Въпреки и вместо държавата
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Въпреки и вместо държавата

Въпреки и вместо държавата

Реформите в образованието

3297 прочитания

Първото онлайн контролно в едно столично училище донесе добра и лоша новина. Ако погледнем положителната страна, инициативата доказа, че хората са готови за промяна в образованието и тя вече се случва. Алтернативното изпитване показа обаче и големите дефекти на българската образователна система - остарелите навици, с които повечето учители от години удобно са свикнали; неадекватните за днешната среда нормативни рамки, които държавата няма смелост да промени; скованата училищна атмосфера, която не позволява да разчупиш рутината.

Има учители, които все пак се опитват да се отвържат от бюрократичните окови. Те осъзнават, че днешните деца са различни от своите родители. Не са съгласни да учат нещо наизуст, без да разбират смисъла от него. Целта им не е да възпроизвеждат знания за шест, а да обсъждат реални казуси - това, което ще им помогне за живота след училище. Някои учители разбират и действат. Излизат от рамката, търсят начини да привлекат вниманието на учениците си. Да спечелят доверието им и да ги ангажират в решенията, които засягат образованието им. Правят го въпреки административните пречки и средата, която отказва не само да търси нови практики, но и да припознае вече започналите. Ако учителят е проявил инициатива и е започнал да използва в часовете си онлайн образователна платформа, той е длъжен да преписва резултатите на учениците и в хартиените дневници и бележници. Ако направи изпитване на компютър, това е едва ли не на ръба на закона.

Началото на реформата отдолу нагоре не е непременно нещо лошо. Учениците и учителите са основните участници в образователния процес и е логично те да инициират някакви промени. Държавата обаче трябва да използва момента и да облече спорадичните добри идеи в законови рамки. Трябва да създаде стимули и за останалите преподаватели. Да покаже, че новите учебни практики са кауза на всички. И да улесни училищния процес, вместо да го задръства с още административни пречки. И то бързо и веднага. Защото за реформите в образованието и вчера вече беше късно.

Първото онлайн контролно в едно столично училище донесе добра и лоша новина. Ако погледнем положителната страна, инициативата доказа, че хората са готови за промяна в образованието и тя вече се случва. Алтернативното изпитване показа обаче и големите дефекти на българската образователна система - остарелите навици, с които повечето учители от години удобно са свикнали; неадекватните за днешната среда нормативни рамки, които държавата няма смелост да промени; скованата училищна атмосфера, която не позволява да разчупиш рутината.

Има учители, които все пак се опитват да се отвържат от бюрократичните окови. Те осъзнават, че днешните деца са различни от своите родители. Не са съгласни да учат нещо наизуст, без да разбират смисъла от него. Целта им не е да възпроизвеждат знания за шест, а да обсъждат реални казуси - това, което ще им помогне за живота след училище. Някои учители разбират и действат. Излизат от рамката, търсят начини да привлекат вниманието на учениците си. Да спечелят доверието им и да ги ангажират в решенията, които засягат образованието им. Правят го въпреки административните пречки и средата, която отказва не само да търси нови практики, но и да припознае вече започналите. Ако учителят е проявил инициатива и е започнал да използва в часовете си онлайн образователна платформа, той е длъжен да преписва резултатите на учениците и в хартиените дневници и бележници. Ако направи изпитване на компютър, това е едва ли не на ръба на закона.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

11 коментара
  • 1
    kardinalat avatar :-?
    kardinalat

    Първопроходците винаги са бити.

  • 2
    agrotuz avatar :-|
    тимирут'

    Да не се увличаме в реформистки напъни. Когато министърът е пълна дупка с произход от НБУ, всяко предложение трябва да се премисля поне трикратно.
    Българските учители са на много добро ниво, но те са демотивирани. Голямото им разочарование са учениците, които не искат да ходят на училище, не че могат да свършат нещо смислено в освободеното време. И сега реформи - какво точно да се реформира? Какви точно казуси могат да обсъждат? Какви са тези казуси, които ги няма в учебния материал по физика, химия или биология? Пълни дивотии. Единственото реално изменение може да бъде да се вкарат малко технологии в учебния процес и да се прецизира учебния материал. Останалото е за студентите. Те са поне пълнолетни, ако и да не са съвсем ориентирани за бъдещите си намерения.

  • 3
    l_danov avatar :-|
    l.d

    [quote#2:"тимирут'"]Българките учители са на много добро ниво, но те са демотивирани. Голямото им разочарование са учениците, които не искат да ходят на училище, не че могат да свършат нещо смислено в освободеното време.[/quote]

    Не поставяй каруцата пред коня. Голяма част от българските ученици не ходят на училище точно заради липсата на разискване на казуси. Един от проблемите (както винаги) е в прекалено високото ниво на теоретизиране на материята - трябва първо да се запали въображението с казуси, в които учениците да вникват все по-дълбоко с навлизане в материята.

    Тази необходимост е следствие от средата, в която живеем -наситеността с информационни / маркетингови атаки. За да се адаптираме към тази тенденция ние, съзнателно или не, филтрираме информацията, където, поради липсата на "конкурентоспособност", попада и тази от учебната материя.

    Тоест учебната материя трябва да се приспособи към учениците, ВЕЧЕ СА СЕ приспособили към обществото ни. Алтернативата е да разрушим обществото, да започнем наново и да контролираме информационните потоци...

  • 4
    rosko1306 avatar :-|
    rosko1306

    България е сигурно единствената страна в ЕС, която няма дигитално съдържание на учебниците си! Опитът в другите страни сочи до 30% повишаване на резултатите, постигнати от учениците, използващи дигитални учебници. В Румъния, например, допреди 2-3 години бяха налети ок. 600 млн евро за дигитализация и техника. Има и куп еропейски стратегии и документи по този въпрос, ама те нас не ни касаят. МОН закупи преди години компютри за училищата, ОК, но няма дигитални учебници... техниката вече остаря и парите бяха дадени нахалос....
    Учителите, казвате, са на добро ниво.... Това е все едно да кажем, че всички жени са к....и.... Няма такъв филм. Познавам учител на пред-пенсионна възраст, който изпитва учениците си само с презентации, правят презентацията на комп вкъщи и я представят пред класа..... Сещате се какви резултати постигат, нали? На хлапетата им е интересно, научиха историята чудесно..... Същият учител им организира походи по стъпките на Ботевата чета, екскурзии до исторически местности и какво ли не.....
    И познавам и друг преподавател по математика, който отказа категорично да му заменят дъската с бяла и остана единствен в цяло едно училище с черната дъска и тебешира..... Да не говорим за различните училища и региони.......
    Мъка е в образованието, но според мен реформата трябва да започне с всеки един от нас... с отношението ни към училище, учители, учебен процес.... повече контрол, създаване на навици от ранна детска възраст.....
    А сега лесно заключаваме - учителите са еди какви си... и те да се оправят

  • 5
    agrotuz avatar :-|
    тимирут'

    До коментар [#3] от "l.d":

    Предлагам когато репликираш да четеш внимателно.
    Учениците не ходят на училище защото не чувстават нуждата да са образовани, и не я разбират. Предпочитат някакви моментни развлечения - мотаене из МОЛ-овете, заведения, купони, нови джаджи. Но не и нови знания. За това са виновни родителите, не учителите.
    Какви казуси вълнуват човек на 11 години или на 18 години?! няма такива - опростачени са отвсякъде. Те не са дозрели за да осъзнаят същността на казусите в живота. Това ниво на мислене е постижимо в университетите, но те не са тема сега.
    Учебният материал е много по-зле поднесен и структуриран, отколкото преди години. За това нещо спор също няма. И все пак същият учител с подобна методика и учебен материал постига лоши резултати - защо ли? Защото учениците от последните поколения не стават. Ето това е отговорът защо са необразовани, безкултурни и в един момент - безработни. Липсва им амбиция да се развиват и умение да го постигнат. Не е случаен разултатът от едно изследване отпреди седмица или две, което ни поставя на дъното по пореден показател - най-висок дял на безперспективни лица на възраст до 29 години.

  • 6
    nodjinn avatar :-|
    nodjinn

    Завършил съм средно през 1997, висше (СУ) през 2003.

    За цялото това време имах цифром и словом 2 (двама) учители, които ме попитаха какво мисля по темата. Останалата част (естествено изключая точните науки) ни набиваха в главите заучени анализи и, накратко, да се помни наизуст.

    Съжалявам, със зубрене знания не се предават, или ако се предават е нахалост. В Софийския - същото. През 2003 един юрист ни водеше курс и на изпита след като си издекламираш нещата задаваше въпроса за 6 - "а защо мислиш това е така, просто помисли на глас". Пълните отличници гледаха изцъклено и отговориха нечленоразделно (такъв въпрос беше шок ..), някои от останалите се ужасихме от това колко се изненадахме, че някой ни е задал такъв въпрос.

    Със зубрене няма да го бъде просто.

  • 7
    agrotuz avatar :-|
    тимирут'

    До коментар [#6] от "nodjinn":


    "Със зубрене няма да го бъде просто."

    Няма да го бъде просто, докато такива като тебе мислят просто. В смисъл не опростено, а опростачено. Кои точно образователни дисциплини предполагат разсъждаване в средния курс - метематика, физика, астрономия (ако все още се учи), химия, география, биология? Това са все точни науки и там няма място за творчество. Кои други? Чуждите езици? Там се учат думи и готови постулати, иначе нищо не се научава. Или българския, а може би историята? Учениците имат право на собствени разсъждения едва след като са усвоили материала, и то само ако са го разбрали добре. Да, поезията се учи наизуст и така трябва да бъде в полза на общата култура. Анализите по литература се учат за да се формира личността чрез художествените образи. Анализите помагат да се вникне в духа на епохата, в "аз"-ът на персонажите, в идейния свят на автора, но е не заместват прочитането на самото произведение, както правят сегашните ученици. Който може да даде нещо от себе си, значи е достигнал до същността на нещата. Но това се удаваше на единици от нас и то само за отделни произведения. А за историята какви анализи ти липсат? Може би си искал да се чувставаш като военен стратег?
    Колкото до висшето образование - СУ вече не събира елита на студентите, нито правистите вече са нещо повече от педагогиките. Защо ли - защото една юристка (с която излизахме известно време) завършваше всяко трето изречение с "просто" и всяко второ с "нали" или "разбираш ли?". Това е признак за елементарен езиков фонд и ползване на паразити, което не е белег за висока култура. И това не е заради неправенето на собствени анализи по българска литература, а поради липсата на едни (примерно) 3 000 тома литература, които аз имам у дома и съм изчел. Може би да са и повече... И поезия съм учил наизуст не само на български. За ралика от нея аз ползвам разговорно около 6 000 думи. А колко ли е богат фондът на сегашните ученици - може би 1 000 думи? Или по-малко?
    Нека спрем с бълнуването за реформи в средното образование. Иначе ще се загуби и сегашното спадащо ниво.

  • 8
    evpetra avatar :-|
    evpetra

    До коментар [#4] от "rosko1306":

    Не помня съвсем точно, но мисля, че беше преди 5 - 6 години, когато беше създаден електронен учебник по философия, който беше по-евтин от хартиения. Нито един ученик не прояви интерес към него. И знаете ли защо - защото от него не може да се преписва. Учениците от горните класове си купуват учебници само за да преписват от тях. При това бройката е силно ограничена и поименно е известно кой притежава учебник и от кого той може да се заеме по време на контролно или класно. Та това е по въпроса с лелеяните от Вас дигитални учебници.

  • 9
    evpetra avatar :-|
    evpetra

    До коментар [#3] от "l.d":

    Какви казуси, господине, каква мотивация! Преди всичко в училището трябва да се въведе ред и дисциплина. Все се чудя как при толкова приказки за реформи никой не поставя фундаменталния въпрос: какво трябва да бъде училището - социална или образователна институция? Ако то трябва да изпълнява социални функции - да прибере децата, за да не се шляят по улиците, добре, учителите ще ги забавляват, но тогава не трябва да се очакват постижения в образованието. Ако училището е образователна институция, трябва да може да бъдат отстранявани тези, които не усвояват на задоволително равнище познанията и "дърпат" назад останалите ученици (също така трябва да има възможност най-способните да се занимават по отделни програми).
    Сега всъщност децата не се шляят по улиците, защото улицата влезе в училището. "Уличен език", "улицата ги учи" и други подобни изрази с негативен оттенък вече могат успешно да се заменят с "училищен език", "училището ги учи" със същото значение. Училището вече не е институция, защото към него няма никакво уважение и за това не са виновни учениците. Учителите са поставени в крайно унизително положение и на тях трябва да им се плаща дори и само за това, че са подложени на всички рискове на "улицата", без да се очакват "странични " резултати, макар че те успяват все пак и това да постигнат в известна степен.

  • 10
    rosko1306 avatar :-|
    rosko1306

    [quote#8:"evpetra"] Нито един ученик не прояви интерес към него.[/quote]
    Моля? Не Ви разбрах? Все едно сега учениците да проявяват интерес към даден предмет, или преподавател? Няма не искам, какво значи това? Дайте като няма проявен инетес и да премахнем предмета, щото, видите ли, учениците не били проявили интерес..... Това са пълни простотии!
    В другите държави има създадено електронно учебно съдържание не като учебник, а като помагало, т.е. - учебната тетрадка. Правят се упражнения, качени на сървър и учителят може да провери кой ученик си е направил упражненията, от кой път е решил задачата, дали в сгрешил и системата го е върнала отначало - ама били не искали учениците. Ми купете им вие учебниците, че да преписват по-лесно, защо не? Или пък направо не ги изпитвайте......
    Браво на логиката.... ама ученикът не искал.....
    Ех, де да не исках и аз едно време, класният ми така щеше да ми се зарадва, а като се прибера вкъщи - баща ми щеше да повтори!
    Не били проявили интерес..... Златни яйца ще ни снасят, ама от тези, по-големите, миризливи......


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Дръжте се здраво

Дръжте се здраво

Солидарност по брюкселски

Солидарност по брюкселски

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK