След години на хронични злоупотреби словосъчетанието "европейските партньори" в устите на българските политици постепенно се превърна в цинично оправдание.

Формулата е горе-долу следната. Преди всеки важен доклад на европейска институция ги призоваваме към солидарност и изразяваме надежда да дадат положителна оценка. След като излезе поредният критичен документ, обясняваме, че работим усилено, и обещаваме конкретни резултати. А междувременно успешно оставяме у избирателите впечатлението, че Брюксел е населен от едни вечно сърдити старчета, които, каквото и да правим, все са недоволни. И дори се осмеляват да ни спират парите.


Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

2 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове
7 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    dreamer79 avatar :-|
    атанас
    • - 1
    • + 9

    "Реформите трябва да се случват, защото водят до по-ефективно използване на обществените ресурси, а не под заплахата от европейски критики и санкции. Когато основният стимул да свършиш нещо е да убедиш Брюксел, че си свършил нещо, резултатът очаквано се измерва в тонове хартия. Потънали в прах, предназначен за очите на европейските бюрократи. А за лошото здравеопазване, образование и въобще стандарт на живот винаги има кого да обвиниш. Предишното правителство... или европейските партн ьори."

    Българският чиновник е роден бюрократ и връзкар и, докато номерът му минава пред гражданите, тоновете хартия ще са най-малкото зло. Бюрократът е роден за това- да стои на бюро и единствената му работа да е да удря по някой печат, но това да го кара да се чуства значим, защото без този печат си за никъде. Сещам се за началото на "12те стола" и как се описва ежедневието на главния герой(Забравих му името, но говоря за помещика-наследник.). Той стои в канцелария и има една задача- при брак или смърт да удари един печат.
    Докато няма лична отговорност на чиновниците при констатирани проблеми, осъдено ведомство, промяна няма да има. По-скоро с всеки ден броят на "нужните" печати, такси, разрешителни ще расте, както и става. Щяхме да съкращаваме 30% от администрацията, почнаха размествания на ведомства, сливания и т.н. Сега сме с няколко хиляди повече търтеи, а ще се откриват и нови агенции с щат още няколко хиляди- специализиран съд, Агенция по храните(Там се писа за над 2000 нови щата.)... Докато администрацията расте така самоцелно, няма как да усвояваме финансиране-
    1. Чиновниците са ниско платени и търсят сигурен приход, за да са на щата си. Това носи корупция с всеки от тях, защото 500лв заплата не са стимул, а нормативната база им дава власт да изнудват.
    2. Заради бюрокрацията бизнес средата е лоша и "ниските" данъци не привличат инвеститори. Ако тук ти трябват под масата няколкостотин хиляди, чакаш година-две за документи, постоянно те изнудват дребни чиновници, то защо да не идеш в страна и с по-скъпо платен труд и по-високи данъци? Разликата ще е такава, че тук си на по-голяма загуба, а и не си сигурен кога някой чиновник ще ти разруши бизнеса, защото си му крив. Инвеститорите, обаче, са бенефициентите на повечето програми. Какво стана с фермерите след Калинка? Няколко години имаше бум на търсене на еврофинансиране, макар и чиновници да прибираха като "консултанти" и по 30-40% от сумите, за да ти пуснат документите. Сега фермерите отказват финансирания и бягат от програмите, защото теглиха кредити, а пари не получиха от еврофондовете, или просто видяха, че държавата не им дава да работят нормално и да изплащат инвестициите си.
    Проблемът е точно в липсата на реформи. Такива, обаче, български политик не би предприел, защото всеки търтей е избирател, а и роднина или назначен като активист на партия.

    Нередност?
  • 2
    agrotuz avatar :-|
    тимирут'
    • - 4
    • + 1

    До коментар [#1] от "атанас":

    Виж сега, Танасе, много си сбъркан... В смисъл - много бъркаш и изобщо си далече от истината. Да беше попрочел малко, пък и да беше послушал малко. Пък ако беше и асимилирал придобитото знание, да беше и помислил малко... нямаше да пишеш глупости.
    Да, бюрократите стоят на бюро и бият печати. Но без това хич не може в модерната и нормална държава. Другото е една от двете крайности - или някой "свише" да благоволи да ти даде място за бизнеса, или да няма ред и всеки да е вълк в среда на анархия. Първото се случва в страните от третия свят, в арабските монархии и републикански псевдомонархии, в Русия... Определено е много лошо, защото е скъпо за бизнеса и създава несигурност. Второто не знам някъде да съществува, защото там не трябва да има държава.
    В крайна сметка държавата е за да създава регулации на свободния пазар. Много е "тънко" как да стане без да е скъпо за бизнеса и да е ефективно за управлението. Това ако го научим, значи сме свършили с прехода, ама май няма изгледи скоро да се случи...

    Нередност?
  • 3
    agrotuz avatar :-P
    тимирут'
    • - 7

    Европа наистина е населена с тикви, а вропейските бюрократи са само едни сърдити старчета. Европейските бюрократи са много по вредни от местните такива, защото са некомпетентни и откровено злонамерени. Затова ще получават купища бутафорни доклади и празни обещания. Както се казва - каквото повикало, такова се обадило...
    Нека си критикуват, важно е тук да има яснота какво се прави, какво още е нужно, как да се направи - това е начинът да се мине от точка А до точка Б, не некомпетентните съвети на евробюрократите.
    Колкото до реформите - реформира се нещо, което съществува. Затова - айде стига глупости, какви реформи, какви пет лева?! Създайте един устойчив модел и тогава да мислим за реформите. В момента законодателството е на около 100 % хармонизирано с ЕС, държавата е нормализирана до нормалност съпоставима с европейската, устройствено администрацията е в съответствие, финансовата система е в пълен синхрон с европейските и световните модели. Не е реформиран бизнесът - ето го големият трън в петата. Но това няма да стане с държавна намеса, а с навлизане на повече европейски инвеститори и появата на местни такива от трето поколение. Това ще се случи когато се намери ресурс, но ще минат години преди кризата да отшуми и паричните потоци да поемат насам. Остава да чакаме и междувременно да спрем да се самоунищожаваме и самоунижаваме.

    Нередност?
  • 4
    dreamer79 avatar :-|
    атанас
    • - 1
    • + 4

    2,
    Как реши, че България като управление на държавния бюджет и намеса на администрацията в икономиката е чак толкова далеч от третия свят? Регулации е ясно, че трябва да има. Тук са прекомерни, а чиновническият апарат е толкова надут, че е точно много хора да удрят само едни печати. При това явно от метафора не разбираш, защото удрянето на печат го ползвах за това да правиш нещо, което само по себе си може да е ненужно освен заради спазването на процедурата. Как да ти го обясня? Прочети за Еленко и митниците и на колко гишета минава за прибиране на един пакет, колко човека се подписват, колко различни документи се въртят. Прочети статии за инвеститори, които над година не могат да си пуснат ток, защото ЕРП не иска да го направи. Пробвай да откриеш малък магазин и виж колко инстанции чакаш и как те въртят те, колко неща се подпечатват от хора, които реално не мислят друго освен да видят книжата ти(ако не ги мързи) и да одобрят. Това коментирам и него описвам.
    Бизнесът не е реформиран, защото държавата му пречи. Как да избяга човек от хилядите такси, разрешителни, печати, погледи "Ти искаш да ти свърша работа?"? Как да работиш по нормален начин, ако ще мине ХЕИ в ресторант или пожарникар и ще те закрие, ако не пуснеш, защото някаква хартийка не била написана за един от 365 дни, в които се попълва, правилно? Как да работиш нормално, ако поръчка може да вземеш само при пускане на подкуп и с много връзки? Как да вземеш финансиране по програма за малкия бизнес от ЕС без "консултант" чиновник или негов роднина на цена 30-40% от сумата на финансиране? Раздутата администрация задушава всичко. Нужната реформа е на чиновниците, за да може фирмите да имат реална пазарна среда, която да им позволи да работят и да се изместят връзкарите или измамниците от нормално работещите заради разлика в качество, цени и т.н.(Сега аз може да произвеждам Мерцедес С класа за 10000лв, но чиновникът ще поръча Волга за 50000лв, защото е от спонсор на партия. Е, как да се реформирам освен в посока да продам Москвич за 60000 с по-голям подкуп, ако искам да участвам в този пазар?).
    Законите ни са синхронизирани наистина, а и при липса на промени в закон по презумпция директивите на ЕС са пред нашите вътрешни закони. Това не пречи всяко ведомство да приема правила противни на законите ни или да не знаят на място за директивите и да правят точно обратното. Спасението е наистина реформа- малко щатове, голяма отговорност, контрол, максимум намаляване на нуждата от пряк контакт с чиновник.
    Ако не вярваш, че за външните инвеститори сме в третия свят, погледни какви са инвестициите в Румъния, Гърция, Турция, Естония, Украйна и си помисли защо при 10% плосък данък, най-ниски заплати от близките страни, че и ЕС, тук не се прави почти нищо освен строителство и търговски центрове, т.е. рискови инвестиции с адски бърза възвращаемост.

    Нередност?
  • 5
    dreamer79 avatar :-|
    атанас
    • + 5

    Само да се уточня защо за мен строителството и търговските центрове в България са рискови инвестиции. Строеше се с ясна идея, че цените ни са високи и за ЕС даже(Дълго е спорено за общите части в тях, сравнение с Виена примерно и т.н.). Строеше се бързо с мисълта, че влагаш 1-2 милиона, продаваш и накрая ти остават 3-4 пъти над вложеното като печалба. С търговските вериги пак е горе-долу така- ясно им е, че след 10 години не може всеки да тегли още и още кредити, строят се адски нагъсто, но всеки инвеститор гледа да вложи минимум, да натистне доставчиците да му изплатят максимално обектите, да прибере печалба 2,3,5 години и да бяга.
    Производство на място външни инвеститори не правят. Най-често да има българска фирма да си направи по-голям цеха с кредити, за да изнася на ишлеме, но пак не се получава директно да дойде чужденецът да направи сам завод със свои пари. А това са стабилните инвестиции с изплащане 10-20 години и нагоре, но въртящи икономиката.

    Нередност?
  • 6
    agrotuz avatar :-P
    тимирут'

    До коментар [#4] от "атанас":

    Не искам да излезе, че само двамата имеме за какво да спорим. И не си мисли, че се заяждам с теб. Не си прав за поне две неща.
    Изглежда имаш някакво извратено разбиране за либерална пазарна икономика. Няма начин да се направи нещо, което да се включва в понятието "бизнес", и то да не подлежи на регулация от държавата. Спорът не може да е дали да има регулация, а за това дали някъде няма излишно претрупване на процедурата с "печати" и дали се спазват сроковете. Винаги в началото и в края на инвестицията стои държавата, бизнесът се контролира също от държавата. И това не е проблем никъде по света. Навсякъде има ДНСК, РИОКОЗ, ДВСК, РИОСВ и т.н., после се появяват НАП, ДА "Митници", НОИ и др.
    Другото е за раздутата администрация и за корупцията. Раздута е някъде, недостига другаде, но нито един от двама ни не е компетентен да го определи. Корупцията е нещо, за което се говори, но малко са го виждали. Кого хващат с пачки - лекари, полицаи, митничари. Може и да има корупция, но аз вярвам на очите си... В този дух са и приказките за москвича, волгата и мерцедеса. Повярвай ми, никъде не са купени мерцедеси, но няма и волги. Масовите коли на администрацията са фордове, опели и пежа, които не са луксозни, нито са скъпи. Къде виждаш корупция в това да се купи масов автомобил?
    И накрая за външния инвеститор. Не идват в България не заради друго, а защото няма как да се намери читав партньор измежду нашенския бизнес. Тук всеки е тарикат и дори да вижда насреща някой сериозен бинес, който може да го "храни" дълги години, пак ще пробва да го "изклати". Вторият проблем пред чуждите инвеститори е невъзможността да се селектират хора за средния и ниския мениджмънт - нашенците са злонамерени, крадливи (злоупотребяват), некадърни, недоучили, завистливи и т.н. Третият им проблем е липсата на качествена работна ръка - ме можеш да дадеш на всеки да се "бъзика" със сложни компютризирани технологии. За капак не може да се осигури ефтин кредит за оборотни нужди поради алчността на нашенските банкери.
    Тъжна картинка сме и няма шанс да изплуваме... за щастие. Защото, ако тук успеем да постигнем просперитет без "да си сменим чипа", това ще е безкрайно лош пример и демотивиращо за ЕС. Всъщност трябва жестоко да ни наказват ежедневно - гърците вече "вдяват" какво се иска от тях и го правят, макар и с нежелание. Кучето на Павлов е жалка форма на принуда, но при нас май само това успява...

    Нередност?
  • 7
    dreamer79 avatar :-|
    атанас
    • - 1
    • + 2

    6,
    Пак не разбра метафора. Мерцедес, волга и москвич са тип качество и клас продукция/услуга. Давам ги като пример защо тук не става с качество и цена да си голям. Пуска се поръчка с бюджет Х. В него е заложено всичко завишено или поне в частта труд се смята много по-висока ставка(За европрограмите се гледа ставката на страни като Германия за труд.). Пуска се търг с условия:
    - да си фирма с оборот Х милиона от тоя тип услуга към администрацията за година назад
    - да имаш 10 специалиста с еди кой си екзотичен сертификат(нека е Oracle и Cisco), ама той да няма почти нищо общо с поръчката(нека поръчката е за сайт на PHP с MySQL)
    Ти искаш да пуснеш своята оферта, но си малък. То сайтът, за който ще кандидатстваш, и той е нещо малко, което се прави от 1 човек за 1-2 седмици. Твоята цена би била 5000лв, но предвиденият бюджет е 50000лв. Заради ниската си цена и малката фирма даже не си допуснат до участие в търга. Ако, обаче, намериш връзки с комисията, може да пуснеш оферта за 50000лв, да намериш кой да се пише твой партньор за поръчката и той да има оборот и тапии, да платиш 25-30000 под масата на чиновниците като хонорари за консултации или каквото ги устройва и да спечелиш търга. Това е реален случай между другото, което ти разказвам(Само сумите са сменени, като съм запазил съотношението искан подкуп към сума на поръчката към нормална пазарна цена.). На същия принцип виж колко са случаите да се поръчва автомобил за администрацията, така описан, че да отговаря точно на даден модел, или каквото и да е друго, колко пъти се описва профил на изпълнителя, на който отговаря само една фирма. Сравни и цените, които се плащат на свободния пазар, с тези, които плаща държавата. Този дефект идва от администрацията, а не от бизнеса. Ако правилата бяха ясни и лесни за разбиране и работа по тях, ако нямаше вратички за корупция, то просто ще спечели най-добрата оферта, т.е. може да не е човекът с 5000 за сайта, а такъв с 8000 и повече опит или друг с 3000 оферта, но нямаше да се плащат 50000.
    Корупцията в момента кара бизнеса да се реформира към приобщаване към практиките й, ако иска да расте. Ти обвиняваш тия хора, че те трябвало да се реформират, а не администрацията. Как да го направят в тази среда? Ако не плащат под масата, просто загиват или остават на ниво квартална бакалия.

    Нередност?
Нов коментар