По миризмата ще ги познаете
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

По миризмата ще ги познаете

По миризмата ще ги познаете

Състоянието на тоалетните в българските училища

2680 прочитания

Понякога е хубаво човек да си поставя ясни и изпълними цели, вместо да прави грандиозни планове, които превишават способностите му. Следвайки тази максима, дали не трябва леко да коригираме идеите си за средното образование? В момента много хора се опитват да измислят как то да мине в XXI век, докато коридорите на огромна част от училищата буквално миришат от отвратителните тоалетни в тях. Лошите хигиенни условия в немалка част от училищата в България водят до изключително сериозни последствия за здравето на децата. Проучване на Националната мрежа за децата установи, че над 70% от учениците по една или друга причина се въздържат да използват училищната тоалетна, като най-отблъскващи за тях са мръсотията и липсата на консумативи. Това води както до физически проблеми, така и до нарушения на психиката.

На този миризлив фон трудно можем и да говорим въобще за някакво качество на образованието в България. Едва ли може да се очаква от учениците да постигат високи оценки по математика например, докато се чудят в кое близко кафене да отидат до тоалетна. В крайна сметка, ако си припомним пирамидата на човешките потребности на Маслоу, физиологичните нужди стоят доста преди самоусъвършенстването. А и ако държавата, общините и училищата не могат да се справят с проблем на подобно елементарно ниво, какво остава да осъвременят учебните планове, да започнат да учат децата на умения за справяне в живота и да привлекат млади професионалисти за учители.

Понякога е хубаво човек да си поставя ясни и изпълними цели, вместо да прави грандиозни планове, които превишават способностите му. Следвайки тази максима, дали не трябва леко да коригираме идеите си за средното образование? В момента много хора се опитват да измислят как то да мине в XXI век, докато коридорите на огромна част от училищата буквално миришат от отвратителните тоалетни в тях. Лошите хигиенни условия в немалка част от училищата в България водят до изключително сериозни последствия за здравето на децата. Проучване на Националната мрежа за децата установи, че над 70% от учениците по една или друга причина се въздържат да използват училищната тоалетна, като най-отблъскващи за тях са мръсотията и липсата на консумативи. Това води както до физически проблеми, така и до нарушения на психиката.

На този миризлив фон трудно можем и да говорим въобще за някакво качество на образованието в България. Едва ли може да се очаква от учениците да постигат високи оценки по математика например, докато се чудят в кое близко кафене да отидат до тоалетна. В крайна сметка, ако си припомним пирамидата на човешките потребности на Маслоу, физиологичните нужди стоят доста преди самоусъвършенстването. А и ако държавата, общините и училищата не могат да се справят с проблем на подобно елементарно ниво, какво остава да осъвременят учебните планове, да започнат да учат децата на умения за справяне в живота и да привлекат млади професионалисти за учители.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

9 коментара
  • 1
    pesho1921 avatar :-|
    pesho1921

    Използвахме нуждниците за пушални. Туй през 70-те. Веднъж при свободен час, влиза директорът. Ние сме трима, кабинките - две. Напъхваме се в тях. Оня отваря едната, съученикът успял да свали гащите, прави се, че сере.
    Отваря нашата, там сме двама, не върви да сме със свалени гащи и си признаваме, че пушим.

  • Shitstorm

    "...А и ако държавата, общините и училищата не могат да се справят с проблем на подобно елементарно ниво, какво остава...?" Е как какво - куфарите и колкото по-далеч, толкова по-малко ще ти мирише на България.

  • 3
    cinik avatar :-|
    cinik

    Подобно е състоянието на тоалетните по ВУЗ-овете, а там в големите аули често вървят международни конференции и семинари, конгреси с гости журналисти и т.н. Който чужденец се подлъже да дойде, после дълго разказва за видяното....

  • 4
    cinik avatar :-|
    cinik

    До коментар [#1] от "pesho1921":

    Съседният клас прави контролно по математика - сравняване на логаритми. Излиза първият ученик, намираме и ми съобщава, че моят приятел още се поти вътре с 2. задача. Сметнахме още веднъж и се разбрахме, същият ученик да се върне, ужким си е забравил нещо, и да му подскаже отговора - на втори въпрос първият логаритъм е по-голям. Така и направи. Дойде междучасието и нашият човек сърдит. Бе човек, нали ти казах отговора: "На втори - първия". Той се удря по главата и вика "Уфф, аз реших, че ме викаш на втори етаж в първия кенеф, да пушим в междучасието."

  • 5
    angeloff avatar :-(
    Angeloff

    Не можем да обвиняваме ситуацията в тоалетните с фрапиращата действителност, свързана с чалга, липса на интерес и другите проблеми на тийнейджърите.

  • 6
    agrotuz avatar :-|
    тимирут'

    Е това вече е като даа убиеш заек с артилерия. Голяма мисъл, голяма статия... Накратко - никакъв признак за сиво вещество в черепа. Ако ще се пише, само за да се хаби време и да се отчете дейност - по-добре недейте!
    Няма общо между лошото образование и тоалетните в училищата. Има общо с лошото домашно възпитание на учениците. Има общо и с всеобщото нежелание всеки да си върши работата, за която му се плаща. Нормално е един средностатистически ученик да знае, че трябва да пусне водата, след като е ползвал тоалетната. Нормалноо е "лелката" да иде с препарата и да измие тоалетните поне веднъж през учебното време. Но не се случва нито едното, нито другото...
    Вярно е и нещо друго - за нашите ученици е много по-важно да изтеглят новото чалга-парче, вместо да научат новия урок. Проблем на ценности...
    А най-големите проблеми са в "главата" - Министерството. Няма качествена учебна програма и този проблем се задълбочава с годините и всеки нов министър. Всеки следващ учебник е с все по-лошо качество и е все по-непригоден за работа. От първото и второто учениците са засипани с все повече и все по-неразбираема информация. Те пък са все по-немотивирани и много лесно пренебрегват нуждата от знания за сметка на малко "купон". Проблемно е и положението с учителите - лош кадрови подбор, немотивирани, лениви, корумпирани и користолюбиви. Не знам как може да се изправи нещо в системата - със сигурност смяната на министъра ще е едно добро начало.

  • 7
    mas_ter avatar :-|
    mas_ter

    Тимирут, статията не е кой знае какво, но според мен е доста вярна. Извинявам се, ако ви засягам, но сте доста крайни в изказването си. Няма смисъл обаче да се обвинява веднага държавата. Това си е от манталитета на българина, както и от възпитанието му. Че учебната ни система има много, много дъски за дялкане и това е ясно. Какво правим обаче ние по въпроса ?

  • 8
    agrotuz avatar :-|
    тимирут'

    До коментар [#7] от "mas_ter":

    Прав(а) си. Краен съм, и така трябва за да тръгне нещо в системата. Да, искам да се почне някаква трансформация, наистина е време да се направи нещо по въпроса... Знам, че възпален апендикс не се лекува с болкоуспокояващи, а със скалпел. Може да се проточи и да се забави операцията, но после тя става спешна. Ето затова предпочитам да се започне още сега с ампутацията на болните части на системата...

  • 9
    kamendc avatar :-|
    Камен

    абе и аз докато бях в училище (1982-1993) тоалетните бяха ужасни, мръсни, миришеха, и консумативи нямаше - то даже тогава не знаехме какво значи "консумативи". но това не ми е причинило психични проблеми, не ме е накарало да си пикая в гащите, не ме е спряло да ходя на училище, както и да науча нещо там.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Дръжте се здраво

Дръжте се здраво

Солидарност по брюкселски

Солидарност по брюкселски

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK