С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
14 6 ное 2011, 21:28, 3209 прочитания

Спешна следизборна хирургия

Избори трябва да има след повече от година и половина и БДЖ е последният шанс на правителството да докаже, че иска и може да прави реформи

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
"В момента моята роля е като на хирург. Идва пациент, който умира. Той умира!"
Бойко Борисов пред БНТ
Пациентът е БДЖ и той не умира, защото отдавна вече е умрял, изпаднал е в мозъчна смърт и само платената от нас държавна апаратура поддържа имитацията му на живот.

Задълженията на компанията са за над 700 млн. лв. и тя не е в състояние нито да ги изплаща, нито да остане конкурентна на пазара на пътнически и товарни превози.


Всяка друга фирма досега щеше да е фалирала, но на държавните железници това не им се случва. Правилно е, че правителствата досега не допуснаха фалита на железниците. Но не е правилно, че оставиха компанията да потъне толкова дълбоко и това да струва толкова скъпо на данъкоплатците.

Този път реформата в железниците вероятно най-после започва. Ръководството на компанията обяви план до края на годината да освободи 2000 от общо 13 хиляди служители, да увеличи цените на билетите и да намали броя на движещите се влакове със 150 от общо 585. Последното можело да доведе до съкращаване на още няколкостотин души.

Синдикатите вече заплашиха, че ще отговорят със стачка, но това не трябва да обезкуражава управляващите, защото този път вече нямат оправдание и - което е по-важно - пари. Избори ще има след повече от година и половина и това е последният шанс на правителството да докаже, че иска и може да прави реформи.



Преди година предишните ръководства на министерството на транспорта и на БДЖ обявиха амбициозен план за реформи. Държавата договори заем от Световната банка от 480 млн. лв. за изплащане на задължения и за модернизация на компанията.

Парламентът дори гласува мостов заем от 140 млн. лв., който Българската банка за развитие да отпусне на железниците, докато дойдат парите от Световната банка. Всичко това остана само на думи и реформите не бяха започнати.

Наближаващите тогава президентски и местни избори са единственото обяснение защо това не се случи.

Преди малко повече от месец министърът на финансите Симеон Дянков обяви, че заемът от Световната банка няма да бъде получен, докато компанията не започне реформи. Новината за съкращенията на служителите е логичното продължение.

Сега поредният план за реформа на БДЖ трябва да бъде изпълнен докрай. Това ще облекчи данъкоплатците, които дълги години издържаха огромния персонал на компанията, в която, оказа се, изчезват дори цели локомотиви.

Изпълнението на плана може да даде на бизнеса и гражданите удобен и изгоден транспорт и пациентът да бъде изваден от кома. Струва си да се опита.

[[infographic:68]]
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Мнения Daily - Твърде рано да се говори за пик на епидемията от коронавирус Мнения Daily - Твърде рано да се говори за пик на епидемията от коронавирус

И още: Последната пречка пред еврозоната е капиталовият недостиг на две банки; Гешев – революционер с каскет

24 фев 2020, 2177 прочитания

ДНК тест на валутния борд 4 ДНК тест на валутния борд

Кой е бащата на борда, за еврото и Банковия съюз и грубата грешка, ако "забавим темпото"

22 фев 2020, 8509 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Коментари и анализи" Затваряне
Премиерът: Изпълняваме ангажиментите си към обществото

Още от Капитал
Могат ли БНТ и БНР да останат без реклама

Това е едно от ключовите предложения за промени в Законът за радиото и телевизията, които сектора обсъжда

Автогол с еврозоната, мачът продължава

Изборът сега е между по-добро икономическо бъдеще и статуквото

Борбата с престъпността каквато можеше да бъде

Държавата предлага адекватна стратегия за наказателна политика, която обаче няма намерение да спазва

Руско-турската прокси война* може да ескалира

Турският президент Ердоган е на път да атакува директно армията на Башар Асад. Това ще има непредвидими последствия

Календар и домашно кино

По-интересните събития от уикенда и седмицата

20 въпроса: Юрий Вълковски

Изпълнителен директор на фондацията Reach for Change България

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10