Конкуренция насила

Конкуренция насила

Цените на телефонните разговори

2749 прочитания

Ако зависеше от българските телекоми, клиентите им най-вероятно все още щяха да плащат най-скъпите цени за мобилни разговори в Европа. Това за пореден път стана ясно покрай тазседмичното изказване на еврокомисаря Нели Круз в отговор на питане, отправено от българския евродепутат Андрей Ковачев . По всичко личи, че българските оператори продължават да се съпротивляват срещу въвеждането на пазарните принципи в своя сектор и затова се налага да бъдат принуждавани да сторят това с регулаторни мерки. Големият въпрос е дали българската Комисия за регулиране на съобщенията (КРС) е наистина способна да стори това.

Може би най-мощното оръжие в арсенала на българските телекоми, с което те поддържат цените си високи, бранят своето господстващо положение и не допускат нови играчи на пазара, са така наречените такси за "терминиране". Това са цените на едро, с които те се таксуват едни други при обаждания, които завършват в мрежите на техните конкуренти. Резултатът е, че позвъняванията до номера на други телекоми излизат в пъти по-скъпо от обажданията в собствените мрежи. Затова в продължение на години българските потребители са принудени да ходят с по няколко телефона, за да могат да говорят изгодно.

До средата на 2009 г. България беше безспорният европейски шампион по размер на таксите за терминиране. Под натиска на Европейската комисия обаче КРС трикратно сваля въпросните тарифи. Проблемът е, че откакто натискът на Брюксел поотслабна, българският регулатор и телекомите като че ли започнаха да се разсейват по въпроса. Затова и изказването на Нели Круз идва съвсем навреме.

Ако зависеше от българските телекоми, клиентите им най-вероятно все още щяха да плащат най-скъпите цени за мобилни разговори в Европа. Това за пореден път стана ясно покрай тазседмичното изказване на еврокомисаря Нели Круз в отговор на питане, отправено от българския евродепутат Андрей Ковачев . По всичко личи, че българските оператори продължават да се съпротивляват срещу въвеждането на пазарните принципи в своя сектор и затова се налага да бъдат принуждавани да сторят това с регулаторни мерки. Големият въпрос е дали българската Комисия за регулиране на съобщенията (КРС) е наистина способна да стори това.

Може би най-мощното оръжие в арсенала на българските телекоми, с което те поддържат цените си високи, бранят своето господстващо положение и не допускат нови играчи на пазара, са така наречените такси за "терминиране". Това са цените на едро, с които те се таксуват едни други при обаждания, които завършват в мрежите на техните конкуренти. Резултатът е, че позвъняванията до номера на други телекоми излизат в пъти по-скъпо от обажданията в собствените мрежи. Затова в продължение на години българските потребители са принудени да ходят с по няколко телефона, за да могат да говорят изгодно.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове
Close
Бюлетин
Бюлетин

Вечерни новини

Най-важното от деня. Всяка делнична вечер в 18 ч.


8 коментара
  • 1
    mentor avatar :-|
    Ментор

    "българските оператори продължават да се съпротивляват срещу въвеждането на пазарните принципи в своя сектор и затова се налага да бъдат принуждавани..."

    Въвеждането на пазарни принципи по никакъв начин не зависи от операторите. Държавата трябва да отпусне още 4-5 безплатни лиценза на големи международни оператори, да се вдигнат идиотските ограничения върху интернет телефонията, и изведнъж всичко ще си дойде по местата. Тогава съществуващте оператори могат да си се 'терминират' един друг колкото искат, като останат без клиенти могат да се забавляват с това по цял ден.
    Пълен идиотизъм е пазара да се държи изкуствено затворен в полза на 3 фирми , и цените да се регулират от някакви чиновници. Отворете пазара, и цените ще паднат драстично без еврокомисари и КРС-та.

  • 2
    dow_jones avatar :-|
    dow_jones

    Само това да беше... А отчетени разговори в роуминг, без да са провеждани как ви звучи? :)

  • 3
    aristotel7 avatar :-|
    aristotel7

    А пък те започнали да тестват и 4 поколени мрежа. Точно поради тези ПРОСТОТИИ си заминават младите българи. Болеста е в УПРАВЛЯВАЩИТЕ не в хората.
    БУГАРИЯ е ФЕОДАЛНО имение като феодала се смена на РОТАЦИОНЕН ПРИНЦИП.

  • mik2

    До коментар [#2] от "dow_jones": Примерно като "гавра" с безпомощния потребител..

  • 5
    mik2 avatar :-|
    mik2

    Попаднах на материал, описващ страданията на обикновен потребител, повярвал в големите предимства на предлагана промоция за мобилен интернет от Глобул. Страннното е, че те карат да подпишеш 2 годишен договор, след което служителите вдигат безпомощно рамене при рекламацията на услугата:
    http://www.razkritia.com/78751/%D0%B3%D0%BB%D0%BE%D0%B1%D1%83%D0%BB-%D0%BC%D0%BE%D0%B1%D0%B8%D0%BB%D0%B5%D0%BD-%D0%B8%D0%BD%D1%82%D0%B5%D1%80%D0%BD%D0%B5%D1%82/

  • 6
    agrotuz avatar :-|
    тимирут'

    Решението на проблема е в стартиране на четвърта мобилна мрежа, която да даде малко въздух на недоволните от сегашните три. Трябва да се забрани и масовата практика разговорите да се таксуват на цяла първа минута, което безспорно ощетява клиентите. Трябва да се разшири обхвата на Wi-Max мрежите като алтернатива на мобилния интернет. И разбира се - да се натиснат силово надолу таксите за терминиране.
    Това в момента е основният проблем пред падането на цените на разговорите. Терминирането не е само цена на трафика между мобилните мрежи, но и между фиксираните, а също и между мобилни и фиксирани. Ако в момента е възможен разговор в рамките на мобилна мрежа за 0,05 лв./мин. с ДДС, колко трябва да е терминирането - очевидно 0,24 лв. с ДДС е прекалено висока цена. Напр. при Глобул цената на разговор към друга мрежа е 0,32 лв./мин. с ДДС, от които след таксата за терминиране остават 0,08 лв./мин с ДДС. С което те наказват клиента си с 2-3 ст./мин. за това, че е провел разговор към клиент на друга мрежа.

  • 7
    pepay avatar :-P
    La

    Борбата е безмилостно жестока :)

    Аз съм доволна от оператора, който ползвам. Говоря достатъчно с останалите оператори, без да плащам нечовешки сметки и ползвам неограничен интернет. Ами сега :)

    Но съм била и при другите два и помня какви битки и разправии бяха.

  • 8
    mishon avatar :-|
    mishon

    Българските телекомуникационни оператори няма как да пренебрегнат изискванията на Брюксел за сваляне на цените за терминиране. Остава да видим кой докъде ще може да си позволи такова снижаване. Според мен в ценовата конкуренция победител ще е МТел, защото като най-голям оператор може да си позволи драстично снижаване на цените.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Да се огледаме на кръстовището

Да се огледаме на кръстовището

Болни от власт мозъци

Болни от власт мозъци