Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Най-после!

Отмяната на самоподновяващите се договори с телекомите

4132 прочитания

"Измекярски хватки". Така преди три месеца председателят на Комисията за регулиране на съобщенията (КРС) Веселин Божков нарече тактиките на мобилните оператори, с които те закрепостяват своите клиенти и блокират конкуренцията в телекомуникациите през последните няколко години. На пръв поглед изразът може да ви звучи леко пресилено, но фактът си е факт: до момента всеки голям играч бранеше със зъби, нокти и всички възможни средства своята доминираща роля в някоя пазарна ниша.

За "Мобилтел" и "Глобул" това е олигополното "затваряне на трафика" в собствените мобилни мрежи, комбинирано с несъразмерно големи цени за обаждания към външни номера. За БТК/Виваком това е недопускането на конкурентни играчи до наземната комуникационна инфраструктура (което извежда компанията много обиколки напред в сферата на високоскоростния интернет) и до подземните шахти, където би трябвало да са кабелите на всички телекоми.

Ако обаче има "измекярска хватка", която да обединява всички големи телекоми и да се усеща най-болезнено от потребителите, това е практически блокираната процедура по преносимост на телефонните номера. Основната причина това да е така е не само тежката и бюрократична процедура, но и автоматичното подновяване на договорите към операторите. Така, ако потребителят не внимава и не изрази категорично нежеланието си да е клиент на даден телеком в точно определен момент, той може да осъмне с нов контракт за следващите 12 или дори 24 месеца.

Сега обаче автоматичното подновяване на договорите е на път да отпадне след няколкомесечна медиация от страна на КРС. Телекомите вероятно най-накрая са осъзнали, че са прекалили с арогантното отношение и разиграването на клиентите и че систематично настройват обществото срещу целия сектор. Добрата новина е, че операторите проявяват здрав разум и действат, преди да се стигне до държавна регулаторна намеса. Лошата е, че отмяната на автоматичното подновяване е само една малка стъпка към либерализацията на телекомуникационния пазар и реалната конкуренция.

"Измекярски хватки". Така преди три месеца председателят на Комисията за регулиране на съобщенията (КРС) Веселин Божков нарече тактиките на мобилните оператори, с които те закрепостяват своите клиенти и блокират конкуренцията в телекомуникациите през последните няколко години. На пръв поглед изразът може да ви звучи леко пресилено, но фактът си е факт: до момента всеки голям играч бранеше със зъби, нокти и всички възможни средства своята доминираща роля в някоя пазарна ниша.

За "Мобилтел" и "Глобул" това е олигополното "затваряне на трафика" в собствените мобилни мрежи, комбинирано с несъразмерно големи цени за обаждания към външни номера. За БТК/Виваком това е недопускането на конкурентни играчи до наземната комуникационна инфраструктура (което извежда компанията много обиколки напред в сферата на високоскоростния интернет) и до подземните шахти, където би трябвало да са кабелите на всички телекоми.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

14 коментара
  • 1
    chesten5139 avatar :-|
    Навуходоносор

    Като един от организаторите бих искал да допълня, че едно нещо, може би не умишлено, убягваше на повечето медии при отразяване на протеста. Това, че ние не протестирахме главно срещу мобилните оператори. Основно ние протестирахме срещу КРС, която според нас заради бездействието си, доведе хаос във взаимоотношенията между потребители и доставчици на услуги. Ние не можем да накараме мобилните оператори да приемат исканията ни. Ние искаме КРС да започнат да изпълняват служебните си задължения и да налагат волята на потребителите над мобилните оператори.

    Мислите ли, че мобилните оператори и КРС щяха да имат "принципно съгласие" да отпадне автоматичното преподписване на договорите, ако не бяхме обявили протеста още Декември? Не мислите ли, че автоматичното преподписване е най-малкия проблем в сферата на телекомуникационните услуги и че именно заради това те се опитват да ни замажат очите като го премахват?

    Проблемът с ОГРОМНИЯ размер на неустойките мисля, че е по сериозен. Ако бяха в нормални граници, дори договорът да се преподпише автоматично, потребителите могат да го прекратят и да заплатят малкия размер неустойки. Дали като отпадне автоматичното преподписване няма пак да го преподписват за 1 година, като просто ни осведомяват за това? Пак клиентите ще са заробени от договори за 1 година.

    А проблемът с кредитния лимит на Мтел? Мтел казват, че не било услуга, а възможност от тяхна страна и те си преценявали кога да спрат телефона. Мтел правят ли разлика от правните термини "императив" и "диспозитив". т.54 казва" Мобилтел има право по своя преценка да спре достъпа на абоната.....", ако лимита бъде стигнат и абоната не го плати. Това е ДИСПОЗИТИВ и Мтел сами преценяват кога да спрат абоната. 25.3. Мобилтел информира абонатите си за изчерпване на кредитния лимит при достигане на сума, равна на 90 % от същия. Това е неотменно задължение на Мтел(ИМПЕРАТИВ). Тук вече няма шаване, Мтел са ЗАДЪЛЖЕНИ да информират потребителя при достигане 90% на лимита. В ситуацията при все още НЕРАБОТЕЩАТА система на Мтел те не са известявали клиентите си, че са достигнали кредитния си лимит и че даже са го минали с пъти и сега искат от потребителите да платят високите суми.

    От Мтел се оправдават, че кредитния лимит бил премахнат.
    25.1. Мобилтел определя КОНКРЕТНА сума /кредитен лимит/
    Конкретна означава, че е дадено точно число на кредитния лимит.
    25.2.1 Индивидуалният кредитен лимит може да се актуализира периодично от Мобилтел.
    Може да се актуализира, но не може да се премахва напълно без знанието на потребителите.

  • 2
    velmarinova avatar :-|
    Величка Маринова

    В края на 2009 г. Европейският парламент одобри официално с голямо мнозинство от различни политически партии пакета от реформи в областта на далекосъобщенията в ЕС, предложен от Комисията през ноември 2007 г. Държавите членки следва да транспонират в националното си законодателство Директивите, които съставляват пакета за реформи, до месец юни 2011 г.
    Главните елементи на реформата са насочени към повече конкуренция и по-силна и гарантирана защита правата на потребителите. Новите правила за развитието на единния европейски пазар на телекомуникационните мрежи и услугите, предоставяни чрез тях, могат да се обобщят в 12 точки, които са обобщени на адрес:
    http://velimar.blogspot.com/2010/02/blog-post_12.html

  • 3
    the8 avatar :-|
    The 8

    Хахах! За Виваком ми стана мнооого смешно; "извежда компанията много обиколки напред в сферата на високоскоростния интернет" - ама техният интернет направо чупи рекорди :)

    Като се сетя пък за галошите от М-тел, към които съм на договор, ми се доповръща! Най ме хваща яд, че преподписах буквално преди въвеждането на проблемната платформа /естествено за 1 година/. Сега съм си пуснал възраженията по фактурите, като съм казал, че нищо не плащам, докато не си ги коригират - защото имаше намеци да плащаме сега каквото са изчислили, а после ще имаме да вемаме! WTF?!

    За Глобул нямам мнение.

    Съжалявам, че не можах да присъствама на протестите! В момента не съм в София ...

    Дано "Отмяната на самоподновяващите се договори" е само началото! Още много предстои да променим!

  • 4
    katilina avatar :-|
    николай митков колев

    М-тел ,последните месеци надмина себе си по ужасно отношение към клиентите си,то не са надписани сметки ,дублирани дни във фактурите,надписване на интернет трафик ,откровени лъжи от оператори,разминавания с размера на сметката от телефонния им център и собствените им фактури от сайта им.
    Време е да им се отмене лиценза и да се изгонят от татковината ни!

  • николай митков колев

    М-тел ,последните месеци надмина себе си по ужасно отношение към клиентите си,то не са надписани сметки ,дублирани дни във фактурите,надписване на интернет трафик ,откровени лъжи от оператори,разминавания с размера на сметката от телефонния им център и собствените им фактури от сайта им.
    Време е да им се отмене лиценза и да се изгонят от татковината ни!

  • 6
    ntwoh avatar :-|
    NiKoLaY

    Това " "затваряне на трафика" в собствените мобилни мрежи, комбинирано с несъразмерно големи цени за обаждания към външни номера ",според мен е много хитър начин да принудиш хората да бъдат клиенти и на трите мобилни оператори едновременно . Така броят на потенциалните клиенти на един оператор е всички българи, а пазара не се дели на три - както е логично да предположим. Това намирисва много на КАРТЕЛ!!!!!
    Не мислите ли ???????

  • 7
    tanas avatar :-|
    Танас

    До коментар [#6] от "NiKoLaY":
    Направо си е така не че намирисва.
    През последните 2 - 3 месеца от Виваком постоянно ми се извиняват
    за причинените неудобства , че нямам нито станционарен телефон а и интернет защото и той ми е през телефона. Казват ми , че има кабелна повреда и срока им за отстраняване на повредата е 10 / десет / дни !!!
    Само тогава приспадат суми от фактурата. Така може 9 девет дни да нямаме нито телефон нито интернет 1 - един ден да имаме и после пак да нямаме и да си плащаме като на поп. Мобилния им интернет пък им е под всякаква критика за Глобул не знам през мобилния телефон си го ползувам добре почти навсякъде в страната и София.
    Договора ми изтича след 3-4 месеца и май ще се разделим дано дотогава да влезат и новите правила.

  • 8
    chesten5139 avatar :-|
    Навуходоносор

    В момента операторите опитват да закрепостят потребителите с едногодишни или 2-годишни договори, а не да ги задържат като им предлагат най добрата услуга
    Ако потребителя може свободно да премине от 1 оператор на друг( като се премахне автоматичното преподписване, намалят се неустойките и да се прекратява договор с едномесечно предизвестие) ще се получи реална конкуренция.

  • 9
    a3 avatar :-P
    аз

    ами който не е доволен да се обърне към съдебната система....така де съдебната...ъъъ...то, не е точно система, пък и не е съвсем равнопоставена....м,да....да бяхте мислили преди да се родите в българия...

  • 10
    kaisersoze avatar :-|
    Андрей Ляпчев

    Няма да отстъпим пред монополистите, на 20 седемдесет , февруари 140 и изберете неработни дни за протеста , щото някои работят и уикендите.
    Трябва да им натиснем главите на триглаватите лами под водата, за имаме права.
    Напред до победата!!!


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Вхтераиниска ле си?*

Вхтераиниска ле си?*

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.