Хлъзгавият коловоз на популизма
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Хлъзгавият коловоз на популизма

Хлъзгавият коловоз на популизма

7322 прочитания

В българските железници има един основен закон. Плановете за реформи в сектора съществуват до първата заплаха на синдикатите за стачка. А след нея се отлагат за неопределено бъдеще. Или за следващото правителство.

Сега пак, притеснени не толкова от икономическия ефект от протестите, колкото от шума около тях, министрите на транспорта Александър Цветков и на труда Тотю Младенов с лекота обещаха да не правят съкращения в сектора. Дори дадоха на стачкуващите още повече пари под формата на различни социални придобивки. Нищо, че служителите БДЖ и НКЖИ са в пъти по-неефективни от "колегите" си в други компании. Нищо, че само БДЖ има около 800 млн. лв. задължения и продължава да работи на загуба. Нищо че Световната банка, от която искаме пари, за да запълваме финансовите ями на дружеството, има изисквания за намаляване на разходите за персонал.

Правителството за пореден път предпочете комфорта пред реформите на една система, за чиято неефективност плащаме всички. С последното отстъпление обаче министър Цветков окончателно показа, че БДЖ и НКЖИ вече не са компании. Те се превърнаха в социални институции, които просто ще осигуряват ниски доходи за 30-те хил. заети в сектора. Поне докато не фалират под непоносимата тежест на сбъркания си бизнес модел.

В българските железници има един основен закон. Плановете за реформи в сектора съществуват до първата заплаха на синдикатите за стачка. А след нея се отлагат за неопределено бъдеще. Или за следващото правителство.

Сега пак, притеснени не толкова от икономическия ефект от протестите, колкото от шума около тях, министрите на транспорта Александър Цветков и на труда Тотю Младенов с лекота обещаха да не правят съкращения в сектора. Дори дадоха на стачкуващите още повече пари под формата на различни социални придобивки. Нищо, че служителите БДЖ и НКЖИ са в пъти по-неефективни от "колегите" си в други компании. Нищо, че само БДЖ има около 800 млн. лв. задължения и продължава да работи на загуба. Нищо че Световната банка, от която искаме пари, за да запълваме финансовите ями на дружеството, има изисквания за намаляване на разходите за персонал.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

7 коментара
  • 1
    rumen_rusev avatar :-|
    bandyuga

    "Ние ги лъжем, че работим, те ни лъжат, че ни плащат".Старата максима на нов глав.
    Преди месеци,Кристалина Георгиева беше казала по повод на действията на правителството,че приличат на стъпките на танго-две напред,една назад.Сега,поне на мен ми изглежда,че пропорциите са разменени.Една напред и две назад.Обявява се предприемането на реформа-стъпка напред,при първата заплаха,реформата се замразява-стъпка назад,и накрая,даже на работниците им се плаща допълнително-още една стъпка назад.
    След едно такова представление,освен аплаузи,друго какво остава?

  • 2
    asystolette avatar :-|
    Теодора

    Министерството замръзва от ужас при мисълта, че БДЖ ще спре влаковете и ще стачкува ефективно. "Компаниите" са толкова тромави, че са способни да издоят всякакви въображаеми придобивки от държавата, а в крайна сметка всичко остава на думи - съмнявам се, че някой ще спечели.. Освен може би държавата, която ще си съхрани статуквото..
    Няма ли кой да го купи това БДЖ от чужбина? Сами оставаме в омагьосан кръг.

  • 3
    stenk avatar :-|
    Stanimir Kosev

    (Самият модел е сбъркан.
    В Европа се залага на развитието на железниците и в много държави почти няма междуградски автобуси .
    Вчера купувах билети за АVE ( испанския влак стрела) и цената е 28 евро през нета , а на място е 68 евро турситическа класа за Мадрид-Кордоба.
    400 км. се взимат за 1час и 40 минути.
    Билета за автобус струва само 15 евро , но се пътува 5 часа.
    Подобни са нещата и в Германия , Белгия , Франция , Италия...
    В България развитието на БДЖ е изцяло в посока изпълняване на социални функции , като евтин транспорт , а не като модерно , безопасно и бързо средство за продвижване.

  • 5
    bobr avatar :-|
    Ivan Hristov Minov

    Ами пускат малко на персонала да умира тихо за да не дадат и присвоят многото повече, което една служеща на страната си власт ще даде за модернизация. А то “оправлението” на тая банда си е едно източване - 20 г. вече и повече. А олапаното чрез власт не се връща. Освен по египетския начин. Това дори популизъм не е - по-близо е до канибализъм.

  • 6
    agrotuz avatar :-?
    тимирут'

    Аз пък не знам дали трябва да се сърдим на правителството, да му се присмиваме и подиграваме, или да се радваме на поредното му непохватно и неразумно действие. Както се казва - триумя се...
    Всички ние, като данъкоплатци, трябва да сме сърдити на правителството, и особено на двамата минисри, за поведението им по казуса "стачка в БДЖ". Предстои да се загробят сериозни средства в двете "компании", като шансът да се подобри ефективността им е никакъв. От друга страна, притеснявам се какво ще се случи с парите от Световната банка - ако банката не даде парите, след като не се изпълняват условията им, откъде държавата ще намери пари за БДЖ и НКЖИ? Ако парите излязат от бюджета, това ще е крайно безполезен разход, който не само ще навреди на бюджетната дисциплина, но може да рефлектира в поредни неплатени договори за бизнеса и дори да увеличи вътрепния дълг.
    Целият правителствен екип заслужава присмех и подигравки за поведението си. Не може като замирише на протест да отстъпваш на всякакви искания, независимо колко хора излизат на улицата. Щом позицията ти е принципна и правилна, и си вярваш, държиш докрай. Но пък в дъното на това поведение има много комлексни основания. Предстоят избори, а в година на избори протестите са противопоказни за всяка власт. Имаш некомпетентно и некадърно управление, твърде ясно изразено в няколко фигури - министрите на транспорта и на труда са сред тях, и затова всяко решение се поставя под съмнение. Освен всичко ще се увеличи и безработицата, което е много опасно за малки градчета, които са центрове на жп-транспорта.
    Има и няколко добри момента в случката. Първо, запазва се услугата жп-транспорт на стоки и хора. Реформата щеше да доведе до спиране на линии с по-малко натоварване, което би създали огромни проблеми на някои райони. Второ, модернизацията ще върви преди оптимизацията, което в обратен ред е явна заплаха за безопасността на транспорта. Представям си как една линия с ниско ниво на автоматизация и механизирана поддръжка се обслужва от намален брой работници. Тук не е Западна Европа, ръчният труд е предпочитан. Трето, нужна е нова техника - локомотиви и вагони. По-добре да се дават пари за тях, отколкото за обезщетения на уволнени работници, или за социални помощи.
    И все пак това, което се случи никак не е "златно сечение"...

  • diogen_1

    м даааааааааа така ще да е, явно дотук бяха добрите намеренип


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

(почти) Всичко зависи от нас

(почти) Всичко зависи от нас

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK