С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
7 12 фев 2012, 21:30, 2484 прочитания

В плен на социалната политика и монопола

Как увеличението на цените на газа удря индустрията

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Космическо увеличение на цените на природния газ си поиска държавният монополист. Съвсем не на шега от "Булгаргаз" предлагат цената от 1 април да скочи с 27%. Това ще е силен удар върху и без това затруднения бизнес. Затова е интересно какво стои зад желанието за резкия скок. Краткият отговор е комбинация от местен и външен фактор: "социалната" цена на парното и монополните доставки от "Газпром".

Ето и подробностите с парното. Първо, моментът за скока е избран специално и съвпадението с пролетта не е случайно. Просто тогава свършва отоплителният сезон. Прекрасен от популистка гледна точка миг за вдигане - най-малкото защото тогава няма да има никакъв протест и шум от високи сметки за парното. Има и още един бонус - ако цените са високи само през летния сезон, затъналата "Топлофикация" няма да натрупа нов милионен дълг към "Булгаргаз".


За сметка на най-големия длъжник и клиентите му всички останали заводи и потребители ще страдат. Този данък "парно" не е нищо ново за индустрията, случвал се е почти всеки април. Но този път поисканото увеличение е главозамайващо. Представителите на индустрията, които "Капитал Daily" потърси, го оприличиха с "убийствено", "отчайващо", "зашеметяващо"... И дори и регулаторът да посмали желанието на "Булгаргаз", двуцифреният ръст изглежда гарантиран.

Извън "Топлофикация София" има и още една трайна причина за непрестанния ръст на цените - липсата на конкуренция и каквато и да било алтернатива на "Газпром". Така се стига до абсурда в бедна страна като България да се плаща за горивото повече в сравнение с развита Европа. Засега алтернативите изглеждат далеч. Затова на първо време е правителството може да опита да менажира съществуващия договор с руския доставчик. А в предстоящите преговори за ново споразумение да отчете нуждите на българските производители и ако трябва, да потърси подкрепа и ноу-хау от Европейския съюз. Първа точка в бъдещите разговори може да е развързването на цената от другите горива - например скъпия дизел. Друг възможен подход би бил подкрепата на "Южен поток" срещу значителни отстъпки от страна на "Газпром" за консумацията в България. Сигурно има и трето.

И да обобщим - докато няма реална конкуренция на "Газпром" и алтернативни доставки, определянето на цената на газа ще продължи да се прави по непазарни методи и в зависимост от социалните идеи на управляващите. А непрекъснатото поскъпване ще прави българските предприятия все по-неконкурентни. Месните стоки ще са скъпи, което ще свива потреблението допълнително. Износителите пък или ще работят без печалба, или ще загубят пазари, а в най-черния сценарий може да затворят. През това време всяка година над един милиард вътрешен ресурс ще изтича към руския монополист. Докога?
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Оценка на апокалиптичната визия на Макрон 2 Оценка на апокалиптичната визия на Макрон

Европа е "на ръба на пропаст", твърди френският президент. Прав ли е?

14 ное 2019, 1110 прочитания

Вярно или не: Къде се чакълира магистрала "Хемус" и се пробива планина 5 Вярно или не: Къде се чакълира магистрала "Хемус" и се пробива планина

В свое изказване премиерът Борисов твърди, че "Хемус" е на финалната права, а тунелът под Шипка се пробива

13 ное 2019, 6774 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Коментари и анализи" Затваряне
Златен винкел

Държавата и търговците със скрап

Още от Капитал
Сбогом, кабели

Първите дошли в автосектора се изнасят първи към по-евтини дестинации

30 години след 10-и: Каква я мислехме, каква стана

Българите са по-богати от всякога, но и все по-тревожни, че демокрацията, в която живеят, е имитация

Мавродиев, който назначи Мавродиев, който вдигна заплатата на Мавродиев

В явен конфликт на интереси директорът на ББР се е избрал да управлява дъщерни дружества и е увеличил възнаграждението си

"Шах!" със зенитни ракети

Разполагането на руски противовъздушни комплекси С-400 в Сърбия би било тежък удар по сигурността на България и НАТО

20 въпроса: Христо Христозов

"Практиката показва, че бързите решения имат висока цена и рядко са устойчиви"

Пчелен опит

Пчеларството става все по-разпространено хоби сред градските хора

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10