Като коли с капаци

Сигурността по пътищата

През 2010 г. България е на път да влезе в света на модерните технологии. Поправка в Закона за движение по пътищата ще опрости налагането на глоби за превишена скорост - формалната процедура, датираща от 1968 г., ще остане в историята и снимката от камерата ще има доказателствена стойност. Процедурата ще премахне изцяло субективния фактор и ще ограничи корупцията. Така един провинил се шофьор може да бъде глобен до две седмици след като е "сниман". Вместо повече от месец, както беше до момента.

Дотук добре. Тази мярка е поредната кръпка във визията на държавата за противодействие на пътните инциденти - дори и проблемът с превишената скорост да бъде решен, България пак ще бъде страната, в която загиват твърде много пешеходци.


Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове
8 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    antropos avatar :-|
    antropos
    • - 2
    • + 13

    И още нещо - едва ли има друга страна,в която пешеходците пресичат,където им скимне.От тоталитарно остана виновен да е винаги шофьорът/безспорно много от тях избиват комплексите си зад волана/,но отговорността трябва да е за нарушителя,а не по презумпция.

    Нередност?
  • 2
    bst avatar :-|
    Стефан
    • + 13

    Много правилно, че това е система път-автомобил-водач. Имал съм случаи, когато техническата причина за ПТП е в пътя, но до сега не съм видял някой да е понесъл наказателна отговорност за това, въпреки жертвите в 2 конкретни случая.
    Между другото има хора, които знаят с точност причините за всяко едно ПТП, но тях никой, никога не ги е питал с цел изготвяне на истински статистически анализ, за това решеният се взимат на тъмно и със същия успех може да хвърляме зарове, ефекта ще е идентичен.

    Нередност?
  • 3
    yuri_georg avatar :-|
    yuri_georg
    • + 6

    Приветствам идеята за въвеждане на техника-камери и др. техн.средства, но се съмнявам в употребата им от хората, които и в момента работят с техника-радари и т.н. По същество това е признание в тяхното нежелание да налагат наказания сега или за неумение да ги налагат правилно. Защо? Нали и досега записите от радара се пазеха и не можеха да се трият? И досега началниците налагаха наказанията по данни от полицаи и свидетел колегата му? А дали целта не е просто да се събират повече пари, по-бързо и без възможност да контролира някой- колко от снимките се унищожават и как става това? Постоянно карам и виждам как се нарушават правилата, включително от автомобили с "лампи". Някой знае ли защо някои автомобили са със светлоотразителни жилетки на предната седалка или ако има лампа под предното стъкло, това специален режим ли е? Докато не видим статистика на глобени полицейски шефове, политици, хора от държавни институции-редовите полицаи ще се възползват и покриват колегиално, а покрай тях и останалите-който е близък или който почерпи.

    Нередност?
  • kireto_a
    • + 7

    Интересно колко ли катастрофи минават под знака "Не съобразена скорост с пътните условия"? 80 или 90 процента. Винаги ми е било интересно как ли се събразява скоростта на прясно асфалтиран път, с липсващ знак преди някой завой с променлив радиус и течаща в завоя вода поради запушена от боклук канафка? Или не има знак ама е на кучето в гъза в храстите и някой се е учил да стреля по него. А и за пръв път минавате по него. Отговора е трудно.
    Интересно е още защо закона по пътищата не вменява на катаджиите задължения различни от това да събират пари. Например:
    "С глоба от 200 лева се наказва пътен полицай, който не сигнализира своевременно за повреден или неправилно поставен пътен знак." Примерно само. Защо няма никакъв ефективен контрол по това как се подържат пътищата и то полицейски. В крайна сметка работата на полицията е преди всичко да пази живота и имуществото на хората. Глоби на фирмите дето подържат пътищата. Първа, втора и следващата фирма.
    Но винаги е лесно да обвиниш шофьора, че си е купил книжката(как тогава се пребиват 50-60 годишни хора карали курсово по 3 месаца, когато не се купуваха книжките и имащи по 500к километра стаж), че карал бързо или му е смотана колата. Но то требе да се мисли, да се разлседва, а смяната тече и трябва и да се заработи нещо екстра. "Пиши несъобразена скорост и да бегаме". Чисто и просто като къпан полицай(пътен).

    Нередност?
  • 5
    andji avatar :-|
    Гражданин Н
    • + 7

    До коментар [#4] от "kireto_a":Кире,и сега има една забутана алинея за отговорността на длъжностните лица,по която няма нито един наказан.Трябва да има цяла глава в закона,описваща задълженията на длъжностните лица .Те сложили една алинейка ,сигурно за пред Европа.

    Нередност?
  • 6
    agrotuz avatar :-|
    тимирут'
    • + 3

    Ще ни наказват автоматично за всяко превишаване на скоростта - нищо лошо, даже е похвално. За тъпаците, които са против, ще кажа, че така е в Европа.
    Какво общо има пътя с натискането на газта? Щом това е решение на водача - да кара бързо, да нарушава ограничения - да си поеме риска и да си плаща като го хванат.
    Как ще коментирате следната ситуация: Ограничение - 60 км/час, камера - настроена на 81 км/час, среден брой снимки 900 на ден? Това нормално ли е? Колко от идиотите, които нарушават ограничението на скоростта, си давата сметка, че всъщност са поставили на риск и живота на всички останали?
    А другите проблеми да не би да са по-незначителни? Пияни наглеци се возят с бързи коли из градовете. Курви с подарени коли и книжки не могат да направят едно паркиране. Бракми за скрап се клатушкат и застрашават всички наоколо. Някой тиквеник си сложил "лампа" и се прави на мъж. Неопитни или некадърни шофьори карат бързо по непознато трасе или на мокър/заледен/заснежен път. Нека се избиват, щом им е толкова акъла. И да им събират парите, щом ги хванат.

    Нередност?
  • blizies
    • - 1
    • + 3

    Нямам нищо против да ни глобяват когато караме с превишена скорост, но на някои места ограниченията са абсурдни и чудесна причина за 'рекет'.

    Освен това дали не може да се измисли и по-сериозно наблюдение и наказание за каране в насрещното платно - визирам бул. "Цар Борис 3"

    Нередност?
  • Parol4o
    • + 3

    А защо отпадна лишаването от правоуправление за над 31 км над разрешената скорост?
    Понеже трудно ще може да оправим "нашите" хора след като са заснети от камера?
    Така ще си катрат с 200 км/час, ще си плащат глобите - и пак напред...
    А когато претрепят някого (или себеси) ще викаме "олеле"??
    ХВАЛА на наш'те дУпетати!!!

    Нередност?
Нов коментар

Още от Капитал