Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Алкохолът сваля задръжките. Това правило е валидно и за един български производител на спиртни напитки. Но в една по-тежка форма - пренебрегват се законовите правила. Героят на случката сигурно ви е познат. Става въпрос за карнобатския производител на анасоновата напитка Ouzaki Zorbas "СИС индъстрийс", чиято реклама беше спряна с решение на Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) преди месец. Само че не спря. И само наподобяващият узо продукт продължи да се показва от екрана на телевизора и страниците на вестниците.

Удоволствието да нарушаваш забраните обаче си има цена. Заради неспазването на заповедта й комисията наложи рекордна глоба от близо 1 милион лева. Подобна санкция може да накара още хиляди потенциални нарушители на закона да си помислят и посмятат доста, преди да решат да не слушат регулатора. Спазването на правилата става още по-задължително след въведените неотдавна огромни глоби, които КЗК може да налага. Те са до 10% от годишния оборот на компанията нарушител, което може да значи и десетки милиони левове.

Самият регулатор пък носи не по-малка отговорност. Докато се грижи за спазването на правилата на честната конкуренция, комисията трябва да внимава да не доведе някоя фирма до фалит. Или пък да не насочи вниманието си само към малка част от нарушителите и по този начин да подбутне нагоре бизнеса на останалите играчи в сектора.

Във всеки случай за компаниите влизането в картел, злоупотребата с монопол или нелоялната конкуренция стават все по-неприятни занимания. Особено ако те хванат с повечко промили. А от спазването на правилата всички имаме полза.

* - реплика от рекламата на Ouzaki Zorbas

Алкохолът сваля задръжките. Това правило е валидно и за един български производител на спиртни напитки. Но в една по-тежка форма - пренебрегват се законовите правила. Героят на случката сигурно ви е познат. Става въпрос за карнобатския производител на анасоновата напитка Ouzaki Zorbas "СИС индъстрийс", чиято реклама беше спряна с решение на Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) преди месец. Само че не спря. И само наподобяващият узо продукт продължи да се показва от екрана на телевизора и страниците на вестниците.

Удоволствието да нарушаваш забраните обаче си има цена. Заради неспазването на заповедта й комисията наложи рекордна глоба от близо 1 милион лева. Подобна санкция може да накара още хиляди потенциални нарушители на закона да си помислят и посмятат доста, преди да решат да не слушат регулатора. Спазването на правилата става още по-задължително след въведените неотдавна огромни глоби, които КЗК може да налага. Те са до 10% от годишния оборот на компанията нарушител, което може да значи и десетки милиони левове.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

4 коментара
  • 1
    john_3volta avatar :-|
    john_3volta

    А защо КЗК трябва да внимава да не доведе някоя фирма до фалит? Да пази фирмата от фалит е задача на ръководството на съответната фирма!

    Това е все едно да кажем, че МВР трябва да внимава да не доведе някого до затвора.

  • 2
    a3 avatar :-|
    аз

    а дали кзк ще се знаимае с прекупвачите на храни (пшеница, зеленчуци и плодове)....

  • 3
    Avatar :-|
    клошарката

    Храните съдържащи менделеевата таблица, дето ни пробутват из магазините разни кожодери са под всякаква критика. После се чудим защо случаите на астма, рак, алергии и т.н. се увеличават всякак година. Трошат се милиони пари от бедния данъкоплатец за лечение, а причината остава незасегната и се прехвърля още по-силно на децата. Мизериум.

  • 4
    Avatar :-P
    lirchen

    Узаки "Зорбас"....ела,ела...
    и отвори портфела
    за мастика изветрела
    на цена дебела....
    ....айде,ела!


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

След истината, вдясно

След истината, вдясно

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK