Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Спешна следизборна хирургия

Избори трябва да има след повече от година и половина и БДЖ е последният шанс на правителството да докаже, че иска и може да прави реформи

3251 прочитания

© Надежда Чипева


"В момента моята роля е като на хирург. Идва пациент, който умира. Той умира!"

Бойко Борисов пред БНТ

Пациентът е БДЖ и той не умира, защото отдавна вече е умрял, изпаднал е в мозъчна смърт и само платената от нас държавна апаратура поддържа имитацията му на живот.

Задълженията на компанията са за над 700 млн. лв. и тя не е в състояние нито да ги изплаща, нито да остане конкурентна на пазара на пътнически и товарни превози.

Всяка друга фирма досега щеше да е фалирала, но на държавните железници това не им се случва. Правилно е, че правителствата досега не допуснаха фалита на железниците. Но не е правилно, че оставиха компанията да потъне толкова дълбоко и това да струва толкова скъпо на данъкоплатците.

Този път реформата в железниците вероятно най-после започва. Ръководството на компанията обяви план до края на годината да освободи 2000 от общо 13 хиляди служители, да увеличи цените на билетите и да намали броя на движещите се влакове със 150 от общо 585. Последното можело да доведе до съкращаване на още няколкостотин души.

Синдикатите вече заплашиха, че ще отговорят със стачка, но това не трябва да обезкуражава управляващите, защото този път вече нямат оправдание и - което е по-важно - пари. Избори ще има след повече от година и половина и това е последният шанс на правителството да докаже, че иска и може да прави реформи.

Преди година предишните ръководства на министерството на транспорта и на БДЖ обявиха амбициозен план за реформи. Държавата договори заем от Световната банка от 480 млн. лв. за изплащане на задължения и за модернизация на компанията.

Парламентът дори гласува мостов заем от 140 млн. лв., който Българската банка за развитие да отпусне на железниците, докато дойдат парите от Световната банка. Всичко това остана само на думи и реформите не бяха започнати.

Наближаващите тогава президентски и местни избори са единственото обяснение защо това не се случи.

Преди малко повече от месец министърът на финансите Симеон Дянков обяви, че заемът от Световната банка няма да бъде получен, докато компанията не започне реформи. Новината за съкращенията на служителите е логичното продължение.

Сега поредният план за реформа на БДЖ трябва да бъде изпълнен докрай. Това ще облекчи данъкоплатците, които дълги години издържаха огромния персонал на компанията, в която, оказа се, изчезват дори цели локомотиви.

Изпълнението на плана може да даде на бизнеса и гражданите удобен и изгоден транспорт и пациентът да бъде изваден от кома. Струва си да се опита.


14 коментара
  • 1
    mikaela72 avatar :-|
    Другарката Михайловна

    Колкото по-късно започне решаването на един проблем, толкова по-трудно е решението.

    Ето го плодът на многогодишната работа в ущърб на БДЖ.

    Лош железен път, ниска скорост на придвижване, мизерни вагони с миризливи тоалетни, кражби на всички равнища в компанията, преливащо от ненужен персонал щатно разписание станало своеобразен пристан на чакащи достигане на възраст за пенсия безделници....

  • 2
    dekster avatar :-|
    КЛЮЧАРЪ

    За да добиеш правилна представа за Булгаристан, пътувай с БДЖ до малките гари с каубойските влакове през зимата.

    Вземи си храна и вода за 3 /три/ дни, дебели дрехи, комплект за лична хигиена, тоалетна хартия, пожарогасител, боен комплект за оцеляване.

    Към края на пътуването ще са изчезнали всякакви спомени за модерни магистрали, хотели, МОЛ-ове и спортни зали. Вместо Лентореза и Цвък ще виждаш образите на другарите Тодор Живков и Добри Джуров.

    Доста хора в Булгаристан биха дали едната си ръка за пътуване 40 години назад във времето. А ето какво им трябва - едно билетче за БДЖ от Свищов през Левски, Царева Ливада, Дъбово, до Триъгълника на Смъртта.

  • 3
    dravalanche avatar :-|
    DrAvalanche

    Проблемите на БДЖ бяха дълго време замитани под килима. Тази огромна и на практика монополна структура е рай за чиновници крадци и захранване на партийни касички.

  • 4
    gope avatar :-|
    Gopeто

    Ще го кажа за пореден път. Ако останат само тези съкращения, скоро ще четем за фалит. Та ако не последва оптимизация и на работата и персонала, няма никаква нужда от тези упражнения.

  • 5
    cobourga avatar :-|
    cobourga

    БРАВО на Гърция - това са държавници !!!!
    В името на страната и заради опростяването на над 100 милиарда евро се прави коалиционно правителство !!!! Подарени 100 млрд. евро !!! на Гърция. Браво !!!! Гърция пичели, пичели дори когато изглежда че губи !!!! А ГЕРБавата мафия ни плаши с гръцка криза ....... Кога ще ги стигнем гърците ......???
    На България й трябва такова задлъжняване, такова финансиране и използване на заеми, а после и опростяване-подаряване на 100 милиарда, или поне половината...... За да се позамогнем. Но...., нас ни управлява мутро-мафия, която ни скубе, която не ни лекува, а пенсионерите, науката, образованието и майките са на в мизерно състояние.
    Групировката ГЕРБ е особено вредна за България !!!

  • 6
    cobourga avatar :-|
    cobourga

    Може ли мутра, мафиот и ИПОНец - бивш СИКаджия да бъде и хирург ????? Може, зависи от сивите клетки и опита с бухалки ..... С бухалките се постига анестезия, а с оръжието се изрязва.... В същото време топ-мафията дебелее, хранена и пазена от държавата !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

  • 7
    bloger avatar :-|
    bloger

    Заповядайте в Блогът за железници - мнения на жп клиенти, анализи, коментари.
    www.rail.blog.bg

  • 8
    m17 avatar :-P
    m17

    До коментар [#5] от "cobourga":

    Айде след 5-6 месеца като пенсиите в гърция станат по 100 милиона драхми=10еуро пак да ги пишете тия глупости. И след 10 години, като са станали отново по 100еур пак да пишете.

  • 9
    weingro avatar :-P
    Weingro

    До коментар [#5] от "cobourga":

    Не са ли ти казали преди 35-то число на месеца да не пишеш по форумите. За да не се излагаш като фасове без бандерол на Женския.

  • 10
    agrotuz avatar :-|
    тимирут'

    Нещо не ми харесва идеята да се прави реформа в БДЖ точно по този начин. Повече ми прилича на евтаназия, а не на лечение. Въпросът е какво ще спечелим ние (клиените, обществото) и какво - крадливите ГЕРБ-овци с власт? Ясно е, че никой освен правещите "реформата" няма да спечели нищо от "успешното лечение на пациента", който няма да преживее терапията. Тогава къде е логиката?
    Едното сигурно нещо е, че ще се приберат (усвоят, откраднат) едни пари от продажбата на активи.
    Второто сигурно нещо е, че ще се освободи пазарна ниша в транспортния сектор. Интересно какво точно е замислено, ако няма никаква вероятност да се стартира частна ЖП-компания, за което говори и липсата на какъвто и да е интерес към приватизацията на "Товарни превози" в БДЖ. От друга страна в сегашното си състоние БДЖ не е конкурен на автомобилните превози, така че не вярвам заради лобитата на автотранспортните фирми, част от които е и самият И. Московски, да се жертва една компания с история и традиции.
    Затова трябва със стачки и всякави други средства да се спрат всички недобросъвестни и некомпетентни опити за "реформи". Поне БДЖ да остане за поколенията, а реформа да прави някой компетентен.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK