Общините и туристическият данък: Добър тест кой мисли за бизнеса
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Общините и туристическият данък: Добър тест кой мисли за бизнеса

Общините и туристическият данък: Добър тест кой мисли за бизнеса

2095 прочитания

Дайте ни повече финансова свобода и ние ще управляваме по-добре. Това е мотото, с което от години общините настояват процесът на т.нар. фискална децентрализация да се ускори. Логиката е следната: ако кметовете могат да определят сами размера на данъците, които събират, те ще могат да се конкурират и за повече инвеститори. Колкото по-бумтяща е икономиката на територията на дадена община пък, толкова повече приходи ще влизат в нейния бюджет. И ако тези пари се използват добре, жителите й ще са доволни.

Има и друг момент – ако данъците и таксите са достатъчно атрактивни, бизнесът ще се чувства по-комфортно да си ги плаща. Справка – нововъведеният туристически данък. Към момента едва ли има кметство, което да се похвали с особено голяма събираемост по това перо, а увеличението на ставките единствено ще увеличи желанието да се укриват обороти. Данните дотук са, че повечето градове избират подхода на ниските такси. Ако се съди по ефекта от плоския данък, стратегията трябва да е печеливша.

Ако погледнем на темата по-общо, се вижда, че досега нито едно правителство не е позволило на местните власти истинска финансова еманципация. Причините са много – от страхове, че местната власт няма достатъчно натрупан опит, до нежеланието на централната власт да изпусне контрола по места, а с това – и още един лост за политически натиск. Дори и да се забави във времето обаче, финансовата независимост на общините трябва да се случи. А тест за техните управленски умения и гъвкавост е именно сегашната криза. Защото, освен да позакърпят поизтънелите си бюджети, кметовете ще трябва да се съобразят и с трудностите на бизнеса. От умението да жонглират между тези два интереса, в крайна сметка зависи и дали ще могат да се радват на следващ мандат.

Дайте ни повече финансова свобода и ние ще управляваме по-добре. Това е мотото, с което от години общините настояват процесът на т.нар. фискална децентрализация да се ускори. Логиката е следната: ако кметовете могат да определят сами размера на данъците, които събират, те ще могат да се конкурират и за повече инвеститори. Колкото по-бумтяща е икономиката на територията на дадена община пък, толкова повече приходи ще влизат в нейния бюджет. И ако тези пари се използват добре, жителите й ще са доволни.

Има и друг момент – ако данъците и таксите са достатъчно атрактивни, бизнесът ще се чувства по-комфортно да си ги плаща. Справка – нововъведеният туристически данък. Към момента едва ли има кметство, което да се похвали с особено голяма събираемост по това перо, а увеличението на ставките единствено ще увеличи желанието да се укриват обороти. Данните дотук са, че повечето градове избират подхода на ниските такси. Ако се съди по ефекта от плоския данък, стратегията трябва да е печеливша.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

1 коментар
  • 1
    agrotuz avatar :-|
    тимирут'

    Този медал е с 2 страни.
    От едната страна е централният бюджет, който трябва да се пълни от парите на местния бизнес. Защото държавата има големи разходи, които не желае да реформира и преструктурира, а в същото време не показва умение да управлява публични финанси. И защото бюджетните субсидии са форма на натиск - повече на "нашите", санитарен минимум на "вашите".
    От другата страна са общините, които имат местни данъци и такси, и централизираните субсидии за "делегирани" дейности. На общините им се полагат всичките приходи от ЗОДФЛ, защото това са парите на местното население. При правилен подход на МФ би трябвало да се делят в някакво съотношение и приходите от ЗКПО и ДДС, които са пари, генерирани от местния бизнес.
    Но това не е изгодно за никоя политическа партия на власт. Ако кметът има добър бюджет той ще е независим, дори може и от своите да се еманципира. За благоприличие се прикриват под претекста, че общините не могат да си управляват бюджетите, а кметовете злоупотребяват и се корумпират. Разбира се, че и това е вярно, но заради общия знаменател страдат добрите управници и като цяло населените места тънат навсякъде в една и съща сивота и неблагоустроеност.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Дръжте се здраво

Дръжте се здраво

Солидарност по брюкселски

Солидарност по брюкселски

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK