Не трябва да борим цените, а използването на бензина

Цените на петрола и енергийната ефективност

Борбата с кашлицата е почти толкова безсмислена, колкото борбата с нарастването на цените на горивата. Ето защо сме убедени, че идеите за административно определяне на цените и намаляване на акцизите са вредна утопия. Ако не се излекува грипа, болестта ще продължи. Ако няма дългосрочни мерки за трайно намаляване на потреблението на горива, сегашните сцени на протести в бъдеще ще изглеждат само като сутрешна разходка.

Естествено няма правителство, което в разгара на криза би искало да се занимава с дългосрочни мерки. Важното е, когато сегашната бензинова криза отмине, кабинетът да се захване сериозно с подобни мерки. Ето няколко, които на всичкото отгоре се обсъждат от сума ти време:


Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове
24 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    finland avatar :-|
    Finland
    • + 7

    Добре де, парите от вредните емисии, които се очаква България да спечели, трябва да се вложат отново в зелени проекти. Зеленият транспорт е така нареченият електро транспорт.

    Тези пари не могат ли да се използват за развиване на електрическият градски транспорт? (изграждане на нови участъци от метрото, развиване на тролейбусната инфраструктура в другите градове). Или пък изграждане на рол-он съоръжения, чрез които транзитно преминаващите тирове да се качват върху нископодови вагони.

    Нередност?
  • 2
    jj avatar :-|
    J.J.
    • + 14

    "Няма логика старите, опасни, пушещи и неикономични автомобили да се облагат с няколкократно по-високи данъци от новите МПС-та."
    Мисля, че тук има техническа грешка. Трябва да е "да НЕ се облагат с няколкократно по-високи данъци."
    Иначе, навсякъде в момента се говори за намаление на акциза, например в UK. Може би някакво намаление за някакъв период е добре, но данъчните приходи от горива са толкова голям процент от общите данъчни приходи, че държавата не може да си го позволи. Да не говорим, че общата тенденция със сигурност ще е нагоре.

    Нередност?
  • 3
    kalnik avatar :-|
    Калник
    • - 2
    • + 21

    Вчера внимателно наблюдавах автомобилния поток, докато отивах пеша на работа. Повече от половината от автомобилите бяха с единствен пътник - шофьора. Явно горивата не са достатъчно скъпи...

    Нередност?
  • 5
    boby1945 avatar :-P
    boby1945
    • - 6
    • + 13

    Ей капиталци, медицината (гринът в частност) не ви е хоби, ама и икономиката май не е..... толкова ви е смешна позицията, че чак му се доплаква на човек.... ето малко конкретика:
    1. Насърчение за ефективните превозни средства. Няма логика старите, .... има логика, щото тези дето правят БВП и икономиката на "сянка" (около 30-35% според някои, нямат друга възможност освен "старо".... иначе са вън от играта десто оставаме без БВП и в "сянка" и на гладно....
    2. Отпадане на акцизите за биогоривата. Грешка... биогоривата доведоха до глад в Света и до поскъпване на храните и оттам до политическите кризи по Света и още по зле ще става ... така че още по яки акцизи.... иначе либийците ще дойдат в София, масово, а и не само там...
    3. Израел и Дания градят мрежа за електроавтомобили. ... виж № 1 , електромобилът е десет пъти по скъп от трошката на бедният българин ... а и израелските ционета "градят" кашите с мюсюлманският свят вече 63 години, виж новините от днес....
    4. По-чист въздух, по-ефективна икономика, ... нищо подобно, точно обратното, по чист въздух, по големи акцизи, по скъпа енергия, износ на национален продект навън и в резултат по скъп живот, разходете се до най-блицзкият пазар пеш или си прочетете фиша от Топлофикация или ЧЕЗ, ЕоН ЕВН........

    Нередност?
  • 6
    schlupf avatar :-|
    Нищо лично
    • - 1
    • + 6

    Няма логика старите, опасни, пушещи и неикономични автомобили да се облагат с няколкократно по-високи данъци от новите МПС-та.

    1. Не е вярно
    2. Има логика

    Нередност?
  • 7
    alfanero avatar :-P
    alfanero
    • + 16

    Някъде бях прочел,че за производството на един нов автомобил,вредните емисии,които се изхвърлят в атмосферата,в пъти надвишават емисиите,които старата ви кола ще изхвърли за целия си период на движение,пък бил той дори и 20 години...

    Нередност?
  • 8
    cinik avatar :-|
    cinik
    • + 8

    Като харчи повече старият автомобил, плаща и повече акциз чрез похарчения бензин. Облагането на нови и стари автомобили трябва да се изравни по една друга причина, поне в големите градове. Тя е, че и двата заемат еднакво място от градското пространство. Трошките с данък от 16 лева (ако изобщо са декларирани) превърна града в един безбрежен паркинг, 1/3 от който са безстопанствените трошки и трошките-изнесени килери

    Нередност?
  • 9
    mapto avatar :-|
    mapto
    • + 6

    До коментар [#1] от "Finland":

    А за вело- градски транспорт?

    Нередност?
  • 10
    stanislav_yankov avatar :-|
    Станислав Янков
    • - 4
    • + 6

    Както беше казал Димитър Попов на времето: "За Бога, братя - не купувайте!" До там ли стигнахме след над 20 години преход към "демокрация" и към "пазарна икономика"? До под кривата круша!

    Нередност?
Нов коментар

Още от Капитал

Как Западът си отрови парите

Как Западът си отрови парите

Блокчейн свят, пещерна политика

Блокчейн свят, пещерна политика