Катастрофа или промяна

Бъдещето на БДЖ

Изчезналите вагони са 500. Не, 1000. Нарязани са на скрап и са изнесени за Румъния. Не, май останаха в Сърбия още по време на югоембаргото. Докато министри, синдикати и директори в БДЖ цяла седмица търсеха изпарилите се вагони на държавния мастодонт, без да искат или пък съвсем преднамерено отклониха общественото внимание от същинската тема за състоянието на железниците. А тя е, че за пореден път така нужните реформи в закъсалото държавно дружество могат да бъдат отложени.

Приближаващите избори и непоносимостта на премиера към стачки окрилиха синдикатите да изберат точния момент, за да демонстрират отново колко са значими. С 13 хиляди служители групата БДЖ е работодател №2 (плътно след инфраструктурното дружество от жп системата НКЖИ) и само с една команда от профсъюзите лесно ще залеят жълтите павета с гневни лозунги. И сделката, която предлагат на правителството, звучи така: няма да стачкуваме, ако подпишете колективния трудов договор. Който не е нищо повече от запазване на статуквото – никакви съкращения, никаква приватизация, никаква промяна. А последна инстанция за мениджърски решения да е не собственикът, а синдикалните организации.


Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове
9 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    kardinalat avatar :-?
    kardinalat
    • - 1
    • + 15

    Редакция, това трудно се обяснява на 'електората' :-) Защото преди това, 'електората' трябва да знае да мисли :-) а 'антикомунизЪма' не е мислене, а прикриване на партиен стаж и милиционерско минало :-)

    Нередност?
  • 2
    DALILAN avatar :-|
    dalilan
    • + 21

    дружеството е безпарично, неефективно и с безумно раздут щат..
    Това напомня за НС;)

    Нередност?
  • 3
    stanislav_yankov avatar :-P
    Станислав Янков
    • - 16
    • + 5

    Аз искам приватизация! Веднага купувам дружеството за един лев! Само скраба от БДЖ би ме направил мултимилонер!

    ------------------------------------------------------
    Който се интересува, може да погледне, извършването на какви гнусотии поддържат българските управляващи (тези на власт и тези в опозиция, заедно):

    http://theworld.blog.bg/politika/2008/08/20/sledeneto-na-choveshkite-misli-veche-stana-i-publichno-na-za.224664

    И нещо не толкова "екзотично", не но не по-малко опасно или защо Борисов е вреден за нашето здраве и дори за живота ни (одобрено е добиването от "Шеврон" на шистов газ в Добруджа и в Лудогорието - стъпка, която ще отрови подпочвените води и като следствие цялата природа там). Тия трябва да се разкарат от властта възможно най-бързо! Ако не бяхме толкова загубени - сега щеше да има предсрочни избори.

    http://www.youtube.com/watch?v=jUzxnQiFvyc

    Нередност?
  • 4
    pirocorp avatar :-P
    Piroman
    • - 3
    • + 12

    До коментар [#3] от "Станислав Янков":

    Аз нали уж те филтрирах що те виждам ...
    Кажи на пентагона да спре да ми редактира профила тука че неща да ти чета коментарите моля те иначе ще се гръмна

    Нередност?
  • 5
    stanislav_yankov avatar :-P
    Станислав Янков
    • - 10
    • + 5

    До коментар [#4] от "pirocorp":

    Иди на психоаналитик! Може заедно да намерите път към търпимостта към другите. Акцентирайте на взаимоотношенията с родителите в детството. Най-често там се крият проблемите на всички възрастни. А ако ти искаш да определяш правилата и функциите по форумите - основай си собствен сайт. Успех!

    ------------------------------------------------------
    Който се интересува, може да погледне, извършването на какви гнусотии поддържат българските управляващи (тези на власт и тези в опозиция, заедно):

    http://theworld.blog.bg/politika/2008/08/20/sledeneto-na-choveshkite-misli-veche-stana-i-publichno-na-za.224664

    И нещо не толкова "екзотично", не но не по-малко опасно или защо Борисов е вреден за нашето здраве и дори за живота ни (одобрено е добиването от "Шеврон" на шистов газ в Добруджа и в Лудогорието - стъпка, която ще отрови подпочвените води и като следствие цялата природа там). Тия трябва да се разкарат от властта възможно най-бързо! Ако не бяхме толкова загубени - сега щеше да има предсрочни избори.

    http://www.youtube.com/watch?v=jUzxnQiFvyc

    Нередност?
  • 6
    boby1945 avatar :-P
    boby1945
    • - 11
    • + 8

    Вагоните се търкалят някъде по Европата- това е практика от време оно, вместо да ползваш свои вагони използваш чужди, щото не е лесно да си "привикаш" вагоните обратно....
    А БДЖ е институция, без която страната не може и тези дето си мислят да си играят на либерален капитализъм именно с железниците много бъркат....
    БДЖ иска субсидии и умело управление, а не игра на пазарна икономика от недораслите демосрати... така че барабойко или въвеждай ред в БДЖ или БДЖ ще въведе ред в твоето правителство, което ти е по удобно.....

    Нередност?
  • 7
    agrotuz avatar :-|
    тимирут'
    • - 8
    • + 5

    Шега с БДЖ не бива. Това е най-голямото инфраструктурно предприятие в България, като разделението БДЖ - НКЖИ няма никакво практическо значение. След 22 години демократични промени и преход към либерален пазар, само в БДЖ не се случи нищо положително, дори обратното - деленето на компанията доведе до комулиране на загуби в аритметична прогресия.
    Първото нещо, което е свършило първото българско правителство след Освобождението е било да купи Барон-Хиршовата железница и така се е появило нещо, от което после се е получило БДЖ. Сега сме на път да ликвидираме нещо много добро и перспективно заради глупостите на "алтруиста" Не-в-Дянков. А грешката може да се поправи много лесно - отново компаниите да се обединят, финансовите потоци да се обединят, субсидиите от бюджета да се обединят и т.н. Така ще намалеят прахосаните средства и вероятно ще може най-сетне да се намери външен мениджмънт.
    Колкото до крадените вагони - темата е само един детайл. Там нещата са ясни отдавна, както и за всички други кражби. Но това вече е проблем на човешки материал.

    Нередност?
  • 8
    ivan_radanov avatar :-|
    Иван Раданов
    • + 6

    До коментар [#6] от "boby1945":

    "...БДЖ иска субсидии и умело управление..."

    Имаш предвид като големите европейски жп оператори - например Deutsche Bahn?

    Нередност?
  • 9
    boby1945 avatar :-P
    boby1945
    • - 1
    • + 5

    До коментар [#8] от "Иван Раданов":Deutsche Bahn, АМТРАК, що не SNCF с прочутата гаранция от Френската държава, която е при това публична компания с индустриален и търговски характер и нищо им няма на франсетата....

    Нередност?
Нов коментар

Още от Капитал

Новият ядрен шантаж на Путин

Новият ядрен шантаж на Путин