Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Трябва още

Реформите в публичните сектори

1695 прочитания

Няма накъде - това е лайтмотивът на причините, по които едно след друго падат европейски правителства. Справка - Берлускони, Папандреу. Икономическата криза пренарежда приоритети, табута и авторитети. Настина - няма накъде.

Две години след началото на мандата си правителството на Бойко Борисов също видя, че ако правителството плаща на всяко искане, утре няма да може да плати държавния дълг на страната. Така че изходът е сериозни реформи. Там, където всяко леко докосване рефлектира в хиперсоциална чувствителност - пенсии, здравна сфера, железници, социалните привилегии на службите...

Дълго отлаганите промени в осигурителната система например няма как да се случат без увеличаване на пенсионната възраст. Протестите на синдикатите промениха първоначалните планове на кабинета, но за разлика от предишни опити не ги спряха. Което, ако си припомним досегашната практика на кабинета, си е направо крачка към правилната  посока. Ако има куража  да продължи така, резултат ще има.

Съкращенията в БДЖ също са някакво решение за прекратяване на агонията. Фалиралите държавни железници обаче имат нужда от още по-сериозни реформи, за да си стъпят на краката. Уволненията на хора сега може и да спасят компанията от пълно сгромолясване, но са крайно недостатъчни, за да я направят жизнеспособна и ефективна. Но и там се започна.

Заявката на Бойко Борисов, че няма да има повече доплащания за болниците, също се вписва в десния завой на правителството. Но без сериозна промяна в системата на здравеопазване тя също няма да реши дългосрочно проблема.

Накратко, правителството започна най-накрая да бяга по правилната писта. Никой не бива да се заблуждава обаче, че направеното от момента е достатъчно. То е само  начало.

Няма накъде - това е лайтмотивът на причините, по които едно след друго падат европейски правителства. Справка - Берлускони, Папандреу. Икономическата криза пренарежда приоритети, табута и авторитети. Настина - няма накъде.

Две години след началото на мандата си правителството на Бойко Борисов също видя, че ако правителството плаща на всяко искане, утре няма да може да плати държавния дълг на страната. Така че изходът е сериозни реформи. Там, където всяко леко докосване рефлектира в хиперсоциална чувствителност - пенсии, здравна сфера, железници, социалните привилегии на службите...


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

2 коментара
  • 1
    agrotuz avatar :-|
    тимирут'

    Глупости и дивотии - кое точно е реформи, че нещо не ми е ясно? Има правилна писта, но тя е някъде там, а държавата изобщо не е тръгнала към нея. Тъжна ГЕРБ-овска реалност...

  • 2
    chernomorski avatar :-|
    Chernomorski

    Добре написано и вярно! Всички трябва да се примирим и да свием разходите си за щяло и не щяло. Но например, и синдикатите трябва да си седнат на мястото, а не да бунят хората. Да си декларарират доходите лидерите им и организациите. А МЗХ да си промени политиката на субсидиране на огромните и малко на брой агрофирми. Защото неправомерно отрязаха субсидиите на изрядни дребни земеделски производители - с по до 1 000 лв. Защо? Защото ги дадоха на тия, дето сега са най-недоволни от министър Найденов. Той е първия, който трябва да се раздели с поста си - много приказва, но малко работи по правилата!


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

ак-ват-сО

ак-ват-сО

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK