Разнояйчни близнаци
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Разнояйчни близнаци

Разнояйчни близнаци

3842 прочитания

Две истории от два коренно различни сектора изглеждат подозрително еднакви. В едната се описва съдбата на товарните превози на БДЖ, а в другата главният герой е оръжейният завод ВМЗ. Съвпаденията в съдбите на близнаците обаче са безброй. Ето няколко ключови прилики: и двете фирми са държавни, свръхзадлъжнели, непрозрачни, с много повече от нужните служители. А погледнато по-отгоре, най-големият проблем е, че и оръжейното, и жп дружеството са от сектори, в които държавата вече 20 години няма ясна визия какво и как да направи, а само налива средства и гаси стачки. Благодарение на това БДЖ и ВМЗ имат и още една обща черта - и при двете модернизацитая е замръзнала някъде в зората на прехода, а техниката в голямата си част е наследство от времето на зрелия социализъм.

Сега идва ред на единственото приятно (има и такова!) съвпадение - и за двете компании се готвят приватизационни сделки. Нещо, което през последните години бяхме позабравили, а изглежда най-логичният начин агонията да спре и нещо да се промени. И няма значение дали катализаторът е кризата и липсата на пари за държавни субсидии, или пък натискът на външен кредитор от висок ранг като Световната банка.

Важното е, че поне се демонстрира воля за продажба. Изпитанието към управляващите започва и те остава да докажат, че могат да продават прозрачно и успешно. Защото и двете дружества не са в загиващ бизнес, а напротив - потенциал и пазар има, стига да има кой да ги развие. Държавата се провали, затова да влизат частните инвеститори.

Две истории от два коренно различни сектора изглеждат подозрително еднакви. В едната се описва съдбата на товарните превози на БДЖ, а в другата главният герой е оръжейният завод ВМЗ. Съвпаденията в съдбите на близнаците обаче са безброй. Ето няколко ключови прилики: и двете фирми са държавни, свръхзадлъжнели, непрозрачни, с много повече от нужните служители. А погледнато по-отгоре, най-големият проблем е, че и оръжейното, и жп дружеството са от сектори, в които държавата вече 20 години няма ясна визия какво и как да направи, а само налива средства и гаси стачки. Благодарение на това БДЖ и ВМЗ имат и още една обща черта - и при двете модернизацитая е замръзнала някъде в зората на прехода, а техниката в голямата си част е наследство от времето на зрелия социализъм.

Сега идва ред на единственото приятно (има и такова!) съвпадение - и за двете компании се готвят приватизационни сделки. Нещо, което през последните години бяхме позабравили, а изглежда най-логичният начин агонията да спре и нещо да се промени. И няма значение дали катализаторът е кризата и липсата на пари за държавни субсидии, или пък натискът на външен кредитор от висок ранг като Световната банка.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

4 коментара
  • 1
    jj avatar :-|
    J.J.

    "Сега идва ред на единственото приятно (има и такова!) съвпадение - и за двете компании се готвят приватизационни сделки."
    Изобщо не съм съгласен, че приватизацията на БДЖ е позитивно нещо. Има толкова много добри примери в западна Европа на държавни железници: SNCF, DB, OEBB. Всичките са държавни. В UK, от друга страна, са частни и се вижда колко назад са в това отношение. Това, което трябва на БДЖ е реформа, не приватизация.

  • 2
    agrotuz avatar :-|
    тимирут'

    Няма място за аналогии между една малка оръжейна фирма и една голяма транспортна. Несъпоставими са във всяко отношение, освен в едно - държавата ще ги досъсипе, ако не им намери нови собственици. Разбира се, товарните превози на БДЖ ще са обект на много по-сложна сделка с много повече условия и за много повече пари. Досега имахме две съпоставими сделки с толкова големи транспортни фирми - СО МАТ и БМФ, и двете по-скоро неудачни. Дано да са анализирани и да са взети нужните поуки, защото години след приватизацията и двете дружества са се свили значително. Ще бъде жалко, ако по нашите линии се движат вагони на чужди оператори, както чужди камиони возят наши стоки по нашите пътища, а от години чужди камиони доставят наши стоки до нашите контрагенти в чужбина. Още повече ще е за яд, ако нашите вагони се чартират за чужди курсове на чужди оператори, подобно на корабите на БМФ. Всичко това са пропуснати ползи, не е нужно да се правим на филанропи за пореден път, само заради чиновническа незаинтересованост и некадърност на фирмените шефове на новите собственици.

  • 3
    mapto avatar :-|
    mapto

    Товарните и пътническите превози са две напълно различни услуги от бизнес гледна точка. Накратко, първите генерират печалба, защото предоставят услуга на индустрията, колкото и малка да е тя в България. А вторите в повечето случаи са социална услуга и без субсидии не могат да оцелеят, но са смятани за стратегическа инфраструктура.

    Ако двете се разделят, товарните превози ще могат да се приватизират, защото така или иначе вече има развита конкуренция на техния пазар. А за пътническите - едва ли в България има близка перспектива да станат пазарно-ориентирани заради остарялата инфраструктура.

  • 4
    boby1945 avatar :-P
    boby1945

    До коментар [#3] от "mapto":преди да разделяш превозите, трябва без да се мотаеш да инвестираш в инфраструктурата и хората които я поддържат, иначе няма как да се търкалят вагончетата, били товарни, били пътнически!!!!!


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Те виждат малко след носа си

Те виждат малко след носа си

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK