Черното на бялото
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Черното на бялото

Черното на бялото

2052 прочитания

Понякога има и добри новини и за да са честни, медиите трябва да ги отбелязват. Ето една такава: приватизацията най-сетне помръдва. В близките седмици ще започнат три сделки - за "Булгартабак", за ВМЗ и за държавния дял в електроразпределителните дружества на ЕОН. При успешни продажби първите две компании могат да оцелеят и да се развият. Третата пък може да съживи интересът към борсата.

Дотук с позитивизма. Защото започват да избиват малки лоши новинки. Засега само при тютюневия холдинг. След като няколко седмици Агенцията за приватизация даваше сигнали, че всеки момент ще обяви условията по сделката, тази седмица изненадващо срокът беше удължен с нови три седмици. Причината за поредното отлагане дойде от синдикатите. Те обявиха, че са против приватизацията, но ако толкова се налага, то поне купувачът да се задължи да не съкращава работници. За капак - намесиха се и на пазара на тютюн. И поискаха инвеститорът да бъде задължен да купува определено количество от местната продукция. Точно тези две условия в миналото гонеха чуждите купувачи или събаряха сделките. Сега има риск да се влезе в същия сюжет. Сега идва ред на правителството да покаже, че знае как се продава. Колкото по-малко прегради се слагат пред кандидатите, толкова по-възможна ще е конкуренцията и по-високи цените. Управляващите имат своя коз - те наеха реномиран чужд консултант, който вече проучи пазара и не предложи такива изисквания.

Ако правителството удържи натиска на синдикатите, шансът първата му голяма сделка да не се провали ще е голям. Ако не - всеки следващ опит за привличане на чужди инвеститори ще е много по-труден.

Понякога има и добри новини и за да са честни, медиите трябва да ги отбелязват. Ето една такава: приватизацията най-сетне помръдва. В близките седмици ще започнат три сделки - за "Булгартабак", за ВМЗ и за държавния дял в електроразпределителните дружества на ЕОН. При успешни продажби първите две компании могат да оцелеят и да се развият. Третата пък може да съживи интересът към борсата.

Дотук с позитивизма. Защото започват да избиват малки лоши новинки. Засега само при тютюневия холдинг. След като няколко седмици Агенцията за приватизация даваше сигнали, че всеки момент ще обяви условията по сделката, тази седмица изненадващо срокът беше удължен с нови три седмици. Причината за поредното отлагане дойде от синдикатите. Те обявиха, че са против приватизацията, но ако толкова се налага, то поне купувачът да се задължи да не съкращава работници. За капак - намесиха се и на пазара на тютюн. И поискаха инвеститорът да бъде задължен да купува определено количество от местната продукция. Точно тези две условия в миналото гонеха чуждите купувачи или събаряха сделките. Сега има риск да се влезе в същия сюжет. Сега идва ред на правителството да покаже, че знае как се продава. Колкото по-малко прегради се слагат пред кандидатите, толкова по-възможна ще е конкуренцията и по-високи цените. Управляващите имат своя коз - те наеха реномиран чужд консултант, който вече проучи пазара и не предложи такива изисквания.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

2 коментара
  • 1
    jj avatar :-|
    J.J.

    Честно казано не разбирам позицията на "Капитал" -> приватизация на всяка цена. За мен такива структури, като ЕРП-тата или доставчиците на вода, като Софийска вода, е по-добре да са общински/държавни, защото имат гарантиран пазар и е нужно по-дългосрочно планиране. За пример ще дам един доста развит пазар, UK, и в частност Шотландия, където доставчика е държавен, сметки не се плащат и няма водомери, защото цената на студената вода е включена в данъците. Още повече, че бяха продадени на доста занижени цени. Плюс това изобщо не ми харесва, че трите сделки са поставени под общ знаменател: и трите са доста различни сами по себе си, за да са просто следващите приватизационни сделки.

  • 2
    agrotuz avatar :-|
    тимирут'

    Безспорно, ако стартира поне една приватизационна сделка, това ще е огромен успех за ГЕРБ-овците. Ако пък се стигне и до продажба, нещата изведнъж ще станат още по-позитивни. Но точно тези трите сделки няма как да се сложат под общ знаменател. Да продадеш един незначителен оръжеен завод е дреболия - там всичко е морално остаряло, а оръжията отдавна нямат лицензи от руските им производители. По-сложна е темата с "Булгартабак", който вече е два завода за цигари и няколко склада за сухи тютюни. Тук дори трябва да се бърза, ако има идея да се запази някакво българско производство, и цената не е толкова важна, колкото запазването на традициите и марките. В тази връзка трябва някой да събере воля и да тропне по масата, за да затвори устата на синдикатите. Разбира се, че право на новия собственик е да определи колко места ще запази и колко суровина ще изкупи, и това не може да е условие за никоя сделка. Най-неприятно е с т.н. ЕРП - там по-скоро не трябва да се прави приватизация. Даже нещо друго би било по-целесъобразно - увеличаване на държавния дял до 49 % би дало много по-стабилна позиция на държавата на енергийния пазар. Отделна тема е доколко държавата има интерес да участва на пазара на ток.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Дръжте се здраво

Дръжте се здраво

Солидарност по брюкселски

Солидарност по брюкселски

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK