Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
11 28 юни 2008, 12:16, 2548 прочитания

Какво се случва с парите за магистралите Държава в аварийната лента

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
2136 г. Тогава ще бъде изпълнен правителственият план за нови 900 км нормални пътища, ако строителството на магистрали в България се движи с досегашната скорост. От 89-а година насам строежите се движат с невероятната скорост от 7 км на година и понеже пътищата все още не стигат доникъде, бавят развитието на цели региони - например Северозападна България. Липсващите магистрали причиняват загуби от повечето часове за път и увеличените разходи за транспорт. Много хора умират, защото се движат в свръхнатоварен трафик по двупосочни шосета вместо по магистрали.

Мързел и кражби. Това са двете основни причини за загубите. Да разпределиш едни държавни/европейски пари между няколко фирми може и да изглежда лесно, но си е работа. Трябва си подреденост, способност за водене на политика, кой първи, кой втори - тези неща. Безспорно логистиката се усложнява от наличието и на корупция, за каквато се говори все по-открито, от все по-значими институции.


Първо Европейският съюз спря парите на България за финансиране на инфраструктурни проекти заради непрозрачното им усвояване. През миналата седмица станаха известни и резултатите от работата на одиторската компания KPMG, която беше наета от Министерството на финансите да разследва конфликтите на интереси във Фонд "Републиканска пътна инфраструктура" (ФРПИ). Резултатът от тяхната проверка извади на светло 11 случая, но имената на уличените в непочтени отношения чиновници бяха закодирани с букви от латинската азбука (виж стр. 20-21). Така научихме, че има едно лице А, което е упражнявало контрол върху поръчките на фонда, а в същото време неговият баща е бил изпълнител на пътни ремонти. Или че лицето В е подписвало договори и от името на възложителя, и от името на изпълнителя. И така - до буквата К.

Одиторите на KPMG са били снизходителни. Бързо става ясно, че техният списък се нуждае от допълване, тъй като от него отсъстват главните действащи лица от скандала с "братските" поръчки, които станаха причина за всички проверки около ФРПИ. Ето няколко идеи за KPMG, като за улеснение използваме истинските инициали на лицата:

- Лицето В.Г. е било служител във фирмата "Биндер" до декември 2005 г. След това е назначено за изпълнителен директор на ФРПИ. В този период лицето В.Г. е възложило поръчки за над 120 млн. лева на лицето Е.Г., което е негов брат. Строителните материали за изпълнението на поръчките са били осигурени от лицето Б.Г., което също е брат на лицето В.Г.



- Лицето А.Г. е бивш кмет на Сливен. След като става министър, довежда в ръководството на пътната администрация лицето В.Г. Същото лице до ден днешен е в ръководството на ФРПИ и продължава да твърди в свои интервюта, че "братските" поръчки са нещо нормално.

- Лицето П.О. е също министър. В неговия ресор попада контролът върху еврофондовете. Той е бил началник на лицето В.Г. в периода 2006-2008, когато са били възлагани по-голямата част от братските поръчки. След като се разбра за тях и Брюксел спря финансирането за България, лицето П.О. изпрати доклад, в който пишеше, че в пътния фонд всичко е ОК. Същото лице беше кандидат-кмет на София от името на СДС, но кандидатурата му беше оттеглена в последния момент заради "нерегламентирана" среща с лицето В.Б., по случайност - ключов играч в пътните ремонти. Случайно или не, фирмите на В.Б. се оказаха с най-голям дял при харченето на излишъка за пътни ремонти в края на 2007 г.

От цялата тази плетеница от инициали за гражданите остава само резултатът - магистрали няма и държавата е принудена да се движи в аварийното платно. А решението на проблема не е сложно - просто по-голям процент от парите трябват да отиват по предназначение. Не при батковци или партийни централи.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Всички с маски и марш вкъщи до 13 май 14 Всички с маски и марш вкъщи до 13 май

Ограниченията срещу епидемията

3 апр 2020, 24030 прочитания

Вирусът, който изяде "вчера" и "утре" Вирусът, който изяде "вчера" и "утре"

По-важните теми, които ще намерите в новия брой на "Капитал"

3 апр 2020, 3200 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Коментари и анализи" Затваряне
Удобно късно

Още от Капитал
В енергетиката всичко върви надолу

Блокирането на икономиката заради COVID-19 доведе до най-драстичния спад в цените на електроенергията и природния газ

Пат в туризма

Хиляди туроператори трябва да върнат на клиенти си суми за провалени почивки, които обаче са предплатени към партньори

Тяхната първа криза

Финтех компаниите са изправени пред нови предизвикателства заради COVID-19 и първия им сблъсък с икономически проблеми

Глобалната рецесия изглежда неизбежна

Коронавирусът инфектира както търсенето, така и предлагането по света

Всички в кухнята

Как да пазаруваме, какво да готвим и откъде да черпим кулинарно вдъхновение

20 въпроса: Енчо Керязов

През март "Колибри" издаде първата му биография – "Обичай смело"

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10