно дружество? По-нормално е синята зона, която в интерес на истината има положителен ефект върху движението и паркирането в центъра на града, да стане бюджетна институция. Така ще стане по-прозрачна, а кметът ще си носи директно политическата отговорност за беззаконията. Което е съвсем логично.

Да се създаде нищожен нормативен акт е много трудно. Юристите, способни на това, са толкова некомпетентни, че едва си намират работа. Слава богу обаче, че съществуват места като Столичната община. Нейните правни труженици не просто са сътворили документ, заради който синята зона за паркиране в София е работила незаконно три години, но и имат и шефове, за които този факт е нищожна подробност. Наредбата е паднала в съда? Това не пречи работата да продължава и да се събират пари без правно основание.

Назначените с нашите пари чиновници дотолкова се чувстват над закона, че кметът на София Бойко Борисов дори не си направи труда да коментира казуса, да се извини, камо ли да овъзмезди някого. Най-арогантен обаче е шефът на "Паркинги и гаражи" (общинското дружество, натоварено с управлението на синята зона), който бил научил софиянци, че "сиренето е с пари".


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

11 коментара
  • 1
    boby1945 avatar :-P
    boby1945

    Много сте умнички! Да ти умрем на казуса!?!?
    Има обективна нужда за ограничаване на движението на коли и на паркирането в центъра на София поради липса на "инфраструктура" и кмета трябва да се разпореди, което той и прави, това е цялата работа! как се казва фирмата, кой й е директор, дали се бръсне сутрин рано и дали е спал с Надежда някога си, няма никакво значение!
    така че който има голяма нужда да се търкаля с кола в центъра на София, ще трябва да си плати, просто и ясно!

  • 2
    Avatar :-|
    muki

    Искам да кажа че това не е начина да се намали или ограничи движението в центъра, а това е начин някой или някои да си събират парички от хорицата които искат да паркират в центъра а не да се движат из него! В другите ЕВРОПЕЙСКИ столици има зона от града в която ако искаш да влезнеш ТРЯБВА да си платиш (а не ако искаш да спреш - за което се плаща допълнително). В Лондон например за да си караш из центъра ТРЯБВА да си си платил предварително т.н. "Congestion Charge". Това е начина да се облекчи движението в центъра на София а не "Паркинги и гаражи"!!!

  • 3
    boby1945 avatar :-P
    boby1945

    Нерде Ямбол, нерде Стамбул!!

  • 4
    Avatar :-|
    автор

    боби не разбирам какво коментираш? в статията се казва, че трябва да има синя зона, която да се управлява прозрачно. че в момента е поне неефективна, ако не и незаконна. с кое не си съгласен, че плюеш? единственото, което следва от твоя коментар е, че законите не трябва да се спазват, за да се постигнат някакви си цели.

  • Анонимен

    Аз съм напълно несъгласен с настоящото устройство на така наречената "синя зона" в София, която както става ясно от сметките, се финансира с моите пари на данъкоплатец. Организацията й е не само несправедлива, но според мен и незаконна и не... незнам какво още.
    Как така за едни ще има синя зона, а за други - "служебен абонамент" !?
    Центърът на София е на всички, а не само на тези които живеят и работят там!
    Който иска абонамент, да си наеме/купи/ офис/жилище с прилежащ паркинг.
    Щом навремето граждани Софиянци са се отказали от конете и магаретата в замяна на удобен градски живот без обори, сега ако обичат техните наследници да се бръкнат за обществени паркинги или да се откажат от личните си автомобили в центъра и навсякъде другаде където ги е мързяло да построят паркинг за автомобили.
    Времето когато на 20 жители се падаше една кола безвъзвратно е отминало.

  • 6
    Avatar :-|
    аз искам

    Не се залъгвайте с дребни сметки и да се увличате в търсене на решения както го правят в общината.Трябва да се внесе яснота във всяко едно обществено използвано "нещо".
    1.Пътят трябва да се ползва само за движение на превозни средства,а не за паркиране.На пътя не трябва да се паркира!Който иска магазин,банка и т.н. на пътя, да си купи още един парцел и там да паркират клиентите му.
    2.Пътят трябва да се подобрява като се увеличава пропускателната му способност,а не да се поставят ограничителни знаци за скорост заради това,че са построили бензиностанция или магазин.
    Докато не се вкарат в ред нещата още от проектирането или издаване на разрешителни за дейности, да се плащат от съществуващите собственици наем на общината за паркинг място, за една година, колкото струва това място по пазарни цени.
    Това е драстично,но според мен е правилно.Това е моя позиция,не на партия,коалиция или други издънки.
    Трябва да се определят нещата с точните им имена и логиката-за какво са създадени да бъде водеща.
    Така е и за жилищата на 6 метра прозорец от прозорец,оградите по 3 метра височина -трябва да има критерии какви са изискванията към собствеността във всяко едно място в града или другаде-да не се оправдават само със закони, правилници,нормативни актове.
    Разбрах,че всичко може да се изкриви и да се получи противоположното,а доказването в следващите 10-20 години се протака.Но това е друг разговор,но не и без отговор и решение.

  • 7
    boby1945 avatar :-P
    boby1945

    Какво има да разбираш автор [Анонимен | неутрално] това са "адвокатски тип" игрички със закона, викат им още казуси, които в случая нищо не променят, щото, както сам виждаш са формални, оправят се за 2 часа! В този смисъл и няма какво да се коментират от кмета или когото и да било. Юристконсулта на общината им ги е слаб, това е!!!
    ************************************************************
    Просто смешно заяждане, нещо като дружинната през 1954, която следеше дали "правилно" сме си завързали червената връзката, щото този възел бил символ на.... бла, бла, бла, и ако е неправилно завързан значи ти .... бла, бла, бла!!
    ************************************************************
    А повод законите, от мен запомни, законите служат на хората, а не хората на законите. Затова и има сисян докус видове съдилища да преценят, аджеба закона така, хората онака.
    Няма съд например за търкуване и прилагане на закона на Нютон или този на Ом, макар че една журналистка твърдеше за последния, че той не важи за НЕК ЕАД понеже са незнам какво си! :-.))

  • Павел

    "Паркинги и гаражи" ЕАД е тъмно дружество, чиято първа цел е да прибере паричките на хората, втората е да раздава големи заплати на "наши момчета", с което да печели влияние, третата е да симулира въвеждането на някакъв ред, чак четвъртата (евентуално!) е да прави нещо така, че положението в центъра на София да е по-поносимо и за шофьори и за пешеходци.

    Казвам го, защото преминах по стълбицата от "слагачи на скоби" ,през "шеф" (!? ...), до "изпълнителен директор" - същият Александров, цитиращ нищожните параграфи в правилника на СОС, за да оправдае 9 лв. за услугата "разкачване на скоба". Скоба поставена на 20-тата (!) секунда, на паркинг за 50 коли, със само 2 такива (докато в преките бяха задръстени с автомобили и тротоарите!).

  • 9
    Avatar :-|
    Стоянов

    "Паркинги и гаражи" със сигурност държи много изгоден и доходоносен(за някои) бизнес! Бизнес за десетки милиони(от които се отчитат само няколко милиона)! Спомнете си един бивш неин шеф, който си направи частно "Паркинги и гаражи" и после беше отстрелян(не случайно)! Пред толкова много пари човешкият живот е нищо! И със сигурност исканията за прозрачност, отчетност и контрол скоро няма да получат задоволителни отговори, защото това е една от важните "цицки" изхранващи нашата МАФИЯ(нар. за благозвучие вероятно ПАРТИИ)!

  • 10
    Avatar :-|
    go6o

    нема такива помяри като тия


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK